Håller på och renoverar ett rum och sätter gips på väggarna. Tidigare var det tretex.
Efter att ha satt sista skivan vid kakelugnen blev jag lite fundersam. Är det ok med gipsskiva där? Kan inte nå sotarmästarn för närvarande men kommer avvänta hans dom. Mätt tempen innan där vid full eldning som visade 37 grader Men vad tror ni? Är det några problem? Regeln bakom slutar 5 cm från murstocken.
Edit: för info så är det putsad murstock precis vid kakelugnen och ingen gipsskiva...
Efter att ha satt sista skivan vid kakelugnen blev jag lite fundersam. Är det ok med gipsskiva där? Kan inte nå sotarmästarn för närvarande men kommer avvänta hans dom. Mätt tempen innan där vid full eldning som visade 37 grader Men vad tror ni? Är det några problem? Regeln bakom slutar 5 cm från murstocken.
Edit: för info så är det putsad murstock precis vid kakelugnen och ingen gipsskiva...
Redigerat:
Bästa svaret
OK roligt nog så sa sotaren att det räcker med 5 cm mellan krona och tak då rökröret sitter i höjd med frontventilen..Claes Sörmland skrev:
Han har nästan rätt. Frontsotluckan sitter i bottnen av rökröret som är tjockare än ventilen, fyrkantig och sluttar uppåt bakåt. Normalt är det murat med 3-tums sten så kring 75 mm tegel plus puts mellan rökrörets tak och utsidan av kakelugnen. Men blir varmt där.Z Zwännzån skrev:
Mäter du från kronans topp kan nog i princip 5 cm räcka till taket. Men då kan du inte rengöra bakom kronan. Blir dammigt där.
Jo det blir 8 cm från färdigt tak, var 12 cm innan från krona till tretex. Får in en liten dammsugarslang.Claes Sörmland skrev:
Han har nästan rätt. Frontsotluckan sitter i bottnen av rökröret som är tjockare än ventilen, fyrkantig och sluttar uppåt bakåt. Normalt är det murat med 3-tums sten så kring 75 mm tegel plus puts mellan rökrörets tak och utsidan av kakelugnen. Men blir varmt där.
Mäter du från kronans topp kan nog i princip 5 cm räcka till taket. Men då kan du inte rengöra bakom kronan. Blir dammigt där.
Klicka här för att svara
