Hej,
Jag sitter och funderar hur man lämpligast ska planera DALI-dragning i köket gällande grupper och antalet drivdon. Jag ser åtminstone två alternativ:
1. Sekventiellt, dvs 5-ledare från drivdon till drivdon
2. Kombo sekventiellt+stjärna, dvs sekventiellt från DALI-drivdon till DALI-drivdon (på gruppnivå), men stjärna inom gruppen
Vet inte om det blev fullt förståeligt så hänvisar till bilden.
Alternativ 1 är enklast att dra eftersom varje drivdon har två kopplingsplintar för varje tråd, så man har en ingående och utgående N/L/PE/DA. Däremot blir det dyrare t.f.a. fler drivdon som jag ser det - eftersom grupperna är hyggligt naturliga och fyra ljuskällor måste drivas av fyra drivdon à 10 W istället för ett à 40 W (eller ett à 30 W i 3-grupperna).
Alternativ 2 ter sig lite meckigare att dra, eftersom dragningen inte blir från ljuskälla till ljuskälla, utan från A1 till B1 (DALI-drivdon), men också från drivdonet ut till A1, A2 och A3.
Några tankar och erfarenheter?
Jag sitter och funderar hur man lämpligast ska planera DALI-dragning i köket gällande grupper och antalet drivdon. Jag ser åtminstone två alternativ:
1. Sekventiellt, dvs 5-ledare från drivdon till drivdon
2. Kombo sekventiellt+stjärna, dvs sekventiellt från DALI-drivdon till DALI-drivdon (på gruppnivå), men stjärna inom gruppen
Vet inte om det blev fullt förståeligt så hänvisar till bilden.
Alternativ 1 är enklast att dra eftersom varje drivdon har två kopplingsplintar för varje tråd, så man har en ingående och utgående N/L/PE/DA. Däremot blir det dyrare t.f.a. fler drivdon som jag ser det - eftersom grupperna är hyggligt naturliga och fyra ljuskällor måste drivas av fyra drivdon à 10 W istället för ett à 40 W (eller ett à 30 W i 3-grupperna).
Alternativ 2 ter sig lite meckigare att dra, eftersom dragningen inte blir från ljuskälla till ljuskälla, utan från A1 till B1 (DALI-drivdon), men också från drivdonet ut till A1, A2 och A3.
Några tankar och erfarenheter?
En tilläggsfråga. Donen är tänkta att ligga uppe i taket, intill armaturerna. DALI-donen har inte någon anslutning för flexrör - kan man ha "nakna" ledare i några centimeter mellan slangslut och don, eller måste man göra någon speciell lösning? Exempelvis, måste man då gå med 5-ledarkabel istället för flexrör med 5 dragna ledare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Du behöver antingen en kabel vars mantel täcker ledarna ända in i drivdonet, fast jag har ingen rekommendation på kabeltyp annat än FQQ eller liknande installationskabel.
Eller så trär du en slang över FKn och låter den sticka in en bit i slangen, men det är meckigt.
Eller så trär du en slang över FKn och låter den sticka in en bit i slangen, men det är meckigt.
Rent estetiskt har jag tillräckligt med inspektionsluckor som det är känner jag. Jag snubblade (bildligt) över en elektriker på gatan och frågade honom. Han tyckte att eftersom det inte var UV-utsatt så skulle ledarna inte förstöras över tid, så om det var någon centimeter med bara ledare tyckte han att det var acceptabelt.A avh67f skrev:
Vet inte om det svaret var mer pragmatiskt än enligt boken kanske?
Ett alternativ till 5-ledare vore att dra dubbla av den här tänker jag:
https://www.elbutik.se/product.html/amokabel-fqx-2x15-led
Om inte jorden på belysningsarmatur i taket är tvingande, så behövs bara 4 ledare trots allt. Två av den kabeln går förhoppningsvis att dra i ett 16-rör. Ska köpa någon meter och testa.
Kabelns mantel ska in under dragavlastningen i drivdonet. Inga grundisolerade trådar ska finnas där under. Dessa tål heller inte att dragavlastas direkt.
Sedan får det inte förekomma grundisolerade ledare i spänningsband 2 utanför dosor eller i av tillverkaren anvisat utrymme.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Någon centimeter är någon centimeter för mycket. Det handlar inte om UV-beständighet utan om brandskydd, och om FKn är berörbar, även om personskydd.
Får Amokabel FQX förläggas i dolt i rör? Jag ser inte det av beskrivningen. Och två sådana kablar? Nä det skulle jag skämmas över.
Varför inte deras RXQ 5G1.5? Ytterdiameter på knappt 12 mm.
Får Amokabel FQX förläggas i dolt i rör? Jag ser inte det av beskrivningen. Och två sådana kablar? Nä det skulle jag skämmas över.
Varför inte deras RXQ 5G1.5? Ytterdiameter på knappt 12 mm.
Ja, det är en klar poäng att beakta berörbarheten.Bo.Siltberg skrev:
Mest för att jag tyckte det verkade svårt att få in 12 mm i en flexslang med innerdiameter på 10,1 mmBo.Siltberg skrev:
En del av slangdragningen var redan gjord med 16-slang, men ska fundera på hur man bäst kan lösa den biten. Andra delar så kan jag dra 20-slang istället.
Varför ska du ha dali? Om det redan nämnts ber jag om ursäkt.
En tilläggstanke. Det är bara 55 cm mellan ljuskällorna och det går följaktligen att "nå" mellan hålen i taket - behöver kabel förläggas i rör/flexslang då? Gissar att det isåfall styr mot att man ska ha en viss typ av kabel, typ EKK?Bo.Siltberg skrev:
Tänker mest att för eventuell omdragnings skull så blir det mest obstruerande att ha en flexslang att förhålla sig till jämfört med att bara hantera kabeln rakt upp och ned.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
En dold installationskabel måste inte läggas i rör. Det är anslutningskablar som ska ligga i rör, men dessa ska inte läggas dolt i vägg i alla fall även om det går att hitta kryphål i reglerna. Sedan har vi ett gäng (halvt) flexibla kablar som t.ex FKX, FQX, RXKX med otydliga specar från tillverkaren. De bör nog ligga i rör de också.
Att de inte ska läggas dolt i vägg, syftade det på installationskabel eller anslutningskabel? Som det var skrivet syftas det på anslutningskablar, men ville bara säkerställa så att det inte var en "sned" hänvisning.Bo.Siltberg skrev:
En dold installationskabel måste inte läggas i rör. Det är anslutningskablar som ska ligga i rör, men dessa ska inte läggas dolt i vägg i alla fall även om det går att hitta kryphål i reglerna. Sedan har vi ett gäng (halvt) flexibla kablar som t.ex FKX, FQX, RXKX med otydliga specar från tillverkaren. De bör nog ligga i rör de också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Öh, ja, jag skulle skrivit tak. Men vägg o tak har samma regler för valet av kabel. Sorry.
Klicka här för att svara