2 458 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Skattefri julgåva?
Sida 1 av 2
Hej!
Angå skattefri gåva: https://www.skatteverket.se/privat/...ner/gavor.4.7459477810df5bccdd4800014379.html
Jag har ett enmansföretag. Aktiebolag. Har jag uppfattat det korrekt att jag kan köpa ett presentkort på tex Amazon.se för 2500kr till mig som gåva för 2021? Men det är ju 2500kr inkl moms right? Men ett presentkort har ju ingen moms? Någon som vet vad som gäller och som kan länka källa?
Har en bokföringsbyrå som sköter allt men varje gång jag skickar en fråga så faktureras det tid så tänker att jag frågar här istället till och börja med.
Angå skattefri gåva: https://www.skatteverket.se/privat/...ner/gavor.4.7459477810df5bccdd4800014379.html
Jag har ett enmansföretag. Aktiebolag. Har jag uppfattat det korrekt att jag kan köpa ett presentkort på tex Amazon.se för 2500kr till mig som gåva för 2021? Men det är ju 2500kr inkl moms right? Men ett presentkort har ju ingen moms? Någon som vet vad som gäller och som kan länka källa?
Har en bokföringsbyrå som sköter allt men varje gång jag skickar en fråga så faktureras det tid så tänker att jag frågar här istället till och börja med.
Varför har inte presentkort moms? Om du köper ett presentkort på 2500 kr betalar du väl 2000 kr + 500 kr moms?MrZero skrev:
Det är korrekt och det innebär att man som näringsidkare inte har möjlighet att dra av momsen.MrZero skrev:
Finns en inte helt begriplig rättslig vägledning på skatteverket (notera att presentkort kallas för voucher i deras värld):
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/372963.html?date=2018-11-26&q=voucher
Nej, momsen faller så att säga ut när man använder presentkortet. Beroende på vilken typ av presentkort det är vet man ju inte på förväg vilken momssats som gäller för de inköp som görs mot presentkortet.K Kane skrev:
Stort tack för alla svar! 
Då blir det till att köpa något för 2500kr inkl moms istället för att köpa presentkort då. Blir onödigt krångligt med presentkort känner jag. + att mitt företag kan dra momsen då också så det är ju som Lidd skriver fördelaktigare dessutom?
Men att det är 500kr + 2000kr inkl moms är korrekt uppfattat va? Det står 2000kr extra förklarat här med: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/julgava-och-minnesgava
Då blir det till att köpa något för 2500kr inkl moms istället för att köpa presentkort då. Blir onödigt krångligt med presentkort känner jag. + att mitt företag kan dra momsen då också så det är ju som Lidd skriver fördelaktigare dessutom?
Men att det är 500kr + 2000kr inkl moms är korrekt uppfattat va? Det står 2000kr extra förklarat här med: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/julgava-och-minnesgava
Är det godkänt att för en ägare i ett AB att favorisera sig själv utan att skatta för det, normalt vid uttag från ett företag är det skattepliktigt. PS ingen som vet, men hur blir det i bokförningen . OM jag vore dig skulle jag ta ett snack med revisorn först. hur det är.
Det finns vissa saker som inte är tillåtet, men i de flesta avseenden gäller samma regler för ägaren som för övriga anställda. Nu skall man ju ha klart för sig att detta med corona-gåva är en ovanligt generös tillfällig regel.J jonaserik skrev:
Sånt där är kul i början när man är företagare men med tiden brukar man inse att det är mer lönsamt att ägna tiden åt att dra in pengar till bolaget än att pillra med en skattekrona hit och dit. Allt måste ju hanteras administrativt också, så det kostar ofta mer än det smakar.
