Suvi5700
Hep Hep skrev:
Som i alla dessa trådar - har du läst vad TS skrivit?
Såg det nu längre ner.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hej! "Reglerna" om skorstenshöjd är allmänna råd. Sotaren tittar på förhållandena på platsen och ger en bedömning. Tex min egen kamin är 10m från nock, sotaren sa att jag ska dra skorstenen ovanför en linje utgående från nocken i 10 graders sluttande lutning mot skorstenen, men minst 1,0m över taktäckningen dör skorstenen går ut genom taket.

Det viktiga är att eldandet inte får störa, vara en fara för hälsa och miljö. Ryker det in via ventiler hos grannarna krävs åtgärd. Skriv flera anmälningar från berörda grannar, inkom gärna med bilder på rök som går mot era fasader och dylikt. Oavsett "regler" om höjder får det inte ryka in, man kan liksom inte trumfa folks rätt till ett hem fritt från hälsovådlig rök på det sättet att skorstenshöjden "uppfyller allmäna råd".
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Läste du verkligen hela inlägget?

Ledtråd: Det skrevs att kommunen inte verkar veta och inte vill undersöka det.
Klart jag läste men självklart att kommunen sitter på svaret.
Den aktuella kommunen( tjänsteman/kvinnan) kanske inte vet om att dom ska svara på detta.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
C christoffersamuelsson skrev:
Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Vad är det som stör dig i detta fall?
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
Vad är det som stör dig i detta fall?
Har du ens läst inlägget? RÖK OCH SOT! En 5 åring förstår ju det.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Begär tillsyn enligt miljöbalken enligt ovan. Begär överklagningsbart beslut. Överklaga.
 
Felaktigt eldande vid felaktig vind skulle kunna vara farligt.

Vem ersätter om det tar eld?
 
H Hybro skrev:
Vem ersätter om det tar eld?
Villaförsäkringen bör kunna ersätta om det är byggt, godkänt, försäkrat, sotat och brandskyddskontollerat enl alla konstens regler.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Felaktigt eldande vid felaktig vind skulle kunna vara farligt.

Vem ersätter om det tar eld?
Det vill verkligen till att det skal börja brinna hos grannen.

 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
C christoffersamuelsson skrev:
Miljökontoret var på besök idag. De kollade bara luften i omhus hos min mor. De visste inget om byggregler och meddelade att det inte kunde ta reda på det då det inte var deras bord...
De brukar använda sina näsor vid kontroll av luftkvalitén, inga mätinstrument där inte." Mätningar??? Vaddå för mätningar" ??? De kommer två stycken och sniffar lite i luften och konstaterar att "nä det känns ingen röklukt här inte". Påpekar man då att det är mitt på dagen, relativt soligt och varmt ute den dag de valt att komma och att grannen dessutom inte kommer hem från jobbet förrän efter 16:00 och börjar elda först då så är de helt oförstående.🙄
 
  • Haha
EvertL och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nya regler från 1 Juli 2025
[länk]

som jag ser det är det nya att det ska vara innom 1m från högsta taknock
så om man bor granne med 4 våningshus då ska skorstenen vara över deras taknock kan ju inte stämma
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C christoffersamuelsson skrev:
får det vara så?
Som jag tolkar reglerna får det vara så. Antar att installationen är anmäld och besiktad enligt reglerna.
Sen är det ju också så att hur mycket man får elda är reglerat.
 
Purre
D Danne824 skrev:
Se sidan 85

[länk]
Härligt med ett vettigt svar där mått är utsatta. Inom 2,3m ser det inte ut att vara däremot lutningen på 10m sträcka och sen 0,6m ovan det klarar dom inte.
Bör vara ganska enkelt att överklaga skorstenen med hänvisning till denna PDF
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Tex min egen kamin är 10m från nock, sotaren sa att jag ska dra skorstenen ovanför en linje utgående från nocken i 10 graders sluttande lutning mot skorstenen, men minst 1,0m över taktäckningen.
Samma för mig. Har två huskroppar med skorstenen på den lägre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.