12 295 läst ·
64 svar
12k läst
64 svar
Hur hög skall skorsten vara?
Hej! "Reglerna" om skorstenshöjd är allmänna råd. Sotaren tittar på förhållandena på platsen och ger en bedömning. Tex min egen kamin är 10m från nock, sotaren sa att jag ska dra skorstenen ovanför en linje utgående från nocken i 10 graders sluttande lutning mot skorstenen, men minst 1,0m över taktäckningen dör skorstenen går ut genom taket.
Det viktiga är att eldandet inte får störa, vara en fara för hälsa och miljö. Ryker det in via ventiler hos grannarna krävs åtgärd. Skriv flera anmälningar från berörda grannar, inkom gärna med bilder på rök som går mot era fasader och dylikt. Oavsett "regler" om höjder får det inte ryka in, man kan liksom inte trumfa folks rätt till ett hem fritt från hälsovådlig rök på det sättet att skorstenshöjden "uppfyller allmäna råd".
Det viktiga är att eldandet inte får störa, vara en fara för hälsa och miljö. Ryker det in via ventiler hos grannarna krävs åtgärd. Skriv flera anmälningar från berörda grannar, inkom gärna med bilder på rök som går mot era fasader och dylikt. Oavsett "regler" om höjder får det inte ryka in, man kan liksom inte trumfa folks rätt till ett hem fritt från hälsovådlig rök på det sättet att skorstenshöjden "uppfyller allmäna råd".
Vad är det som stör dig i detta fall?C christoffersamuelsson skrev:Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Se sidan 85C christoffersamuelsson skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...EQFnoECHMQAQ&usg=AOvVaw01qgWhWzpOSC9NL8AOfRJU
De brukar använda sina näsor vid kontroll av luftkvalitén, inga mätinstrument där inte." Mätningar??? Vaddå för mätningar" ??? De kommer två stycken och sniffar lite i luften och konstaterar att "nä det känns ingen röklukt här inte". Påpekar man då att det är mitt på dagen, relativt soligt och varmt ute den dag de valt att komma och att grannen dessutom inte kommer hem från jobbet förrän efter 16:00 och börjar elda först då så är de helt oförstående.🙄C christoffersamuelsson skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg