26 195 läst ·
67 svar
26k läst
67 svar
Hur hanterar vi ett fel som uppstått mellan köp av hus och tillträde?
Min gissning är att råttorna tagit tillfället i akt om huset stått tomt. Flyttar man in kommer de inte gilla sällskapet och dra sig därifrån spontant. Så klart viktigt att plugga hål och ingångar för dem och sanera det som behövs, men osannolikt att de vill dela hus m människor. Råttor är smarta 
Såg en råtta igår, den sprang över vägen men missade att det fanns en kant till trottoaren så den sprang rakt in i kanten. Blev nog lite yr för den snurrade runt max 2-3 sekunder innan den lyckades ta sig i i buskaget, så de har bra överlevnadsinstinkt och undviker människor så gott det går.
Alla katter tar inte råttor, de måste ha rätt teknik eftersom råttor är stora, aggressiva och slåss tillbaka jämfört med möss. Katterna behöver ha rätt personlighet liksom 😣 finns en anledning till att terriers är råttjägare…
Såg en råtta igår, den sprang över vägen men missade att det fanns en kant till trottoaren så den sprang rakt in i kanten. Blev nog lite yr för den snurrade runt max 2-3 sekunder innan den lyckades ta sig i i buskaget, så de har bra överlevnadsinstinkt och undviker människor så gott det går.
Alla katter tar inte råttor, de måste ha rätt teknik eftersom råttor är stora, aggressiva och slåss tillbaka jämfört med möss. Katterna behöver ha rätt personlighet liksom 😣 finns en anledning till att terriers är råttjägare…
Ert kontrakt innehåller en skrivning som beskriver Jordabalkens text. Försäkringen som Anticimex har (”dolda fel”) gäller troligen fel enligt andra delar av Jordabalken, men inte försämring av fastighet i perioden mellan köp och tillträde. För sådana försämringar får man som köpare i så fall gå direkt på säljaren. Då måste ni som köpare kunna bevisa att det beror på säljarens vanvård. Om det finns risk för råttor i den typen av fastighet är något som ni bör bedöma i er undersökning före köp. Om ni gjort en egen besiktning där detta inte påpekats kan ni möjligen gå tillbaka till besiktningsbolaget och klaga på besiktningen.G Grönis87 skrev:
Vad händer efter 1-2 månader med mössen/råttorna? Har du då tagit ”alla”? Jag undrar eftersom jag har problem i min stuga. De kommer inte in i stugan men jag hör dem i väggarna och förra året tog jag ett tjugotal i fällor under altanen där jag tror de tar sig in. Det var under november och december, sen var jag utomlands fram till april och då hade jag inga fällor ute, så har ingen aning om hur det var under den perioden. Jag tycker det är otroligt obehagligt att höra hur det rasslar i väggarna och nästa sommar när ny altan ska byggas, ska jag se till att täta ev hål där under.L lbgu skrev:Frågan är väl ifall säljaren hade katter. Har man katter som har fri tillgång till källaren så får man antagligen inte problem med gnagare. Annars är jag rätt säker på att säljaren ljuger ifall det påstås att det aldrig varit möss/råttor i huset. Låter väldigt osannolikt när det gäller ett gammalt hus.
Däremot får jag för en gång skull hålla med Anticimex. Dolt fel kan det ju inte gärna vara. Att ett hus från 1912 inte håller ute gnagare är knappast ett dolt fel. Det är ju nu på hösten de börjar komma in. Själv betar jag fällorna när jag hör att det börjar låta i väggarna eller under köksinredningen och det får jag göra varje år. I de flesta fall går det över på 1 - 2 månader och sen är resten av vintersäsongen lugn. Mitt hus är från 1800-taler och det skulle antagligen vara otroligt dyrt/jobbigt att få det gnagarsäkert.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Vägglöss är väl inte speciellt vanligt förekommande (tack och lov!), men jag vänder på frågan: var har du lyckats bo i 43 år (?) helt mus- och råttfritt? Inga möss i sommarstugan eller råttor i stadsmiljön alls?A ajn82 skrev:
Vägglöss är inte normalt eller vanligt. Däremot gnagare om man bor i äldre hus. Vischan eller tätort spelar ingen roll, framförallt råttor finns överallt där det finns människor och de tar sig in om de kan.A ajn82 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
För er som tvekar på att det är råttor; jo vi har det bekräftat. Anticimex har nu varit här 4 gånger för att fylla på gift och flytta fällor. Varje gång har det konstaterats ny råttspillning på källargolvet.
För 3 veckor sedan gick jag ner med tvätten och möts av en fet svans ca 20cm lång som hänger ner från ledningsschaktet, precis där Anticimex satt giftet. Äcklad och skräckslagen resonerade jag att det var ju bra att den dött på ett lättillgängligt ställe i alla fall. När jag kommer tillbaka 2h senare för att ta tvätten är svansjäveln borta och det slår mig att jäveln lever fortfarande. Nu efter 1,5mån bekämpning har Anticimex äntligen gått över till starkare gift (det tidigare verkade bara göra dem omtöcknade och var alltid helt uppätet).
För 3 veckor sedan gick jag ner med tvätten och möts av en fet svans ca 20cm lång som hänger ner från ledningsschaktet, precis där Anticimex satt giftet. Äcklad och skräckslagen resonerade jag att det var ju bra att den dött på ett lättillgängligt ställe i alla fall. När jag kommer tillbaka 2h senare för att ta tvätten är svansjäveln borta och det slår mig att jäveln lever fortfarande. Nu efter 1,5mån bekämpning har Anticimex äntligen gått över till starkare gift (det tidigare verkade bara göra dem omtöcknade och var alltid helt uppätet).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Vad man inte vet mår man inte dåligt av. Klart de flesta levt ett gnagarfritt liv.
Ja, och jag är pragmatisk. Har inga problem om möss letar sig in i källaren. Vad jag absolut inte vill ha är råttor som gnager sig genom köksväggen på nätterna (vi hör dem krafsa precis bakom diskbänksskåpet i väggen).
Troligen har de tagit sig in genom gamla avloppsledningar och brunnar i källaren, så har lagt betongblock dikt över brunnarna. Samtidigt tittar jag på att installera backventil i stammen ut mot gatan.
Troligen har de tagit sig in genom gamla avloppsledningar och brunnar i källaren, så har lagt betongblock dikt över brunnarna. Samtidigt tittar jag på att installera backventil i stammen ut mot gatan.
Källaren är i skick från 60-talet med ett stort garage under halva huset. Den är uppvärmd med vattenelement. Rent generellt är det en jävla massa rör där nere då huset byggdes av en rörmokare och det är separata värmestammar för övervåningen då den hyrdes ut till rörmokarens kompanjon.
Har temporärt tätat garagedörren med stålull tills vi kan få den bytt mot något tätare (glipar i nederkant). Största oron är fortsatt 3 gamla gjutjärnsbrunnar i golvet i källaren (de vertikala stammarna upp till boendet har råttstop installerat av säljaren när de totalrenoverade så de kommer inte vidare upp genom avloppet åtminstone).
Har temporärt tätat garagedörren med stålull tills vi kan få den bytt mot något tätare (glipar i nederkant). Största oron är fortsatt 3 gamla gjutjärnsbrunnar i golvet i källaren (de vertikala stammarna upp till boendet har råttstop installerat av säljaren när de totalrenoverade så de kommer inte vidare upp genom avloppet åtminstone).
Just nu på landet, där det är mer rörelse av djur av olika slag. Men annars har det varit i mer eller mindre stora städer.. i normala hus.A ajn82 skrev:
Det är ju inte så att man ser dem dagligen! Men vissa perioder på året är det mer rörelse än andra och har man inte ett "tätt" hus.. så hittar de gärna in i bjälklag/ikrypgrunder/kattvindar/vindar/väggar..
Har bara haft några få inne i själva boendemiljön (tack och lov).. alla genomföringar (avlopp/vatten/el/ventilation) är attraktiva ställen och ta sig igenom.. gäller att hitta var och vilka och täppa till
Inte många mm glipa som behövs!
Vi får in paddor i vårt hus här och sniglar.. i boendemiljö 😳 trots att det är 6-7 trappsteg upp till vårt boendeplan... gillar man (som jag) att ha dörren öppen på sommaren får man räkna med udda besökare (inte bara en gång vi fått leta genom hela huset i jakt på konstigt ljud.. sist för ett par månader sedan hittade vi en padda i kattens "vattentorn".. och det var fasiken inte lätt att lokalisera den!)