Jag vill flytta en badrumskrok, och sätta upp några nya, på slätt kakel.
Alla är av fabrikat Smedbo, i massiv mässing, med monteringsplatta som den skruvas fast i.

Den som skulle flyttas värmde jag med varmluftspistol, och efter ca 10 min gick det hyfsat lätt att få in en tunn spatel bakom monteringsplattan och få loss den.
Monteringsplattan är i gjutgods, och limmet fyller upp en relativt stor volym, se bild. Det limmet är stenhårt.
Denna krok har suttit i ca tio år.

De nya krokarna från Smedbo har en monteringsplatta av pressad plåt, där man med en grov svamp river upp ytan innan limning.
Jag har satt upp nya monteringsplattor med Smedbos rekommenderade lim, i.COMPOSITE GLUEMIX. Vi har knådat limmet enligt instruktion och lagt på ett tunt lager på monteringsplattorna. Två av plattorna ska hålla en handduksstång, som naturligt får mycket större belastning än en krok. Naturligtvis är kaklet tvättat med den medföljande rengöringsduken.

Nu till frågan till forumets kunniga experter:
Ska inte limmet härda till en hård yta?
Det lim som tittar fram i skruvhålen, se bild, är som medelhårt gummi. Det har härdat ett och ett halvt dygn nu.

Jag har provat att dra i plattornas överkant, och de verkar sitta, men ändå... Man är en orolig själ...

Det som oroar mig är att handduksstången lossnar och skadar klinker på golvet eller i värsta studsar in i toastolen och spräcker den...

• Monteringsplatta i gjutjärn med ojämnt limlager, troligen Smedbo, visas med det sega limmet efter avlägsnande från kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsplatta i pressad plåt med synligt lim genom skruvhålen, monterad på slätt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När vi satte upp duschhyllan med knådepxoi har jag för mig att den fick vara obelastad i 2 dygn, just för att det skulle ha härdat tillräckligt. Ju tjockare lager ju längre tid tar det.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.