L Luugen skrev:
Schakt för rökrör till kamin och tidigare oljepanna.
Drog även rör till och från FTX där i.
Gipsväggar med 45x35reglar. :)
Använt en utav de gamla kanalerna som ej används till ftx antar jag? Hade för mig det inte var godkänt om man eldade i öppen spis (som i källaren i detta fall)

Nej. I mitt fall är schaktet stort nog för 4 rökrör men endast 2 är installerade så det fanns gott om plats för 2 ftxrör bredvid.
OVK godkänd och inte en kommentar från sotarna.

Installation av två FTX-rör bredvid rökkanal i schakt, isolering synlig, med gott om plats återstående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Luugen skrev:
Nej. I mitt fall är schaktet stort nog för 4 rökrör men endast 2 är installerade så det fanns gott om plats för 2 ftxrör bredvid.
OVK godkänd och inte en kommentar från sotarna.

[bild]
Tillluft och frånluft draget? Hade varit gött o dra tillluft ner för min del (y)

Mitt FTX aggregat ligger på vind.
Använde kaminschaktet, schaktet ned till badrummet samt att jag byggde ett schakt bakom dörre i sovrummet för att få luftombyte i källaren utan synliga rör.
Dvs. 5 rör ned till källaren

Ser om jag kan väcka liv i denna tråden igen. Någon som vågat sig på att öppna upp helt mellan kök, matplats och allrum?

• Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Sonnirytter Sonnirytter skrev:
Nu är tråden lite äldre, så en update hade varit trevligt :) hur blev det? är ni nöjda och bilder! bilder är ett måste :)
projektet drog ut lite på tiden och där hann komma ett litet barn till mellan dom förzinkat projektet men bilder är nära nu

Nya jobb och tillökning bidrog till att renoveringen tagit en evighet.
Dock är köket och vardagsrummet nu nästintill färdigt. Det som kvarstår är att byta ut altandörren till en ny dörr med glas hela vägen och en öppen spis där ungefär julgranen står. Sen ska där upp lite tavlor och så med 😅. Vi har bott in oss i det ett tag nu och är väldigt nöjda med hur det blev. Det är trevligt att ha gäster eller familjen sittandes i närheten när vi lagar mat och umgås. Och väl till bords är det nära så barnen kan kolla tv när vi sitter kvar och samtidigt ha dem nära och lite koll på dem.
Ljudvolym har inte varit något som stört från vare sig tv, diskmaskin eller barnens spring (5 & 3 år).
Ljusinsläppet är väldigt fint när solen väl lyser igenom.
Dock passade jag på igår när det var dukat och lite fest på gång med att ta några bilder.
Åter stort tack till alla som skrivit i tråden och kommit med input och bilder!
Gott nytt 2025 på er.
Mvh
Alexander

• Modernt kök med stor köksö, vita marmorytor, diskho och spishäll. Festligt dukat matbord i bakgrunden med glittrande taklampor.
    Skapa konto
  • Modernt kök med köksö, marmorbänk, inbyggda skåp, svarta barstolar och juldekoration. Flaskor och glas på bordet, redo för festligheter.
    Skapa konto
  • Ett festligt dukat kök med matbord, dekorativa lampor, en julgran i hörnet och snacks på köksön, redo för gäster.
    Skapa konto
  • Juldekorerat vardagsrum med dukat bord, två taklampor och en julgran. Fönster med ljusslinga i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vardagsrum med soffa, soffbord, julgran och tv på väggen. Stora fönster med ljusdekoration utanför och skåp längs väggen.
    Skapa konto
  • Modernt vardagsrum med julgran, soffa och dukat matbord. Varm belysning och en TV som visar en tecknad film.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
MaAnd5 och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.