Hej
2006 fick jag min fars hus som gåva samtidigt gav jag min syster mitt dåvarande hus i gåva
Frågan är nu om jag vill sälja mitt hus nu .... Vad gäller ?? Vad ska man tänka på ?? Vilka regler gäller ??
Tacksam för svar

Eftersom det är fråga om gåva så gäller att du övertagit din fars anskaffningsvärde vid uträkning av reavinsten. Så om din far ägt huset länge och värdet stigit mycket kan det bli hög reavinstskatt när du sedan ska sälja.

På samma sätt har din syster övertagit ditt anskaffningsvärde för huset som hon fick i gåva av dig, så hon kan ha ett gynnsammare läge vid en eventuell försäljning av det huset.

Okej
Men under dom åren som farsan ägde huset så har det byggts till o blivit typ dubbelt så stort
Farsan har inte sparat något kvitto o fakturor från den tiden han kan iaf inte hitta något
Räknas det då via någon schablon eller ?? Finns ju ingen rimlighet att man ska skatta bort all vinst pga det ??

Jo egentligen så skall man hålla sig med kvitton.

Det finns ingen shablon du kan använda. Men du kan yrka på avdrag för utbyggnaden för de kostnader som faktiskt gällde. Även om kvitton saknas. Det blir då en bedömning från fall till fall av skattemyndigheten om de skall godta avdragen (har aldrig hört talas om att de nekat). När du deklarerar försäljningen så är det då viktigt att du på deklarationen, ex. under övriga upplysningar anger att kvitton saknas för exemplevis 500 000 av de yrkade avdragen, och på ett ungefär vad som gjorts för dessa pengar.

Om du inte ger den upplysningen så riskerar du att de dels underkänner avdraget, dels påför ett skattetillägg på 40%. Så länge du kör med helt öppna kort och inte undanhåller någon information så kan de bara i värsta fall underkänna avdraget.

Arbetskostnader får man aldrig dra av om kvitton saknas.

• Gilla
pbnla och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.