benjon66 skrev:
Råd?
Säg 100' för tomten och lika mycket till för VA och El
Ett hyfsat bra småhus kostar säg 1 200'
Vart får man en tomt för 100 000 seK? I stockholm får du ta det gånger 30... :(
 
Världen finns även utanför "tullarna"! :)
men vad kostar en tomt i exv. Enköping, Bro, Bålsta, Nynäshamn, Nykvarn etc. Alltså vid typ pendeltågens ändstationer?
 
Oss slår ni inte. Jag och min tjej har löner tillsammans för ungefär 35-40kkr netto i månaden. Boende, el, försäkringar, telefon, bil, mat, diverse utflykter och konserter kostar för oss två absolut max 10kkr per månad. Även utslaget över ett år - max 120kkr d^_^b. DVS. 25-30kkr över varje månad till annat.

Ove Sundberg? Skulle inte tro det. Euroshopper? Skulle inte tro det. Lgh mitt i Helsingborg med låg hyra är en bidragande orsak. Sen gäller det att prioritera och vara konsekvent sparsam. Kan man inte bo överdådigt med små löpande kostnader kan man lika gärna strunta i att skada sin ekonomi genom att göra som de allra flesta husägare - köpa ett hus i en förort och bara känna att pengarna rinner mellan fingrarna då allt går i sönder och behöver okalkylerat underhåll. Marknaden kommer ändå gå ner bl.a. för att driftskostnaderna på äldre hus kommer att bli för dyra jämfört med nya. Lönerna hänger heller inte med. 1978 kunde man bygga ett deluxehus för under 300.000:-. Motsvarande pengar idag är 1100.000:-. Byggkostnaden för huset idag är däremot ca: 4000.000:-. Har lönerna sett över hela Sverige ökat med 4 gånger inflationen sedan 1978? Skulle inte tro det.

En investering är något som löpande ger dig pengar i fickan. Ett hus är därmed ingen investering utan en kostnad. Utan lön äter ditt hus dig levande och ännu snabbare då räntorna är höga. Det kommer vi få se inom några år, det är min bestämda uppfattning.:cool:
 
Fattar inte vad mycket olyckskorpar det dök upp här. Vi är på väg mot en högkonjunktur, visst ökade räntor men även ökade löner och sänkt skatt. Arbetslösheten går ner etc. Vänder det ner gör ju räntorna det med. Just nu känns det väl bättre än på länge, mer osäkert hösten 2008.
 
Jag och min sambo köpte under föregående år en av de dyraste husen i norrland enligt den statistik som publicerades i kvällstidningarna med en köpeskilling kring 5M. Det är för de flesta, ffa i vår stad, en otänkbart stor summa att lägga på ett hus. Men precis som en del ovan varit inne på så är ett husköp inte bara en investering utan också en viktig del i hur man kan leva sitt liv.

För mig är det livskvalitet att sitta i min egen bastu och när jag kliver ur den så har jag ca 20 m till stranden, samtidigt som jag bor på promenadavstånd från centrum och har allt utrymme jag någonsin kommer att önska i huset. Ett motsvarande hus i Stockholm skulle säkert kosta 15M+ och därmed vara utom räckhåll för oss, men här kan vi klara det utan förmögenhet men med två goda inkomster.

Det som glöms bort i diskussionen om ett klara kostnaden är att inflationen och räntan följs åt, kanske inte slaviskt men ändå med nära korrelans över tid. När vi hade räntor på 15% så var också inflationen 10% eller mer vilket snabbt urholkar värdet på lånen.

Husägande är inte något man ska se på kort sikt utan för många är det den största investering man gör i sitt liv och på några års sikt så tar inflationen igen eventuella prisfall. Därför är den ekonomiska risken ffa relevant första 5, kanske 10, åren efter köp.

Ytterligare en aspekt i husägande är att om man köper ett "dyrt" hus (som tex vårt) så kan man faktiskt få igen de pengar man lägger in i förbättringar av huset. Har man däremot köpt ett hus i en liten svensk stad för säg 1M så kan man aldrig få igen kostnaden för en större renovering, knappt ens vad det kostar att bygga nytt kök. Vi har efter inköp gjort en hel del investeringar i huset och därefter kunnat värdera upp huset med motsvarande summa som vi lagt in (vilket ändå är en konservativ värdering).
 
Hög ränta är inte riktigt så stort problem som många tror. Ett trick att klara de är att säg om de är 2,5% ränta lägga 4% med 1,5% amortering. Man måste dock ha en insats idag på 15% för att hantera de på rimligt sätt. Om huset kostar 3,5miljoner så har man 2,975MKr i lån, vilket ger 9916kr/månaden. Kan låta snålt att amortera så lite, men inflationen generar ytterligare ca 1% i amorteringseffekt.

Om räntan ökar? Ja de är inget problem man minskar bara amorteringen. 3,5% ränta =0,5% amortering. 4% ränt = 0% amortering.

Ofta anses de vara oklokt att inte amortera, men om man ser depå en längre sikt agerar inflationen amortering.

Vad händer då om räntan blir 6%? Enkelt, då plockar man ut ytterliggare 2% i på huset varje år. Detta kan förvisso kräva att man värderar om huset (vilket kräver att man håller de i gott skick) och att man har en skaplig insats (troligen minst 15% för att banken ska gå med på det), i övrigt är de inget större problem.

Om räntan är 6% är normalt sett inflationen över 2%, visserligen kan situationen vara annorlunda under korta perioder, men aldrig längre tider. För att de här ska fungera fint gäller ca 15 års sikt på investeringen.

Naturligtvis kan de vara bra att ha lite mer marginal och en sund ekonomi i övrigt är ett absolut krav. Men om den ena parten blir arbetslös så kan detta vara lösningen för att ha kvar huset på bara en lön.
 
Skulle vara intressant att veta vart du hittar dina fantasisiffror?
Mina föräldrar byggde en 2-plans villa på 170kvm 1980, den kostade 500.000, prefab, uppsatt av snickare. Sedan 50 år tillbaka har inflationen legat på 4,9% årligen. Det skulle innebära att motsvarande hus skulle kosta 2.100.000kr att sätta upp idag, vilket stämmer ganska bra med verkligheten.

Varför skulle ett gammalt hus få för dyra driftskostnader?
För övrigt så skulle jag inte vilja byta situation med dig en enda sekund! Dina drömsiffror tolkar jag som: Etta i rivningsområde med korttidskontrakt, sämsta möjliga standard, trafikförsäkrad 500-kronors bil som aldrig används, kontantkortstelefon som aldrig används, ni får överblivna matrester från en närliggande korvmoj, hoppar över staketet till konserterna. Visst träffade jag på pricken rätt?

BTGLOVER skrev:
Oss slår ni inte. Jag och min tjej har löner tillsammans för ungefär 35-40kkr netto i månaden. Boende, el, försäkringar, telefon, bil, mat, diverse utflykter och konserter kostar för oss två absolut max 10kkr per månad. Även utslaget över ett år - max 120kkr d^_^b. DVS. 25-30kkr över varje månad till annat.

Ove Sundberg? Skulle inte tro det. Euroshopper? Skulle inte tro det. Lgh mitt i Helsingborg med låg hyra är en bidragande orsak. Sen gäller det att prioritera och vara konsekvent sparsam. Kan man inte bo överdådigt med små löpande kostnader kan man lika gärna strunta i att skada sin ekonomi genom att göra som de allra flesta husägare - köpa ett hus i en förort och bara känna att pengarna rinner mellan fingrarna då allt går i sönder och behöver okalkylerat underhåll. Marknaden kommer ändå gå ner bl.a. för att driftskostnaderna på äldre hus kommer att bli för dyra jämfört med nya. Lönerna hänger heller inte med. 1978 kunde man bygga ett deluxehus för under 300.000:-. Motsvarande pengar idag är 1100.000:-. Byggkostnaden för huset idag är däremot ca: 4000.000:-. Har lönerna sett över hela Sverige ökat med 4 gånger inflationen sedan 1978? Skulle inte tro det.

En investering är något som löpande ger dig pengar i fickan. Ett hus är därmed ingen investering utan en kostnad. Utan lön äter ditt hus dig levande och ännu snabbare då räntorna är höga. Det kommer vi få se inom några år, det är min bestämda uppfattning.:cool:
 
Vi har ganska exakt 5Mkr i lån på ett småhus som vi bor i och med höga räntor (säg 7%) blir det 350kkr per år eller 30kkr per månad i räntekostnader brutto. Nu är jag en närig jäkel, så vi hyr ut stora delar (mindre än halva ytan dock) till företag och privatpersoner med c:a 20kkr/mån i hyresintäkter (detta förutsätter att det ligger i ett attraktivt område med höga rikthyror). Det blir 10kkr/mån i räntekostnader innan skatteavdrag. Det är det många (par/barnfamiljer) som klarar! Så kan man få råd till sitt drömhus även med höga räntor. Med låga räntor blir det nästan gratis att bo. Dessutom är det jättetrevligt med allt "spring" i fastigheten - ett kapitalistiskt kollektiv! Tänk även på att det kan vara svårt att hitta små hyreslägenheter i städerna - du gör även en insats för förstagångs-boende.

Har du inte råd med ditt drömboende - bygg ett ännu större hus!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
benjon66 skrev:
Världen finns även utanför "tullarna"! :)
men vad kostar en tomt i exv. Enköping, Bro, Bålsta, Nynäshamn, Nykvarn etc. Alltså vid typ pendeltågens ändstationer?
Jag bor i Enköping och här vill dom mellan 600 000-1 200 000 för en vanlig villa tomt + alla anslutningar
 
Har man 40tkr efter skatt i hushållet så är man rätt så rik. Alla som bygger nytt för 2,5mkr är inte lika rika som det verkar utifrån dessa inlägg.
En vän till mig byggde nytt för det priset, och i deras hushåll är en av dem lärare på deltid utan fast tjänst (inkomst på kanske 12tkr efter skatt/månad) och den andra är fabriksarbetare (tja, vad tjänar en sådan, 15-18tkr/månaden efter skatt?). Detsamma gäller de flesta som bor i Kronobergs län i Småland: de flesta är arbetare och arbetar på fabrik eller arbetar inom skola, butiksbiträde etc. ÄNDÅ BYGGER SÅ MÅNGA NYTT. Så frågan återstår: HUR HAR DE RÅD??

Själva är vi en småbarnsfamilj (ett barn) som tjänar 30tkr efter skatt/månad. Hur mycket ska vi våga låna?
 
Katarina_t skrev:
De pengarna ska räcka till:
renovering (räkna lite på vad nya vitvaror var 10:e år kostar; målning var 8:e år osv)
bil (spara till ny bil, reparera den gamla, bensin, skatt, nya däck osv)
mat
presenter
möbler

glasögon, kläder, sjukvård, mediciner, försäkringar
Nöjen
(äta ute, bio, semester, köpa tidningar, ha någon hobby)
och sen tillkommer allt smått som man inte tänker på, men som kostar. Nya krukor, gå-bort-present, konsert, ny dator, blommor till trädgården, ny mobiltelefon, och den där bastun eller verandan man suktat efter så länge...

Slår man ut kostnaderna över varje månad blir det MYCKET! Jag blev jätteförvånad över att se att vi lade 400kr/mån till nya däck till bilen! Då köper vi säkra däck, men inte de dyraste... Nya soffan för 20 000 kostar också en del i månaden, datorn för 15 000 likaså, den håller inte ens länge q(;^;)p
Nu skrev du ju faktiskt efter betalda räkningar och då sannerligen 20 tkr massor av pengar. Klarar man sig inte på det så ska man absolut inte gå och låsa upp sig på ett hus.

Men nu visade det sig ju att du pratade om ngt annat....
 
Det är ju många faktorer som spelar in, inte bara räntekostnad att ta hänsyn till. Jag är inte uppdaterad vad bankerna räknar på för högsta ränta idag som man ska klara. Men 7% var det för inte så länge sedan, det blir 10.000 i månaden netto. Uppvärmingen är en grej som kan ha STOR betydelse. Jag eldar med ved, 230kvm uppvärmd yta, när jag är lat och kör med elpatronen i pannan så kostar det (vid under 5plus ute och 21gr inne) ungefär 4500kr extra per månad, räknat på ett kwh-pris på 1kr. Jag känner såna med nybyggda hus med värmepumpar riktig isolering osv. som ligger på en tusenlapp i månaden i elkostnad, allt inräknat. Så uppvärmningskälla kan göra stor skillnad på månadskostnaden.

Bankerna har många gånger kalkyler på sina hemsidor där man kan räkna ut hur mycket lånekostnad som ens inkomster fixar. Vad ens personliga livsstil kostar borde man ju ha ganska bra koll på eftersom man vet hur mycket som blir över varje månad. Sedan är det ju bara att kolla vad ens inkomst klarar i boendekostnad räknat på en hög ränta.

moonbejb skrev:
Har man 40tkr efter skatt i hushållet så är man rätt så rik. Alla som bygger nytt för 2,5mkr är inte lika rika som det verkar utifrån dessa inlägg.
En vän till mig byggde nytt för det priset, och i deras hushåll är en av dem lärare på deltid utan fast tjänst (inkomst på kanske 12tkr efter skatt/månad) och den andra är fabriksarbetare (tja, vad tjänar en sådan, 15-18tkr/månaden efter skatt?). Detsamma gäller de flesta som bor i Kronobergs län i Småland: de flesta är arbetare och arbetar på fabrik eller arbetar inom skola, butiksbiträde etc. ÄNDÅ BYGGER SÅ MÅNGA NYTT. Så frågan återstår: HUR HAR DE RÅD??

Själva är vi en småbarnsfamilj (ett barn) som tjänar 30tkr efter skatt/månad. Hur mycket ska vi våga låna?
 
Mycket fokus på räntekostnaden, men om nu Japans öde resulterar i låg konjuktur med sänkta marknadsvärde på våra hus, "försvinner" ju era bankers säkerhet för lånet.....
Återupplever vi då 80-tals krashen? banken knackar på dörren och vill ha högre amotering eller skriva om lånet.. i värsta fall tvingas de som inte klarar detta sälja sina hus med förlust och restskulder....

//KP
 
höjda elpriser är för att stimulera folket till att tänka energismart och den som är det får låga driftskostnader i slutändan och mer i plånboken var månad jämfört med tidigare och ju fler som är superenergismarta desto högre del av inkomsten kan gå till amortering mm med högre prisbilder på husobjektet som följd

det är begränsande människor som skriker vargen,vargen för jämnan och inte ser längre än näsan räcker om än att även jag aldrig skulle få för mig att lägga ut 5 miljoner som jag inte äger på en bostad
 
Blindnit skrev:
Jag hade fortfarande varit glad ;)
Med 20 kvar efter räkningarna så är det ju en baggis. 20kvar är ju sjukt mycket pengar för väldigt många människor. Det finns ju folk som har smma utgifter som bara har 20 innan räkningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.