14 137 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Hur hemsk är min el?
ser en röd part lös ovanför jordskenan...
Kanske har gått av? Kanske ska vara lös? Vart tar den vägen????
I övrigt ser det ut som det mesta redan upptäckts.
Varför inte fråga säljaren vem som gjort elen? Kan vara en firma,
Klart det går att samla alla säkringar nere vid din central. Hur mycket jobb det är beror på hur många grupper som ska flyttas ner, samt kabelvägar mm. (förutsätter att bef, central bytes för att få plats med undercentralens grupper.
Kanske har gått av? Kanske ska vara lös? Vart tar den vägen????
I övrigt ser det ut som det mesta redan upptäckts.
Varför inte fråga säljaren vem som gjort elen? Kan vara en firma,
Klart det går att samla alla säkringar nere vid din central. Hur mycket jobb det är beror på hur många grupper som ska flyttas ner, samt kabelvägar mm. (förutsätter att bef, central bytes för att få plats med undercentralens grupper.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Äh, nu är du allt bra petig!Mikael_L skrev:Centralen är ännu ett exempel av centralen som gud glömde.
Sådana finns det massor av runt om i landet, denna ser inte sämre eller bättre ut än andra gamla och misskötta centraler.
(misskött = dåligt utförda småjobb under årens gång så det till sist blivit riktigt risigt och oöverskådligt)
Alltså, jag får inte panik när jag ser det där, har sett det så många gånger förut, men man blir ju inte direkt glad heller. :|
Annars så är väl det mesta sagt i tråden, utom att om det inte gjordes när JFB installerades så är det ju alltid en bra idé att i en gammal central ta ett varv med skruvmejseln och se så att ingen skruv krupit under årens lopp (eller som i min egen central, aldrig drogs åt från början...)
Det är ju fortfarande en del gula osv. fasledare i centralen, och det tyder ju på ganska avsevärd ålder samt att iaf inte allt har blivit utbytt.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Tycker verkligen att det ser väldigt mycket ut som Wago 221 och rätt lite som Helacon.
Har visserligen ingen jättestor kunskap i vilka olika modeller av Helacon som finns.
Har visserligen ingen jättestor kunskap i vilka olika modeller av Helacon som finns.
Du har tydligen mer än mig☺ när jag jobbade med installationsel (6år sedan) så va det bara helacon som va platta och transparenta. Tydligen har även wago hakat på insåg jag efter att ha googlat wago 221n_sandstrom skrev:
Klicka här för att svara