Hej!
Sedan några månader bor jag i mitt nyinköpta hus. Huset är byggt 1915 och har en hel del hemmapul som både roar och förskräcker.
Att en innervägg är byggd av 250 st olika spillträbitar från tidigare ägares arbetsplatser är inget som jag ligger sömnlös över men elen får mig att fundera. Allt är jordat i hela huset och jordfelsbrytare finns. Jag misstänker dock att ledningsbytet som gjorts strax innan försäljning är ett hemmajobb (detta med ledning av att ALLT annat är hemmagjort).
Hur tycker ni dessa dosor ser ut.
Är de okej, på gränsen, farliga? (dosorna är väldigt representativa för samtliga dosor i huset.
Bör de åtgärdas? Är det akut?
Vad tycker ni om elcentralen?
Jag tycker mig se konstigheter så som blå samt gul kabel använd som fas. Utöver detta allmänt stökigt. Åsikter mottages tacksamt. (samma som ovan, bör det åtgärdas. Är det akut/farlig i det dagliga livet?)
Som synes finns en extra central som går till en central i en nybyggd del av huset.
Där finns en central med tre dvärgbrytare. Mellan den nya centralen i källaren och centralen i utbyggnaden går 2,5 mm kabel i flexrör som sedan deals i nyutbyggnaden till tre olika faser.
Jag skulle vilja ta bort centralen i utbyggnaden och ha allt i källaren.
Tror ni detta är möjligt (ekonomiskt försvarbart)?
Hela huset går på en JFB.
(alla eventuella ändringar kommer självklart göras av en elektriker, jag är dock nyfiken redan nu...)
Tack för alla eventuella svar!
/Erik L
]
Sedan några månader bor jag i mitt nyinköpta hus. Huset är byggt 1915 och har en hel del hemmapul som både roar och förskräcker.
Att en innervägg är byggd av 250 st olika spillträbitar från tidigare ägares arbetsplatser är inget som jag ligger sömnlös över men elen får mig att fundera. Allt är jordat i hela huset och jordfelsbrytare finns. Jag misstänker dock att ledningsbytet som gjorts strax innan försäljning är ett hemmajobb (detta med ledning av att ALLT annat är hemmagjort).
Hur tycker ni dessa dosor ser ut.
Är de okej, på gränsen, farliga? (dosorna är väldigt representativa för samtliga dosor i huset.
Bör de åtgärdas? Är det akut?
Vad tycker ni om elcentralen?
Jag tycker mig se konstigheter så som blå samt gul kabel använd som fas. Utöver detta allmänt stökigt. Åsikter mottages tacksamt. (samma som ovan, bör det åtgärdas. Är det akut/farlig i det dagliga livet?)
Som synes finns en extra central som går till en central i en nybyggd del av huset.
Där finns en central med tre dvärgbrytare. Mellan den nya centralen i källaren och centralen i utbyggnaden går 2,5 mm kabel i flexrör som sedan deals i nyutbyggnaden till tre olika faser.
Jag skulle vilja ta bort centralen i utbyggnaden och ha allt i källaren.
Tror ni detta är möjligt (ekonomiskt försvarbart)?
Hela huset går på en JFB.
(alla eventuella ändringar kommer självklart göras av en elektriker, jag är dock nyfiken redan nu...)
Tack för alla eventuella svar!
/Erik L
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag ser inte direkt något du behöver vara orolig för här. Dosorna är bra kopplade, men du kan ju granska att alla ledare bottnar ordentligt i toppklämman. Centralen ser rörig ut, precis som gamla centraler brukar göra, inte mycket att orda om. Du har lite frisk blandning av färger, bl.a röd skyddsjord som man behöver vara uppmärksam på. Diazedcentralen är dessutom gammal utan separata N/PE-skenor så den vore iofs bra att byta med tiden.
Eftersom du har en JFB kan du ju testa denna i ett antal olika uttag i huset mha en sån där uttagstestare som finns för några hundringar på Clas o Kjell.
Jag har ringat in två saker i centralen du kan titta närmare på, spretande kardeler och om det är anslutningen av inkommande PEN som är gjord mot chassit till höger.

Eftersom du har en JFB kan du ju testa denna i ett antal olika uttag i huset mha en sån där uttagstestare som finns för några hundringar på Clas o Kjell.
Jag har ringat in två saker i centralen du kan titta närmare på, spretande kardeler och om det är anslutningen av inkommande PEN som är gjord mot chassit till höger.

Lite OT men jag bara måste konstatera ännu en gång vilket fantastiskt forum detta är! Inte min tråd men vilken hjälp man får om frågar. Tack alla som delar med sig sina kunskaper och kommentarer... 
I dosorna ser det bra ut.
Vad är det för toppklämmor egentligen. Ser nästan ut som baksidan av de helt nya wago 221? :x
Centralen är ännu ett exempel av centralen som gud glömde.
Sådana finns det massor av runt om i landet, denna ser inte sämre eller bättre ut än andra gamla och misskötta centraler.
(misskött = dåligt utförda småjobb under årens gång så det till sist blivit riktigt risigt och oöverskådligt)
Alltså, jag får inte panik när jag ser det där, har sett det så många gånger förut, men man blir ju inte direkt glad heller. :|
Det är omöjligt att avgöra hur mycket elektrikerpul resp hemmapul det är där. Det kan faktiskt varit elektriker som varit på den hela tiden. En del har inte mer yrkesstolthet än så. Så länge strömmen kommer fram på rätt ställe är man nöjd.
Förutom det Bo påpekat så finner jag något lite mer.
Vad gäller Bo's findings så är nog den skumma jordningen av chassit viktigast att utröna vad det är. Är det bara en extra jordning så är det helt OK, går det någon funktionsström där så är det väldigt illa.
Sen spretar det kardeler lite här och var, inte bara där det var ringat i rött.
Det lilla som syns av kabeldragningen indikerar att den kanske inte är snyggt eller proffsigt utförd. Men det lilla som syns på bilderna är för lite för att avgöra något.
Detta innebär samtidigt ingen risk, utan är bara estetik samt kan ge en fingervisning om det är amatörer som hållt på med elen.
MEN.
Det där är en väldigt gammal central, som inte har separata jord och nollskenor, utan bara en lite jordplint skruvad på (PE)N-skenan. Så för att få jordfelsbrytaren att fungera har dom bara lossat den och låter den hänga löst i kablarna, om jag inte ser fel.
Detta är inte OK.
Men det är samtidigt inte speciellt farligt eller akut heller.
Jag tycker att du bör sätta upp ett centralbyte på långtidsplanen, det är liksom dags att få ut det där möget och ordna upp det hela lite snyggare.
Jag har inget generellt emot porslinssäkringscentraler, är de bra och prydliga och med plats kvar så föreslår jag ofta att bara komplettera med JFB.
Men denna som saknar separat noll/jord-skena, är fullbestyckad, och med kabelkaos i, ja här är det nog allra bäst att byta ut hela.
Vad är det för toppklämmor egentligen. Ser nästan ut som baksidan av de helt nya wago 221? :x
Centralen är ännu ett exempel av centralen som gud glömde.
Sådana finns det massor av runt om i landet, denna ser inte sämre eller bättre ut än andra gamla och misskötta centraler.
(misskött = dåligt utförda småjobb under årens gång så det till sist blivit riktigt risigt och oöverskådligt)
Alltså, jag får inte panik när jag ser det där, har sett det så många gånger förut, men man blir ju inte direkt glad heller. :|
Det är omöjligt att avgöra hur mycket elektrikerpul resp hemmapul det är där. Det kan faktiskt varit elektriker som varit på den hela tiden. En del har inte mer yrkesstolthet än så. Så länge strömmen kommer fram på rätt ställe är man nöjd.
Förutom det Bo påpekat så finner jag något lite mer.
Vad gäller Bo's findings så är nog den skumma jordningen av chassit viktigast att utröna vad det är. Är det bara en extra jordning så är det helt OK, går det någon funktionsström där så är det väldigt illa.
Sen spretar det kardeler lite här och var, inte bara där det var ringat i rött.
Det lilla som syns av kabeldragningen indikerar att den kanske inte är snyggt eller proffsigt utförd. Men det lilla som syns på bilderna är för lite för att avgöra något.
Detta innebär samtidigt ingen risk, utan är bara estetik samt kan ge en fingervisning om det är amatörer som hållt på med elen.
MEN.
Det där är en väldigt gammal central, som inte har separata jord och nollskenor, utan bara en lite jordplint skruvad på (PE)N-skenan. Så för att få jordfelsbrytaren att fungera har dom bara lossat den och låter den hänga löst i kablarna, om jag inte ser fel.
Detta är inte OK.
Men det är samtidigt inte speciellt farligt eller akut heller.
Jag tycker att du bör sätta upp ett centralbyte på långtidsplanen, det är liksom dags att få ut det där möget och ordna upp det hela lite snyggare.
Jag har inget generellt emot porslinssäkringscentraler, är de bra och prydliga och med plats kvar så föreslår jag ofta att bara komplettera med JFB.
Men denna som saknar separat noll/jord-skena, är fullbestyckad, och med kabelkaos i, ja här är det nog allra bäst att byta ut hela.
Du kan framförallt börja med att försöka utröna var de 4 (troligen 4, ev 5) ledarna går ifrån den grova kabeln som kommer in på centralens nederkant.
Tre av dessa bör nog gå till ovansidan på jordfelsbrytaren i kapslingen bredvid.
Men den 4:e ska egentligen gå till PEN-skena, som borde vara den lilla korta med framförallt röda och gulgröna kablar på.
Sen från denna skena en grov ledare (bör vara blå) till ovansidan JFB.
edit:
Nu kollade jag lite till
Det verkar som att dom "förlängt" PEN-skenan med en gulgrön ledare till gulgrön plint i kapslingen bredvid. Det är helt OK.
Och sen från denna då kanske tagit ner nollan till JFB.
Tre av dessa bör nog gå till ovansidan på jordfelsbrytaren i kapslingen bredvid.
Men den 4:e ska egentligen gå till PEN-skena, som borde vara den lilla korta med framförallt röda och gulgröna kablar på.
Sen från denna skena en grov ledare (bör vara blå) till ovansidan JFB.
edit:
Nu kollade jag lite till
Det verkar som att dom "förlängt" PEN-skenan med en gulgrön ledare till gulgrön plint i kapslingen bredvid. Det är helt OK.
Och sen från denna då kanske tagit ner nollan till JFB.
Redigerat:
Är det inte troligt att inkommande matning som ursprungligen gått direkt till fasskenorna är skarvade för att räcka till jordfelsbrytaren?Patrick E skrev:
Är skarv för fas till JFB i kapslingen på sidan, verkar ligga sockerbit därunder för alla faserna. Ser inte ut som något direkt hempul här, inte i befintliga eller tillägg av JFB. Är nog mest som Mikael skrev lite degenerering över tid och inte hantverk på topp i något skede vad det verkar.Patrick E skrev:
Ser det som redan skrivits som något man kan och bör fixa till vad det lider men inget direkt anmärkningsvärt dåligt eller farligt.
Visst är det eternit. F.d. pannrum samt rummet där proppskåpet finns är till störta delen klätt med eternit. Jag är medveten om problemet med materialet men så länge det sitter som det gör det ju ingen skada. På sikt ska det dock självklart bort.

