Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
 
  • Gul enplansvilla med kaminens skorsten som når en meter ovanför taknocken, tvåvåningshus bredvid och grön och blå soptunna under carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
K
C christoffersamuelsson skrev:
Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Bästa och säkraste svaret får du av kommunen.
 
  • Gilla
jenny-d och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nya regler från 1 Juli 2025
[länk]

som jag ser det är det nya att det ska vara innom 1m från högsta taknock
Som jag ser det ska det vara minst 1 meter över tacktäckning och över nock.
Men man ska också ta hänsyn till följande:
"BBR ställer krav på tillräcklig höjd på skorstenar för att erhålla en god funktion och spridning av rök- och avgaser.

Även placeringen av skorstenen är viktig, så att rök- och avgaser inte förs tillbaka till den egna byggnaden eller överförs till närliggande byggnader
."

Försök få grannen att gå med på att prova en förlängning av skorstenen med hjälp av dessa regler.
Lycka till.
/W
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
K Kapabel skrev:
Bästa och säkraste svaret får du av kommunen.
Läste du verkligen hela inlägget?

Ledtråd: Det skrevs att kommunen inte verkar veta och inte vill undersöka det.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Läste du verkligen hela inlägget?

Ledtråd: Det skrevs att kommunen inte verkar veta och inte vill undersöka det.
Miljökontoret var på besök idag. De kollade bara luften i omhus hos min mor. De visste inget om byggregler och meddelade att det inte kunde ta reda på det då det inte var deras bord...
 
  • Wow
  • Haha
  • Arg
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Som jag ser det ska det vara minst 1 meter över tacktäckning och över nock.
Men man ska också ta hänsyn till följande:
"BBR ställer krav på tillräcklig höjd på skorstenar för att erhålla en god funktion och spridning av rök- och avgaser.

Även placeringen av skorstenen är viktig, så att rök- och avgaser inte förs tillbaka till den egna byggnaden eller överförs till närliggande byggnader
."

Försök få grannen att gå med på att prova en förlängning av skorstenen med hjälp av dessa regler.
Lycka till.
/W
Grannen är tyvärr inte alls förstående. De skiter i röken... Men tack för svar!
 
  • Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nya regler från 1 Juli 2025
[länk]

som jag ser det är det nya att det ska vara innom 1m från högsta taknock
Tack!
 
Om miljökontoret säger att det är bra så finns det väl inget mer att göra?
 
  • Wow
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
C christoffersamuelsson skrev:
problem med rök och sot inonhus!
Om ni får in sot av röken från en braskamin, då undrar jag vad dom eldar med?
Sot ska inte komma in från någon som eldar med bra torr ved 🤔
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Om ni får in sot av röken från en braskamin, då undrar jag vad dom eldar med?
Sot ska inte komma in från någon som eldar med bra torr ved 🤔
Frigolit, kanske?
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
S
C christoffersamuelsson skrev:
Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
De generella reglerna säger att skorstenen skall vara minst 1 meter över taktäckningen samt sluta ovanför närmaste nock. Sen finns det specialregler kring vad som gäller när det är en bit till närmaste noc. Eller har åtminstone varit så. Exempelvis att om det är ett visst avstånd till närmaste nock och skorstenen är i lä från denna sett till förhärskande vindriktning på platsen så kan den vara lägre eller något sådant.

Kommunen ska kunna svara.
Men om inte dom kan ge dig svar som det verkar här så skulle jag rekommendera att kontakta den firma som sköter sotningen i området. Dom har benkoll på vad som gäller.
Jag kontaktade själv firman som har hand om sotningen i min kommun när jag gjorde om taket och skorstenen nyligen för att veta vad som gäller.

Dock är det väl en befintlig skorsten som sedan tidigare är godkänd. Då tror jag tyvärr att det bara är att gilla läget om man inte kan få grannen att frivilligt förlänga skorstenen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Mats-S Mats-S skrev:
Om ni får in sot av röken från en braskamin, då undrar jag vad dom eldar med?
Sot ska inte komma in från någon som eldar med bra torr ved 🤔
Sot i några större mängder ska det inte bli förutom när man tänt brasan och den inte kommit upp i temp ännu
Men rök blir det ju tyvärr så är den för kort så blir det röklukt i husen intill.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Om miljökontoret säger att det är bra så finns det väl inget mer att göra?
Miljökontoret säger att de inte vet, men att de inte bryr sig om att ta reda på vad som gäller då det inte är deras uppgift, utan något för byggnadskontoret.
 
S steffo_b skrev:
De generella reglerna säger att skorstenen skall vara minst 1 meter över taktäckningen samt sluta ovanför närmaste nock. Sen finns det specialregler kring vad som gäller när det är en bit till närmaste noc. Eller har åtminstone varit så. Exempelvis att om det är ett visst avstånd till närmaste nock och skorstenen är i lä från denna sett till förhärskande vindriktning på platsen så kan den vara lägre eller något sådant.

Kommunen ska kunna svara.
Men om inte dom kan ge dig svar som det verkar här så skulle jag rekommendera att kontakta den firma som sköter sotningen i området. Dom har benkoll på vad som gäller.
Jag kontaktade själv firman som har hand om sotningen i min kommun när jag gjorde om taket och skorstenen nyligen för att veta vad som gäller.

Dock är det väl en befintlig skorsten som sedan tidigare är godkänd. Då tror jag tyvärr att det bara är att gilla läget om man inte kan få grannen att frivilligt förlänga skorstenen.
Nej, den är inte befintlig sedan tidigare. Kamin ochvskorsten installerades nu under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.