Hej!
Stötte på denna kapslingen här om dagen som fick mig att klia mig lite i huvudet..
Enligt mig borde detta inte ha fungerat, men verkar ha varit så i många år:
Plåtcentral med en minikapsling 1x13 ovanför. I kapslingen är en jordfelsbrytare installerad.
Inkommande faser, direkt från HB, går till undersidan av JFBn. Även en fasskena sitter på undersidan (aldrig sätt förut, men samtliga säkringar höger om JFBn var alltså inte skyddade av JFBn). Utgående från JFBn går till respektiva fasskena på plåtcentralen.
Nollskenan och jordskenan är sammakopplad med skruv i minikapslingen och frånkopplat i plåtcentralen
Det som gör det hela ännu konstigare är att PEN från plåtcentralen är draget till OVANSIDAN på JFBn. Nolla är draget från undersidan JFBn till jordskenan i minikapslingen.
Man har alltså satt inn en minikapsling med säkringar utanför jfb och installerat en jfb för plåtcentralen. Inkommande faser och inkommande PEN är INTE på samma sida av JFBn.
Vad tror ni?
Stötte på denna kapslingen här om dagen som fick mig att klia mig lite i huvudet..
Enligt mig borde detta inte ha fungerat, men verkar ha varit så i många år:
Plåtcentral med en minikapsling 1x13 ovanför. I kapslingen är en jordfelsbrytare installerad.
Inkommande faser, direkt från HB, går till undersidan av JFBn. Även en fasskena sitter på undersidan (aldrig sätt förut, men samtliga säkringar höger om JFBn var alltså inte skyddade av JFBn). Utgående från JFBn går till respektiva fasskena på plåtcentralen.
Nollskenan och jordskenan är sammakopplad med skruv i minikapslingen och frånkopplat i plåtcentralen
Det som gör det hela ännu konstigare är att PEN från plåtcentralen är draget till OVANSIDAN på JFBn. Nolla är draget från undersidan JFBn till jordskenan i minikapslingen.
Man har alltså satt inn en minikapsling med säkringar utanför jfb och installerat en jfb för plåtcentralen. Inkommande faser och inkommande PEN är INTE på samma sida av JFBn.
Vad tror ni?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det nästan så jag tror du ser fel. Den JFBn borde lösa för normal belastningsström, om belastningen använder nollan.
Det ser ut att finnas en skyddsledaren mellan PE-plintarna i den båda centralerna?
Men hur är N-plinten i plåtcentralen kopplad? Hänger den i luften? Då löser inte JFBn
Har du mer bakgrund? Är den i drift?
Det ser ut att finnas en skyddsledaren mellan PE-plintarna i den båda centralerna?
Men hur är N-plinten i plåtcentralen kopplad? Hänger den i luften? Då löser inte JFBn
Har du mer bakgrund? Är den i drift?
Ja, det var uppmärkt. Misstänker att det var personen som satte en ny QC säkring på den gamla fasskenan som märkt upp. Resten var märkt med blyerts 🙄J J-banan skrev:
Ja jag har verkligen börjat tvivla på att jag sett rätt...Bo.Siltberg skrev:
Det nästan så jag tror du ser fel. Den JFBn borde lösa för normal belastningsström, om belastningen använder nollan.
Det ser ut att finnas en skyddsledaren mellan PE-plintarna i den båda centralerna?
Men hur är N-plinten i plåtcentralen kopplad? Hänger den i luften? Då löser inte JFBn
Har du mer bakgrund? Är den i drift?
PEN gick från jordskenan i plåtcentralen till plinten längst till höger i den nya kapslingen (ledaren med det fina kardelspretet) för att sedan gå vidare till JFBn. Det måste nästan ha varit undersidan av JFBn den gick till? Annars hade det väl inte fungerat?
Vad menar du med om N plinten hänger i luften?
Allt har varit i drift tills idag
Efter lite eftertanke...
Jag minns tydligt att ledaren på undersidan JFBn var en kort bit så den gick utan tvekan till jordskenan på nya centralen. Låt oss säga att det är ledaren vänster om "sammankopplingsskruven"
Ledaren till höger gick då ned till plåtcentralen, antigen till nollskenan eller jordskenan
Hade den gått till nollskenan skulle det inte ha fungerat då säkringarna höger om JFBn fick ström från inkommande och nolla/jord från efter JFBn
Kan därför anta att ledaren gick direkt ner till jordskenan på plåtcentralen och var i själva verket PEN
Då skulle det ju fungera, även om jag tycker det är lite tveksamt att ha inkommande och fasskena på samma sida av JFBn
Hoppas det inte blev för flummigt :S Ibland behöver man skriva ner funderingar för att komma på lösningen själv
Jag minns tydligt att ledaren på undersidan JFBn var en kort bit så den gick utan tvekan till jordskenan på nya centralen. Låt oss säga att det är ledaren vänster om "sammankopplingsskruven"
Ledaren till höger gick då ned till plåtcentralen, antigen till nollskenan eller jordskenan
Hade den gått till nollskenan skulle det inte ha fungerat då säkringarna höger om JFBn fick ström från inkommande och nolla/jord från efter JFBn
Kan därför anta att ledaren gick direkt ner till jordskenan på plåtcentralen och var i själva verket PEN
Då skulle det ju fungera, även om jag tycker det är lite tveksamt att ha inkommande och fasskena på samma sida av JFBn
Hoppas det inte blev för flummigt :S Ibland behöver man skriva ner funderingar för att komma på lösningen själv
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Klicka här för att svara

