Jag får inte ihop din kalkyl, har ni drygt 30 000 i räkningar?

Lånet skulle kosta er typ 7500-8000 ink amortering...

Jag kan inte se att ni har nära 25 000 i ytterligare räkningar?

Om ni inte har två leasingbilar och en massa dyra konsumtionslån...

Rimligtvis landar ni på ungefär 20 000 i räkningar och har då betydligt mer pengar över...

• Gilla
Miicro och 3 till
  • Laddar…
H
L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Jag håller med. Förstår inte heller hur alla får ekonomin att gå runt. En renoveringsbudget på 5-10k i månaden känns inte orimligt i ett större och äldre hus. Vanliga charterresan för barnfamiljen ytterligare 40k per år. Lägg på sommarstugan och sedan skidsemestern för 25k. Sedan ska ungarna ha lite idrottsaktiviteter och åka till ngt lekland. Sedan får man inte glömma bilen som kostar 6k i månaden om man räknar med bränsle, skatt, värdeminskning/reparationer. Många har två bilar och så har vi ytterligare några tusen. Som sagt. Hur har folk råd?

L Husjakt2021 skrev:
Vi är mellan i 35 års åldern och jag förstår att 20.000 kr inte är ”lite” pengar men det känns som en stor omställning då vi bor billigt nu och jag blir så fundersam hur många har råd att köpa hus för runt 3,5 och sen köpa båtar, fyrhjulingar, scooter , semester. Nu är vi varken intresserade av båtar eller snöscootrar men tänkte bara att vi kanske får lite pengar kvar bara. Detta är också beräknat på att båda jobbat heltid. Skulle vi vilja gå ner på 80% för att ha mer tid med barn skulle ju inkomsterna sjunka drastiskt.
J

• Haha
  • Wow
lidholmen och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Allt är hur ni prioriterar. Vill ni bo i en box med massor av andra människor så funkar det. Men om ni gillar lite trädgård och avskiljdhet så är villan det bästa. För barn är i min mening det optimala sättet att växa upp på.

Så kör på om ni vill. 20 efter allt är betalt är mycket bra och ni kan ju spara 5 var i månaden för pensionen och må bra då med.

Jag höjde förvisso bara min "hyra" med 2500 när vi flyttade till villa, nu efter 3 år så har jag fått så bra omläggning av lånen så att jag betalar mindre i "hyra" än i hyresrätt. Då lånade jag 100% av hela huset inkl kontantinsats. Men jag har skickat in så mycket mer i månaden på just det.
ja det är så vi känner det är inte jätteroligt att bo i Lgh med barn vi vill bo i hus för att få en annan sorts frihet och då kommer det kosta. Så är det bara. Skönt att du fick ner hyran så det blev bra att bo där

J Jensa86 skrev:
Hur har ni råd att bo i lägenhet när det är så billigt att bo i hus är väl en bättre fråga?
vi betalar bara avgiften i vår bostadsrätt så vi har en belåningsgrad under 50% så vi behöver inte amortera då vi betalat in hälften.

H hanson#16 skrev:
Jag håller med. Förstår inte heller hur alla får ekonomin att gå runt. En renoveringsbudget på 5-10k i månaden känns inte orimligt i ett större och äldre hus. Vanliga charterresan för barnfamiljen ytterligare 40k per år. Lägg på sommarstugan och sedan skidsemestern för 25k. Sedan ska ungarna ha lite idrottsaktiviteter och åka till ngt lekland. Sedan får man inte glömma bilen som kostar 6k i månaden om man räknar med bränsle, skatt, värdeminskning/reparationer. Många har två bilar och så har vi ytterligare några tusen. Som sagt. Hur har folk råd?

J
ja precis det är det vi har funderat på, vi har ju lilsom byggt en viss livsstil nu med våra inkomster och att köpa hus blir något nytt som vi inte riktigt har ”kontroll över”. jag vet ju själv hur jag är, skulle jag köpa ett sekelskifteshus skulle jag inreda därefter, skulle köpa belysning, kök, skåp, handtag, massa saker haha.

nä men jag håller med dig, jag tänker mer på de som har samma löner som oss och köper hus för runt 4 miljoner och har 2 bilar , semester , fjällen, utlandet... men tack och lov är vi inte intresserade av att ha en stuga eller åka skidor så vi slipper väl de utgifterna
Men som någon skrev längre ner så har kanske de personerna gjort en del vinster tidigare och behöver såklart inte låna så mycket

Alltså att låna idag är billigt. Det beror ju såklart på beloppet, men i ert område. Säg att ni behöver låna 2,5 miljoner med en ränta på 1,5% så kostar det (efter jämkning) 2200kr/mån. Lånet blir en mycket liten del av era utgifter. Amorteringen kan bli mer, men det får ni se som ett sparande.

• Gilla
Frisa och 2 till
  • Laddar…
R
Som sagt så förutsätter ni att alla är toppbelånade.
Bostadskarriär tidigt i livet, amortering och en gnutta tur att köpa i rätt läge så kan man ha hus för många miljoner men ändå ha lägre boendekostnad än en hyresrätt.

Då är nya bilar, resor m.m inga problem.

Problemet blir när man brännt pengar i många år utan att spara och sen vill köpa hus när man blivit 30+.
Då kan det kännas helt orimligt hur ”alla” andra kan leva som de gör och ha råd med det.

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 15 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Den kan jag svara på, för att slippa arbeta in i döden ;) Kanske gå innan man fyller 60 och göra det som är roligt. :D
Absolut är det så, men du kan ju samtidigt lägga dom pengarna på att amortera och bli skuldfri :) vilket ger både en trygghet till senare och bättre avkastning än att ha pengarna på ett vanligt sparkonto om man tänker omvänd ränta på ränta :)

• Gilla
MartinR och 3 till
  • Laddar…
L Husjakt2021 skrev:
vi betalar bara avgiften i vår bostadsrätt så vi har en belåningsgrad under 50% så vi behöver inte amortera då vi betalat in hälften.
Där kan du nog ha svaret på din egna fråga. Vad är det som säger att de som köper hus för 3.5milj belånar hela beloppet? De kanske gjort samma resa som er, de kanske har ärvt, de kanske har renoverat ett par hus innan.

Jag och min sambo har ägt våra boenden i 6 år nu, först köpte vi en nyproducerad bostadsrätt, sålde efter 2år och köpte ett hus vi renoverade för vinsten på lägenheten, vi är belånade till 40-50% beroende på vad vi får nu när vi ska sälja.

Jag tänker att vi inte kan vara de enda..

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 4 till
  • Laddar…
Är det rätt uppfattat att ni bott billigt länge, haft normallön båda två länge och inte spara ihop pengar så ni behöver låna det mesta av huspriset?
Och nu har det blivit aktuellt med husköp?

Jag kan inte svara för hur normalt det är, många försöker nog låna så mycket som har råd med, istället för att tänka hur lite kan vi behöva låna för att ändå trivas och kunna göra annat också.
Vissa väljer att leva sparsamt i flera år för att bygga upp en ekonomisk grund. Andra lever för stunden efter de pengar som finns att tillgå då.

På dig låter det som att ni ligger närmare det sista jag skrev, då blir det ju antingen hög belåningsgrad, billigare hus, eller förändra sitt leverne i några år och spara.

Att ha råd med något är egentligen bara en fråga om prioriteringar över tid, så ställ er frågan vad som är viktigt för er och utgå sen ifrån det.

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 10 till
  • Laddar…
L Husjakt2021 skrev:
Antingen betalar ni bara avgiften, eller så betalar ni även ränta om ni har lån.
Din mening går inte ihop som den står.
Jag antar att du menar ni betalar avgift+räntor men amorterar inget.
Det finns massvis med låntagare som belånat lägenheter till 100% som inte amorterar en krona.

Det var vanligt under ruschen runt -08.

• Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
L Husjakt2021 skrev:
vi har sparat pengar, även gjort en del vinster genom försäljning av bostäder. Det i sig har gett oss viss frihet i livet. Så man får ju ta sig en funderare på om man vill bo billigt och då lägga in stor del av pengarna som man låser i huset till den dagen man säljer eller om man vill kunna ha tillgång till pengar när man vill. Det är det som blir omställningen.
Ja, den omställningen/prioriteringen är inte unik ;)

• Gilla
Lghperson
  • Laddar…
3,8 miljoner kostar mig under 4000:- månaden det är 2000:- mindre än vad någon i tråden tyckte att det kostade att äga en nyare bil.

Tror jag betalade nästan samma summa i räntekostnad för lånet på min första lägenhet 2006 skillnaden är att lånet då bara var på 1,5 miljoner.

Jag förstår inte riktigt problemet/frågan - ni verkar enligt egen utsago smälla 20 lakan i månaden på konsumtion men du vill kunna spara pengar om ni köper hus?
Min fråga är om ni spenderar 20’/mån eller sparar något av det?
2,5-3 Mkr ger ingen hög räntekostnad o lite amortering på det så har ni gott om pengar kvar?
Tips är att prata m bankens rådgivare istället f att killgissa...

• Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
H
L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Det verkar mer att ni oroar er för kostnaderna att bo i villa. Kanske ni bör fundera ett tag till och prata med människor i er närhet som har villa, så ni får klart för er vad det kostar att bo i villa, inkl. renoveringar, sophämtning, el, osv. När ni får information blir ni lugnare och mer säkrare vilken boendeform ni föredrar. Under tiden spara till en buffert.

• Gilla
Nacka6688 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.