4774
G Grönis87 skrev:
För er som tvekar på att det är råttor; jo vi har det bekräftat. Anticimex har nu varit här 4 gånger för att fylla på gift och flytta fällor. Varje gång har det konstaterats ny råttspillning på källargolvet.

För 3 veckor sedan gick jag ner med tvätten och möts av en fet svans ca 20cm lång som hänger ner från ledningsschaktet, precis där Anticimex satt giftet. Äcklad och skräckslagen resonerade jag att det var ju bra att den dött på ett lättillgängligt ställe i alla fall. När jag kommer tillbaka 2h senare för att ta tvätten är svansjäveln borta och det slår mig att jäveln lever fortfarande. Nu efter 1,5mån bekämpning har Anticimex äntligen gått över till starkare gift (det tidigare verkade bara göra dem omtöcknade och var alltid helt uppätet).
Varför livrädd för råttor? De är garanterat mer rädda för dig och de kommer knappast gå till anfall om de inte blir inträngda i ett hörn. Men även då så är det bara för sin egna överlevnad.

Självklart är det mindre roligt att vada runt bland råttor varje gång man ska ner till tvättstugan. Känns kanske inte så fräscht.

Men farliga för dig är de knappast.

Menat med ren omtanke.

• Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
P
en annan tanke runt om man nu ska gå på säljaren angående att försöka få det till ett försämrat skick som redan nötegårdsgubben är inne på. i inlägg #58 men att det är ju som sagt tveksam tolkning att det är tillräckligt för att nå upp till det. mest troligt inte..

utan det är mest kanske en anmärkning på flyttstädningen men det är ju heller inte så konstigt att man har nån tid mellan flyttstäd och tillträde och hinner det vara råttaktivitet därimellan så är det ju bara städa upp råttskiten och oredan. man kommer ju inte få en hela huset ny flyttstädning för att det finns råttskit i källargången,, utan man städar ju upp det bara så är det ju klart

Att städa råttskit och smuts efter dessa är ju helt vanlig städning att försöka som några i tråden att kalla detta lite slarvigt för "sanering" för att man tycker det är äckligt är nog tyvärr bara att binda ris på egen rygg.. Det är ingen sanering utan vanlig städning räcker gott.. det är inte kemiska stridsmedel vi talar om😀 Och man brukar inte riva väggar för att ens plocka ut en död råtta som luktar utan det brukar torka ihop rätt fort och sluta lukta bara man får död på dom råttor som lever där nu. och lyckas man städa deras toalett och ev bo så brukar lukten avta fort..

Hade råttor i sommarstugan som levde rövare men vi hade gift kvar av det som sen blev förbjudet så det lades ut nytt och sen slängdes det ut några lik och städades bort lite råttskit men lukten hängde kvar... hittade ett bo med toalett en bit ifrån i soffan som bara vara att köra till tippen. Sen försvann lukten snabbt. Så städa och leta igenom allt.

och räkna med att du själv kommer stå för kostnder och allt så du inte drar på dig onödiga kostnader i tron om att nån annan betalar

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
...utan det är mest kanske en anmärkning på flyttstädningen men det är ju heller inte så konstigt att man har nån tid mellan flyttstäd och tillträde och hinner det vara råttaktivitet därimellan så är det ju bara städa upp råttskiten och oredan. man kommer ju inte få en hela huset ny flyttstädning för att det finns råttskit i källargången,, utan man städar ju upp det bara så är det ju klart

Att städa råttskit och smuts efter dessa är ju helt vanlig städning att försöka som några i tråden att kalla detta lite slarvigt för "sanering" för att man tycker det är äckligt är nog tyvärr bara att binda ris på egen rygg.. Det är ingen sanering utan vanlig städning räcker gott.. det är inte kemiska stridsmedel vi talar om😀 Och man brukar inte riva väggar för att ens plocka ut en död råtta som luktar utan det brukar torka ihop rätt fort och sluta lukta bara man får död på dom råttor som lever där nu. och lyckas man städa deras toalett och ev bo så brukar lukten avta fort..

Hade råttor i sommarstugan som levde rövare men vi hade gift kvar av det som sen blev förbjudet så det lades ut nytt och sen slängdes det ut några lik och städades bort lite råttskit men lukten hängde kvar... hittade ett bo med toalett en bit ifrån i soffan som bara vara att köra till tippen. Sen försvann lukten snabbt. Så städa och leta igenom allt.

och räkna med att du själv kommer stå för kostnder och allt så du inte drar på dig onödiga kostnader i tron om att nån annan betalar
Intressant reflektion. Jag flikar bara in att TS lär inte med framgång kunna reklamera städningen så här långt efter tillträde. Vi gjorde det efter 3 dagar och det ansågs vara för sent.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vi gjorde det efter 3 dagar och det ansågs vara för sent.
Att någon anser något gör det inte nödvändigtvis korrekt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att någon anser något gör det inte nödvändigtvis korrekt.
Bra där.

Menade bara att för TS har det väl gått ett antal veckor (månader?) efter tillträde, så det kan nog bli en stretch, då man vanligtvis ska anmäla fel i städningen så snart som möjligt (det brukar stå i avtalet).

Med det sagt skulle jag nog ha provat det spåret också, det kostar ju inget att dra iväg ett mejl och man riskerar liksom inget.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Katter är bra på att hålla borta möss, men gäller det råttor är det något annat. Endast vissa verkliga "jaktkatter" vågar ta en strid med riktiga råttor. Visst finns det sådana katter men de är sällsynta, särskilt numera då många katter är för bortskämda för att ens ta möss.
Prova Main Coon. Dom är kända för sin stora jaktegenskap!
Varför har säljaren satt ut fällor om det inte finns något problem? Om det är "vanligt" i gamla hus så finns det en upplysningsplikt?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad innebär en plomberad toalett? Aldrig hört uttrycket tidigare. Förstår givetvis att den är tagen ur bruk men på vilket sätt?
Jag tänker att en "plomberad" toalett inte varit bruk under lång tid. Har vattenlås torkat ut? Avloppsstammar och upp ur toaletten är ingen omöjlighet för råttor att ta sig. Säger inte att det så för TS, bara ett allmänt påpekande.

Jag hade också problem med råttor i ett gammalt hus.
Anticimex sa att det måste finnas, antingen ett plomberat rör, förr så proppade gärna in en trasa eller två och lät det vara kvar i väggen, eller så ha ett rör spruckit. Jag letade och först ett rör med trasor, men det var inte det. Sen tog en röris bort en gammal stam ned till källaren och då såg vi en liten spricka på ovansidan av ett horisontalt rör, därav inga läckor. När allt var bytt så försvann råttorna.

• Gilla
Grönis87
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.