4 594 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Hur har ni gjort med värmeskyddet?
Har nyligen köpt Harvias vedaggregat där dem då säger att man bl.a kan ha dubbla 7mm mineralskivor (dubbelt värmeskydd) med luftspalt emellan som värmeskydd mellan aggregatet och väggen. Har ej hittat mineralskivor i rätt storlek än. Går det lika bra med minerit? Vad är det för skillnad? Skulle man kunna ta en mineritskiva (10mm) och sen sätta klinkers på den? Blir det tillräckligt skydd? Finns det andra material som man kan använda som är brandklassad? Bastun är inte så stor så jag vill ju ha aggregatet så långt in som möjligt.
Så här har jag fattat det; Om du sätter en mineritskiva 30 mm från väggen kan du halvera avståndet mellan kamin o vägg. Lägger du till ytterligare en mineritskiva 30 mm utanför den första så kan du halvera avståndet till vägg igen. Dvs. om det rekommenderade avståndet mellan kamin o vägg är 500 mm så kan du sätta kaminen 125 mm från väggen om du har dubbla mineritskivor med 30 mm luftspalt imellan.
Avståndet till "vägg" gäller alltså till allt brännbart material.
Skorstenen skall vara isolerad ned till 500mm under tak.
Golvplåten skall sträcka sig 300 mm ut från kaminen framför eldningsluckan.
I slutändan är det sotaren som skall kolla detta så det är ingen dum ide att höra med dom först. Lycka till!!
Avståndet till "vägg" gäller alltså till allt brännbart material.
Skorstenen skall vara isolerad ned till 500mm under tak.
Golvplåten skall sträcka sig 300 mm ut från kaminen framför eldningsluckan.
I slutändan är det sotaren som skall kolla detta så det är ingen dum ide att höra med dom först. Lycka till!!
Hej! Precis så har jag också uppfattat det. Men vet du vad det är för skillnad på minerit och mineral? Skulle man kunna ha 10mm minerit och klinker på det? Eller blir jag tvungen att ha dubbla skivor med luftspalt emellan ändå? Det blir dyrt då en skiva kostar ca: 500kr (90x2500)! 
Mineral är nog bara en översättning från finskan , det är minerit som rekommenderas i sverige. Man kan även använda plåt - jag tror att det är 1 mm tjocklek som gäller.
Mycket snyggare och dessutom kanske det blir billigare då du bara behöver betala för vad du verkligen behöver hos plåtis. Dessutom väger den mindre så den blir lättare att sätta upp med lite skruv och distanser. Kolla med sotarn och plåtis.
Den innersta plåten syns ju inte så där kan du ju ta vilken plåt som helst nästan.
Mycket snyggare och dessutom kanske det blir billigare då du bara behöver betala för vad du verkligen behöver hos plåtis. Dessutom väger den mindre så den blir lättare att sätta upp med lite skruv och distanser. Kolla med sotarn och plåtis.
Den innersta plåten syns ju inte så där kan du ju ta vilken plåt som helst nästan.
Klicka här för att svara