Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. H
    Medlem · 25 inlägg

Husjakt2021

Medlem
    Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
    Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
    Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
    Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
    Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....

2. J
    Husägare · 2 451 inlägg

Johan456

Husägare
    Ni borde då få ut strax över 50000kr, har ni 20000 kvar till nöje och shopping har ni det nog bättre än många familjer och ärligt talat är det allt annat än lite. ”Existensminimum” 2021 ligger på 8 287 kronor för sammanlevande makar eller sambor. Det ska dessutom räcka till mat och diverse andra kostnader. Så, jag tror nog att ni överlever på 20000kr till någon utelunch och shopping. Ibland kan ni säkert också spara någon 50-lapp. ;)

3. P
    Medlem · Gävleborg · 807 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Förstår inte riktigt problemet ärligt talat. 10000/månad efter att alla räkningar är betalda, det är 100 uteluncher. Det är även 10 kvalitetsjeans, eller 10 bra skjortor. Hur mycket pengar kan man bränna på en månad?

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 080 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Här får man nog fråga lite mer om ålder på dig och din man samt vilket område ni tittar i.

Givet att du säger att ni har 10 kkr var, dvs 20 kkr tillsamman över varje månad när allt är betalt, så skulle jag säga att ni har det väldigt bra ställt. Det är en inte obetydlig andel människor i detta land som har det kvar efter skatt, innan allt är betalt.

5. R
    Medlem · Jönköpings län · 572 inlägg

RalleB

Medlem
    Nu vet jag inte hur gamla ni är osv.

Men som du resonerar så förutsätter du att alla lånar hela summan.

De flesta börjar inte med att köpa hus för 3-5 miljoner direkt.

Ju tidigare i vuxen ålder du ger dig in på bostadsmarknaden (historiskt sett) desto bättre.
    Man köper sig kanske en lägenhet/radhus först, bor ett par år.
    Tjänar några hundra tusen, köper nått dyrare. Bort några år och säljer igen, helt plötsligt så kan man har gjort sig en rejäl hacka.

Eller så har man gett sig fan på att man ska köpa sig ett hus och lever hundår och sparar riktigt mycket pengar.

Tro inte att det kommer bli billigare med hus i framtiden, priserna kommer kanske inte gå upp som de har gjort men billigare lär det inte bli.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 116 inlägg

Sajmon

Medlem
    Bor själv i en populär kustkommun 45min resväg från Göteborg, min teori är att folk säljer lägenheter i stan och köper hus i kommunerna utanför, även om de betalar långt över marknadspris här så får dom ändå mer boende för mindre pengar än inne i stan. Det i kombination med få hus som säljs just nu gör att priserna sticker iväg...
    Jag tror inte att det är många unga och förstagångsköpare som är med i budgivningarna som sker atm.

Sen kan väl jag ställa mig frågan varför man ska spara pengar om man ändå inte använder dom?

7. H
    Medlem · 25 inlägg

Husjakt2021

Medlem
    Vi är mellan i 35 års åldern och jag förstår att 20.000 kr inte är ”lite” pengar men det känns som en stor omställning då vi bor billigt nu och jag blir så fundersam hur många har råd att köpa hus för runt 3,5 och sen köpa båtar, fyrhjulingar, scooter , semester. Nu är vi varken intresserade av båtar eller snöscootrar men tänkte bara att vi kanske får lite pengar kvar bara. Detta är också beräknat på att båda jobbat heltid. Skulle vi vilja gå ner på 80% för att ha mer tid med barn skulle ju inkomsterna sjunka drastiskt.

8. R
    Medlem · 2 420 inlägg
    Jag kanske låter lite hård.
    Men vilken normal familj tror du handlar kläder, inredning och lunch för 20 lök i månaden? Ni har 240 000 kr kvar varje år om ni endast betalar räkningar och mat. Nästan en kvarts miljon om året och det är väldigt lite pengar?

Ni kan utan tvekan lägga undan 100 om året och ändå inte ha "lite" pengar som du uttrycker dig. Ni behöver inte oroa er för att inte ha råd för bankerna ger inte dig lån om du inte fixar 7% ränta (vilket ni klarar) inte ens om ni blir sjuka eller vabbar mycket så får ni ut lite pengar.

Så sluta oroa dig, ni är rika i jämförelse med de flesta.

9. H
    Medlem · 25 inlägg

Husjakt2021

Medlem
    intressant synpunkt! nej tror inte heller att priserna kommer gå ner men tror det har väl mer att göra med att vi bott så billigt en längre tid som gör att det känns som en stor omställning.

10. R
    Medlem · 2 420 inlägg
    Den kan jag svara på, för att slippa arbeta in i döden ;) Kanske gå innan man fyller 60 och göra det som är roligt. :D

11. H
    Medlem · 25 inlägg

Husjakt2021

Medlem
    Nej då, du låter inte alls hård! :) bra att få lite perspektiv och synpunkter bara! Håller med, 20.000 är inte lite pengar, det är bara det att det är ”lite” pengar i jämförelse mot vad vi får nu eftersom vi bor billigare och behöver inte heller lägga undan pengar för renoveringar och sånt, problemet kanske är att vi bor för bekvämt nu
    Vi är helt klart införstådda med att man får många fördelar med hus också det är inte bara att det kostar! Men vi har hittills bott i bostadsrätter i olika former (Lgh, radhus osv) så att ha ett fristående hus med dess kostnader blir ju lite annorlunda och något vi inte är vana vid. Med det inte sagt att det behöver bli dåligt.

• Laddar…
  12. H
    Medlem · 25 inlägg

Husjakt2021

Medlem
    ja precis, vi gillar ändå att ha en viss frihet och inte känna att vi måste jobba heltid tills vi är 70
    För att ha råd med saker. Vi har barn och kanske vill jobba 80% ett par år osv. Vi har också båda två ”provat på” att vara arbetslös ett par månader för 10 år sen och det var inte roligt precis. Skönt att ha en liten buffert att ta av om det händer saker. Då
    Menar jag inte bara att köpa en ny kyl och frys.

13. P
    Medlem · Bosarp · 1 111 inlägg

Prodigys

Medlem
    Bara att spara mer innan ni köper så att ränta och amotering blir minimala.

14. R
    Medlem · 2 420 inlägg
    Allt är hur ni prioriterar. Vill ni bo i en box med massor av andra människor så funkar det. Men om ni gillar lite trädgård och avskiljdhet så är villan det bästa. För barn är i min mening det optimala sättet att växa upp på.

Så kör på om ni vill. 20 efter allt är betalt är mycket bra och ni kan ju spara 5 var i månaden för pensionen och må bra då med.

Jag höjde förvisso bara min "hyra" med 2500 när vi flyttade till villa, nu efter 3 år så har jag fått så bra omläggning av lånen så att jag betalar mindre i "hyra" än i hyresrätt. Då lånade jag 100% av hela huset inkl kontantinsats. Men jag har skickat in så mycket mer i månaden på just det.

15. J
    Medlem · 318 inlägg

Jensa86

Medlem
    Hur har ni råd att bo i lägenhet när det är så billigt att bo i hus är väl en bättre fråga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.