12 295 läst ·
64 svar
12k läst
64 svar
Hur hög skall skorsten vara?
Sida 1 av 5
Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Bästa och säkraste svaret får du av kommunen.C christoffersamuelsson skrev:Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Som jag ser det ska det vara minst 1 meter över tacktäckning och över nock.M MrDizzy skrev:
Men man ska också ta hänsyn till följande:
"BBR ställer krav på tillräcklig höjd på skorstenar för att erhålla en god funktion och spridning av rök- och avgaser.
Även placeringen av skorstenen är viktig, så att rök- och avgaser inte förs tillbaka till den egna byggnaden eller överförs till närliggande byggnader."
Försök få grannen att gå med på att prova en förlängning av skorstenen med hjälp av dessa regler.
Lycka till.
/W
Miljökontoret var på besök idag. De kollade bara luften i omhus hos min mor. De visste inget om byggregler och meddelade att det inte kunde ta reda på det då det inte var deras bord...L lbgu skrev:
Grannen är tyvärr inte alls förstående. De skiter i röken... Men tack för svar!Workingclasshero skrev:
Som jag ser det ska det vara minst 1 meter över tacktäckning och över nock.
Men man ska också ta hänsyn till följande:
"BBR ställer krav på tillräcklig höjd på skorstenar för att erhålla en god funktion och spridning av rök- och avgaser.
Även placeringen av skorstenen är viktig, så att rök- och avgaser inte förs tillbaka till den egna byggnaden eller överförs till närliggande byggnader."
Försök få grannen att gå med på att prova en förlängning av skorstenen med hjälp av dessa regler.
Lycka till.
/W
De generella reglerna säger att skorstenen skall vara minst 1 meter över taktäckningen samt sluta ovanför närmaste nock. Sen finns det specialregler kring vad som gäller när det är en bit till närmaste noc. Eller har åtminstone varit så. Exempelvis att om det är ett visst avstånd till närmaste nock och skorstenen är i lä från denna sett till förhärskande vindriktning på platsen så kan den vara lägre eller något sådant.C christoffersamuelsson skrev:Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Kommunen ska kunna svara.
Men om inte dom kan ge dig svar som det verkar här så skulle jag rekommendera att kontakta den firma som sköter sotningen i området. Dom har benkoll på vad som gäller.
Jag kontaktade själv firman som har hand om sotningen i min kommun när jag gjorde om taket och skorstenen nyligen för att veta vad som gäller.
Dock är det väl en befintlig skorsten som sedan tidigare är godkänd. Då tror jag tyvärr att det bara är att gilla läget om man inte kan få grannen att frivilligt förlänga skorstenen.
Sot i några större mängder ska det inte bli förutom när man tänt brasan och den inte kommit upp i temp ännuMats-S skrev:
Men rök blir det ju tyvärr så är den för kort så blir det röklukt i husen intill.
Nej, den är inte befintlig sedan tidigare. Kamin ochvskorsten installerades nu under vintern.S steffo_b skrev:De generella reglerna säger att skorstenen skall vara minst 1 meter över taktäckningen samt sluta ovanför närmaste nock. Sen finns det specialregler kring vad som gäller när det är en bit till närmaste noc. Eller har åtminstone varit så. Exempelvis att om det är ett visst avstånd till närmaste nock och skorstenen är i lä från denna sett till förhärskande vindriktning på platsen så kan den vara lägre eller något sådant.
Kommunen ska kunna svara.
Men om inte dom kan ge dig svar som det verkar här så skulle jag rekommendera att kontakta den firma som sköter sotningen i området. Dom har benkoll på vad som gäller.
Jag kontaktade själv firman som har hand om sotningen i min kommun när jag gjorde om taket och skorstenen nyligen för att veta vad som gäller.
Dock är det väl en befintlig skorsten som sedan tidigare är godkänd. Då tror jag tyvärr att det bara är att gilla läget om man inte kan få grannen att frivilligt förlänga skorstenen.
