S Stego1 skrev:
Kommer du från böggda så är det nästan omöjligt att köpa i Sthlm t ex. De vinster du gör efter hus och lägenhetsförsäljning räcker inte till insatsen.
Uppriktig fråga:
Varför i hela friden skulle vi från böggda'* vilja köpa bostad i Stockholm :thinking:??

*heter böjjda' i min del av landet

• Gilla
  • Haha
___EM och 2 till
  • Laddar…
J
S Stego1 skrev:
" Ja men bilen minskar ju ivärde" säger någon. Det gör ett hus också men inte lika snabbt. Ett hus är en slitagevara som det mesta annat.
Nja, i normalfallet så renoveras ju hus regelbundet medan bilar bara servas och får förfalla i övrigt.

Tomten huset står på har dessutom ett i storstadsområden troligen ökande värde (då tomtmark blir dyrare i växande städer).

Det vore på ett sätt klokare att bankerna krävde en underhålls och renoveringsplan för huset mot att man amorterar på det. Möjligen att amorteringen ska ske för att man ska kunna bo kvar på ålderns höst, men även där kunde ett bra pensionssparande väga upp amorteringen.

Har man sparat till att täcka inkomstsänkningen vid pension och om man hållit huset i samma eller bättre skick som när man köpte så borde det inte vara nåt problem om man inte amorterat ett öre. Tvärtom borde banken vara glad att få in ränta på hittepåpengar, ju större lån desto mer tjänar ju de...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det är bara att titta tillbaka på läget före Denniskrisen på 90 talet så finns svaret där. Då var det dyrt att äga hus.
Fast var det verkligen det? Mina föräldrar byggde nytt hus i mitten av 60-talet, då var mamma "hemmfru" och pappa ett vanligt arbetaryrke. Dom köpte också en hyfsat ny bil. Vem idag klara den ekvationen på en lön? Jag har nåt minne av att det pratades om förmånliga statliga lån för att bygga på den tiden.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Uppriktig fråga:
Varför i hela friden skulle vi från böggda'* vilja köpa bostad i Stockholm :thinking:??

*heter böjjda' i min del av landet
För att det finns nästan bara fjollor i Stockholm också :rofl:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Va?

S DanielF skrev:
Precis, och bara bönder med lågt IQ på "landet" , som en känd politiker sa...

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
M Myckling skrev:
Fast var det verkligen det? Mina föräldrar byggde nytt hus i mitten av 60-talet, då var mamma "hemmfru" och pappa ett vanligt arbetaryrke. Dom köpte också en hyfsat ny bil. Vem idag klara den ekvationen på en lön? Jag har nåt minne av att det pratades om förmånliga statliga lån för att bygga på den tiden.
Jo så var det men man ska komna ihåg att det var ett statkt subventionerat boende.
Det ändrades drastiskt tunt 1980 när dåvarande Fälldinregeringen (C) försämrade både räntebidrag och sänkte avdragsrätten från 100% till 50% med förklaringen "har folk förköpt sig får dom skylla sig själva". Sedan sänkte man avdragsrätren ännu mer i och med århundradets skattereform på 90 talet. Då steg kostnaderna ännu mer. Dessutom var fastighetsskatten högre. Den sänktes ju drastiskt dåkåkarna började stiga drastiskt. Nu är vi i det läget att boendet, framför allt eget boende är subventionerat.
Amorteringsfrihet är att betrakta som en subventionering eftersom kostnaden för ett lån innebär både amortering och räntekostnad.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om jag måste välja på ostron eller äga boende blir det ostron. Tur man inte behöver välja :p

Jag tror svensken i snitt har 10k på sparkontot sist jag kollade iaf. Det är sjukt lite, klarar inte ens av att frysen går sönder
Och jag äter hellre havregrynsgröt och äger mitt boende. Det kommer att vara färdigrenoverat för en pensionärstillvaro om 15 år. Jag kommer att få ut max 20 000 efter skatt och troligen bli änka ganska snart. Men det kommer att fungera fint.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och jag äter hellre havregrynsgröt och äger mitt boende. Det kommer att vara färdigrenoverat för en pensionärstillvaro om 15 år. Jag kommer att få ut max 20 000 efter skatt och troligen bli änka ganska snart. Men det kommer att fungera fint.
Det är också något, många verkar inte pensionsspara privat så de får knappt någon pension. Förstår inte hur man kan förlita sig på den allmänna pensionen. Speciellt då den har lågt inkomsttak.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Det är också något, många verkar inte pensionsspara privat så de får knappt någon pension. Förstår inte hur man kan förlita sig på den allmänna pensionen. Speciellt då den har lågt inkomsttak.
Om man pensionssprarar är pengarna låsta tills man går i pension. När jag istälelt investerar i lägre boendeksotnad skapar jag ett utrymme nu. Från början ksotade ränta + amortering 3-4 000 per månad. Nu några hundralappar om året. Därmed har vi ju ökat nettoinkomsten med 3000 per månad nu, pengar som "skvalpar på kontot" tills det blivit mycket nog för nästa investering. Ny fasad för några år sedan, nytt badrum för 6 år sedan, nytt tak för 3 år sedan, nu solceller, om ca 3 år nytt kök.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Jag har alltid sett det som föräldrarnas ansvar att hjälpa till med att lösa.
Hur är det föräldrarnas ansvar att lösa kontantinsatsen på ett par hundratusen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Glöm din dröm:crysmile:

Litet eget jobb o ansvar skadar inte.

Och låt föräldrarna gå en god pensionstid tillmötes.

Du känner väl till uttrycket:
"Gå i borgen, gå i sorgen."
Det är inga föräldrar värda.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då kanske man inte ska äga sitt boende?
Undrade just hur länge det skulle dröja innan den kommentaren dök upp.

• Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
T
Rkarlsson skrev:
Hur är det föräldrarnas ansvar att lösa kontantinsatsen på ett par hundratusen?
Tja, de kan förstås få bo kvar hemma som ett alternativ...

Typ jobba på gården, som föräldrarna ofta fick göra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.