D DahlEricsson1000 skrev:
Jag vet! Men trodde ni pratade generellt om skatter, kostnader, vad staten ska ha osv.

Jag tror mer på denna.
Om vi tar bort reavinstskatten kommer bostäderna öka ännu mer i pris, alltså 40-60 talisterna gör ytterligare flera hundra tusen i vinst kanske t.o.m. miljon.
Vem får betala det? Jo dom yngre som vill köpa sin första bostad.
Varför skall dom betala det? När tidigare generationer blivit miljonärer på sina bostäder pga en extremt dålig bostadspolitik och gynnsamma skatteregler med ränteavdrag,rot avdrag för att nämna några.

skall reavinsten bort och ränteavdraget så skall det gälla nya bostadsägare/bolånetagare inte dom som redan gjort ränteavdrag på 100 tusen tals kronor genom åren.

M Mikaelzii skrev:
självklart, varför skall staten betala för att du byter upp dig?
Det är ju en identisk lgh. Okej säg såhär då. Du vill flytta till mindre. Du får fortfarande stoppa in pengar eftersom marknaden gått upp så mycket. Skatt på boende är oetiskt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju en identisk lgh. Okej säg såhär då. Du vill flytta till mindre. Du får fortfarande stoppa in pengar eftersom marknaden gått upp så mycket. Skatt på boende är oetiskt.
om du flyttar till mindre behöver du inte stoppa in pengar.
Visst skatt på boende borde väll tas bort men på lika villkor isåfall anser jag.
Alltså ränteavdrag och rotbidrag borde tas bort samtidigt isåfall.
Då blir det på lika villkor.

M Mikaelzii skrev:
Jag tror mer på denna.
Om vi tar bort reavinstskatten kommer bostäderna öka ännu mer i pris, alltså 40-60 talisterna gör ytterligare flera hundra tusen i vinst kanske t.o.m. miljon.
Vem får betala det? Jo dom yngre som vill köpa sin första bostad.
Varför skall dom betala det? När tidigare generationer blivit miljonärer på sina bostäder pga en extremt dålig bostadspolitik och gynnsamma skatteregler med ränteavdrag,rot avdrag för att nämna några.

skall reavinsten bort och ränteavdraget så skall det gälla nya bostadsägare/bolånetagare inte dom som redan gjort ränteavdrag på 100 tusen tals kronor genom åren.
Så, vad tror du händer med priser och utbud om vi dubblar reavinstskatten? Lättare för yngre?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Visst skatt på boende borde väll tas bort men på lika villkor isåfall anser jag.
Om jag till exempel behöver flytta från Norrtälje till Södertälje och hittar en likadan bostad för samma pris är reavinstskatten klart hindrande.

P
F fribygg skrev:
Så, vad tror du händer med priser och utbud om vi dubblar reavinstskatten? Lättare för yngre?
Det blir självklart svårare för yngre generation att köpa befintliga bostäder. Äldre människor vill inte sälja sina bostäder och bor kvar till de dör.
Och eftersom vi har enorma köer och brister på hyresrätter så blir det att bo hemma till 40 för ungarna .. (lite ironi)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Jo om det nya kosta mer än vad du får för ditt nuvarande minus vinstskatt. Visst du kan göra uppskov men det där tar ju sossarna bort med jämna mellanrum samt det är rätt nyligen uppskovet blev röntefritt. Det kan de ta bort när som helst.

Jo om det nya kosta mer än vad du får för ditt nuvarande minus vinstskatt. Visst du kan göra uppskov men det där tar ju sossarna bort med jämna mellanrum samt det är rätt nyligen uppskovet blev röntefritt. Det kan de ta bort när som helst.

Räntan på reavinstskatten tog sossarna bort.
Alliansen införde den….

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Räntan på reavinstskatten tog sossarna bort.
Alliansen införde den….
Som sagt. Det kan gå åt båda hållen, bättre ta bort skatt på boende helt. Inklusive vinstskatt. Enbart de som säljer och köper bostäder i bolagskapacitet ska betala skatt (via bolagskatten)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Som sagt. Det kan gå åt båda hållen, bättre ta bort skatt på boende helt. Inklusive vinstskatt. Enbart de som säljer och köper bostäder i bolagskapacitet ska betala skatt (via bolagskatten)
Jag är helt med på det om det gäller nya bostadsägare.
Inte tex mig själv som ägt mitt boende i 25 år.

M Mikaelzii skrev:
Jag är helt med på det om det gäller nya bostadsägare.
Inte tex mig själv som ägt mitt boende i 25 år.
Jag ser ingen skillnad på gamla eller nya bostadsägare. Problemen blir ju ännu tydligare tex med mina päron som gjort kanske tusen procent på sin villa.

Jag ser ingen skillnad på gamla eller nya bostadsägare. Problemen blir ju ännu tydligare tex med mina päron som gjort kanske tusen procent på sin villa.
skillnaden är som jag nämnt att dom har fått ränteavdrag i många år.
Idag 30 procent men hyfsat nyligen var ränteavdraget 50 procent.
Reavinsten dina päron får betala är pengar dom redan fått som nu skall betalas tillbaka.
Därför tycker jag det fel att dom gamla bostadsägarna skall slippa reavinstskatten.

G
M Mikaelzii skrev:
dom senaste 10 åren har inflationen var i princip noll, medans priserna ökat ca 100 procent.
Nej det är inte inflationen som gjort att priserna ökat som dom gjort.
Dom allra flesta har dom senaste 20 åren fått betalt för att bo.
Den vinst man gjort är en en just vinst precis som aktier.
Går huset upp 1 miljon så får du 780 tusen, inte ”böta” 220.

Samma sak om huset sjunker i värde så får du skriva av förlusten och då få tillbaka pengar.

är så trött på allt jävla gnäll på skatter.
Om man tar bort reavinst beskattningen är du beredd på att ta bort ränteavdraget då?
Varför skall du bara få pengar från staten men inte bidra?
Jag är så jävla trött på sånna som vill ha mina pengar!
Jag är absolut beredd att ta bort ränteavdraget och därmed all kapitalskatten är du? Tveksamt om samhället inte skulle falla ihop totalt då...
Vilka pengar har jag fått "betalt" enligt dig?
Troligen har jag betalt mer än dej i skatt i form av lagfart och pantbrevskatt. Betalade även hög fastighetskatt tom 2007 och därefter högsta fastighetsavgiften och allt med skattade lönepengar.
"Inte inflation"? Nähä... kalla det vad du vill men alla bostäder där det finns behov har gått upp. Jag tycker amorteringskraven skulle införts tidigare samt lägre tak för lån så kanske priserna inte skull ökat så mycket men då staten tjänar på detta pyramidspel så sker det inte.
Varför ingen stämpelskatt/pantbrev på borätter. Såg i Svenska Dagbladet i går en hel del "våningar" till mångmiljonbelopp.
Man får inga pengar tillbaka vid förlust om man tex är arbetslös, man slipper skatta för delar av förlusten.

• Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
skillnaden är som jag nämnt att dom har fått ränteavdrag i många år.
Idag 30 procent men hyfsat nyligen var ränteavdraget 50 procent.
Reavinsten dina päron får betala är pengar dom redan fått som nu skall betalas tillbaka.
Därför tycker jag det fel att dom gamla bostadsägarna skall slippa reavinstskatten.
Jo jag tycker man ska ta bort ränteavdraget helt samtidigt som man tar bort statlig inkomstskatt och AGA.

Edit: gäller alla avdrag, det är konstgjord andning på ett skattetryck som inte fungerar

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag är så jävla trött på sånna som vill ha mina pengar!
Jag är absolut beredd att ta bort ränteavdraget och därmed all kapitalskatten är du? Tveksamt om samhället inte skulle falla ihop totalt då...
Vilka pengar har jag fått "betalt" enligt dig?
Troligen har jag betalt mer än dej i skatt i form av lagfart och pantbrevskatt. Betalade även hög fastighetskatt tom 2007 och därefter högsta fastighetsavgiften och allt med skattade lönepengar.
"Inte inflation"? Nähä... kalla det vad du vill men alla bostäder där det finns behov har gått upp. Jag tycker amorteringskraven skulle införts tidigare samt lägre tak för lån så kanske priserna inte skull ökat så mycket men då staten tjänar på detta pyramidspel så sker det inte.
Varför ingen stämpelskatt/pantbrev på borätter. Såg i Svenska Dagbladet i går en hel del "våningar" till mångmiljonbelopp.
Man får inga pengar tillbaka vid förlust om man tex är arbetslös, man slipper skatta för delar av förlusten.

Du har ju fått ränte avdrag och rotavdrag (om du utnyttjat detta)

svårt att tänka mig att du betalat mer än mig i stämpel/lagfarts kostnader.
Jag har gjort en bostadskarriär och är inne på mitt 7:e hus för tillfället.
Så ganska mycket pengar har gått till lagfart,reavinstskatter,mäklare,pantbrev osv.

men varje gång har vinsten betalat detta,
Aldrig behövt lägga till pengar.

riksbankens inflationsmål ligger på 2% så hög har den inte varit på måååånga år.
Nu 2022 är den förstunden ca 4 men året är inte slut än.
Under Corona så har priserna ökat 20 procent på villor.
Mellan 1997-2017 ökade villor 249 procent och bostadsrätter 579.

menar du att inflationen varit densamma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.