Det låter ju som grannen kommer med väldigt grova hot, är han alltid sådan? Eller bara när han får ngn. form av "anfall", eller är berusad?

När jag var ordf. i en bostadsrättsförening för många år sedan, så hade vi en medlem som ungefär var 3e vecka skrev en lång inlaga till styrelsen, där han hotade att spränga hela kvarteret, sprätta upp magen på styrelseledamöterna, och alla hantverkare som behövde komma in i hans lägenhet skulle han först skjuta med k-pist, sedan spränga med handgranat.

Detta hade han gjort ganska konstant i 20 år. När man träffade honom på gatan så var han helt normal, tom. vänlig.

Vi ignorerade hoten, men jag krävde att föreningens personal aldrig fick gå in i hans lägenhet ensamma, och vi brukade visa några lämpliga exempel på hans brev för hantverkare som skulle in i lägenheten, så fick de själva välja om de ville arbeta där.

hempularen skrev:
Behöver man verkligen tillstånd för en kamera som bara spelar in på privat tomtmark?
Som jag tolkat bestämmelserna så kan man behöva ansöka om tillstånd även på privat mark om allmänheten har tillträde typ köpcentrum, privata parkeringsplatser mm och tillståndsgivare är då Datainspektionen.

Om det gäller kamera på allmän plats typ gator,torg mm så är Länsstyrelsen tillståndsgivare.

Således i detta fall är det överhuvudtaget inte Länsstyrelsen som skall blandas in (inlägg # 75) och som det verkar inte heller Datainspektionen så länge kameran inte riktas mot allmän plats eller annans privata mark.

Med andra ord , det är fritt fram att montera en fast kamera i detta fall.

Om fönstret på ladugården - gå över till gubben och säg att ni fått ett föreläggande att öppna upp det igenspikade fönstret och öppna sen upp det (eller se till att han får den informationen när du håller på.) Då får han i bästa fall nån annan att bråka med ett tag. Men säg inte vem som utfärdat föreläggandet.

Hemmapularen: du såg säkert mitt inlägg innan jag redigerat det. I vårt fall går en enskild väg mitt på vår tomt och därav krav på att ha tillstånd för kamera. Jag läste på lite och insåg att det inte gäller privata tomter så du har rätt.

Hej, Låter som att det är en bättre väg att börja på ny kula med herrn ifråga.
Jag håller precis på med en kurs i att ge och ta feedback och det viktigaste är väl att ge honom en chans att komma uppför "feedback trappan" se denna länken som ger en hyfsad intro.
http://www.uglkurser.se/artiklar/feedback-5.htm

Det viktigaste är att vara saklig och och ge feedback omgående.
Sen glöm inte att lyssna och låta motparten prata.
Om det är fråga om gamla oförätter så har ni ingen direkt del i det och kanske kan grannen inse att ni vill starta förhållandet med bättre utgångsläge.

Men såklart känns det hotfullt så är det nog polisanmälan som gäller. Men då har ni nog ett nytt dödläge.

pelpet skrev:
- Ni avstår från att polisanmäla grannen för mordhot och andra otrevligheter som ni spelat in.
- Ni avstår från att anmäla grannen som olämplig djurägare
Men tänk på att sådant kan räknas som utpressning.

pelpet skrev:
Det var ju en riktig charmör till granne, måste jag säga.
Redigerade bort lite text!

Men det du föreslår kommer ju vara hälla vatten på kvarnen, grannen vinner ju genom att man låter hans fel glida obemärkt förbi!

Man kan ju lika gärna lägga sig på rygg och tyna bort om man väljer att vika ner sig!

Men till trådskaparen, vägrar polisen eller någon annan instans ta era anmälningar på allvar så skulle jag gå högre i hierakin först för att se om detta kan få fart på lagens korta giriga arm.

Om det inte blir en utredning angående grannens hot och tilltag så tror jag endast att en stor donation av obehag med tillhörande spasemester biter tyvärr!

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Om det inte går att prata med grannen ansikte mot ansikte så kanske det går att kommunicera med honom på annat sätt? Lägg ett brev i gubbens brevlåda. Ställ neutralt formulerade frågor om vad han anser att ni gör/gjort fel. Fråga varför han beter sig som han gör. Fråga vad han tycker skall göras för att han skall kunna acceptera sina grannar. Det kan ju vara något rätt enkelt men som gör stor skillnad för honom. Det kan ju vara som någon varit inne på någon skitsak som retade upp honom hösten 1948. Förklara att ni gärna ser att er relation förbättras och att ni gärna får igång en dialog om vad som skulle behövas - utan att fullständigt blotta strupen naturligtvis.
Får ni inget svar på det så har ni ju uttömt alla möjligheter till vettig kommunikation känns det som. Då håller jag nog med de som förespråkar bevis i form av kameror och mikrofoner och lagom provocerande aktioner på er egen tomt.

Jag har en granne vid sommarstugan som är labil. Inte alls så hotfull som TS granne ens i sina värsta stunder men tillräckligt skum för att vara jobbig. Ibland är han hur hjälpsam som helst och ibland blir han förbannad för skitsaker. Börjar misstänka att han ibland missar att ta sina piller..... Hur som helst har jag en liten pytteaning om hur ni har det och hoppas att situationen löser sig för er utan att ni behöver flytta!

om jag förstår rätt, du har ett barn som är 3 år gammal. min råd är att aldrig kontakta socialen. om du kontakter socialen då du kan få liknande problem som vi fick. vår idiot granne efter att vi anmälde honom till polisen om olika skaderörelse, punkterade däck, mm provade köra på min 12-år dotter som cyklade från skolan hem. vi anmälde incidenten till polisen igen. efter... vi fick själv kraftiga problem och dotter var omplacerad och bor nu i andra familj! och socialen sa till oss att dem kan inte hjälpa med psykopaten. sonen vi gömde 1 vecka och dem slutade jaga oss efter att vi flyttade!!! det var krav från kommunen att vi måste flyta från områden! jag vill inte att socialen ska plocka ditt barn från dig därför skrev sin historia.

vad är konstigt i situation att idioten byggde ut sin stugan svart men fick ingen vite, alla polisanmälningar som vi gjorde lags när, video hjälper inte!!! istället han gjorde olika polisanmälningar på oss om trakasseringen, att vi gjorde 10 håll på hans tomten på 1 timme (men det är bergtomt) , mm.

vi flyttade från.

D09
nata_e skrev:
om jag förstår rätt, du har ett barn som är 3 år gammal. min råd är att aldrig kontakta socialen. om du kontakter socialen då du kan få liknande problem som vi fick. vår idiot granne efter att vi anmälde honom till polisen om olika skaderörelse, punkterade däck, mm provade köra på min 12-år dotter som cyklade från skolan hem. vi anmälde incidenten till polisen igen. efter... vi fick själv kraftiga problem och dotter var omplacerad och bor nu i andra familj! och socialen sa till oss att dem kan inte hjälpa med psykopaten. sonen vi gömde 1 vecka och dem slutade jaga oss efter att vi flyttade!!! det var krav från kommunen att vi måste flyta från områden! jag vill inte att socialen ska plocka ditt barn från dig därför skrev sin historia.

vad är konstigt i situation att idioten byggde ut sin stugan svart men fick ingen vite, alla polisanmälningar som vi gjorde lags när, video hjälper inte!!! istället han gjorde olika polisanmälningar på oss om trakasseringen, att vi gjorde 10 håll på hans tomten på 1 timme (men det är bergtomt) , mm.

vi flyttade från.
Ibland är det bättre att flytta innan något händer.

Skulle någon köra på mina barn medvetet skulle jag göra mig olycklig under väldigt lång tid och kan man undvika det så ska man för allas skull.

En psykopat har sällan något att förlora och spelar inte med så hög insats.

Lite som brutala ligor från t ex öst som har mycket lite på att förlora på allvarliga brott som droghandel, rån, utpressning etc då fängelset här är bättre än deras levnadssituation på hemmaplan. ( vilket också är tragiskt )

• Gilla
nata_e
  • Laddar…
D09 skrev:
Ibland är det bättre att flytta innan något händer.

Skulle någon köra på mina barn medvetet skulle jag göra mig olycklig under väldigt lång tid och kan man undvika det så ska man för allas skull.
vi bara lämnade platsen. alla grejer är kvar där, vi mår skit dålig och bada har ont i mogen om vi måste åka dit. men vi måste betala lån... i dec 2013 vi gjorde polisanmälan, i februari 2014 vi själv tvingades fly ...

Tyvärr saknas ofta sunt förnuft i det svenska rättsystemet.

Jag har själv varit inblandad i fall med psykopater och vår advokat sa till oss att "ibland måste man tyvärr anlita mindre nogräknade människor för att få en lösning"... Helt inofficiellt naturligtvis, men det visar något om "styrkan" i det svenska rättssystemet.
Nu gjorde vi aldrig det, eftersom jag tänker "Om man sig in i leken ger, får man leken tåla" - Du vet aldrig vad en annan människa är kapabel till.

Det är lätt att skriva vad du ska göra, men frågan är hur man skulle agerat själv?

Min tanke är att se till att filma nästa gång ni gör något som provocerar grannen. När han står där och skriker, och hötter med sin näve, då vänder du dig tvärsäkert om och går upp till honom och hälsar på honom med framsträckt hand - Ta tjuren vid hornen helt enkelt! Filma bör du göra om han blir våldsam (nä, man får inte klubba ner någon som går på sin tomt), en film som lätt kan användas som bevis i kommande förhandlingar.

Han blir antagligen hur paff som helst, och kanske, kanske, kan ni ha en givande diskussion om grannsämjan!

Funkar inte det är det ledsamt nog så att du måste vara mer hårdhänt. :confused:

• Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Alltså, har det påhått i 20 år så är det ingen anledning att försöka få grannen att tänka om. Will not happen.

Glöm grannsämjan, sikta på att få honom dömd för något kännbart.

S
Jag hade planterat en Thuja häck ca 1 meter in på min tomt. Thuja häckar är inte bygglovspliktiga som plank är.
I och med att den är planterad 1 meter in på tomten så kan inte grannen säga något och det finns plats så att du kan låta det skjuta i höjden rejält utan att några grenar går över tomtgränsen.
Jag hade bjudit hem bekanta under tiden som planteringen sker, troligtvis kommer han inte och gnäller/hotar om det finns andra vittnen på plats. Alternativt filma hela tiden thujorna planteras.
För att undvika sabotage hade jag satt ut skyltar som varnar för kameraövervakning utanför thuja raden, men fortfarande på din tomt.
Det blir en liten investering, visst men det kanske det är värt? och försök hitta så höga thujor direkt, så blir "planket" klart snabbare. Med lite gödsel och vatten så växer de på snabbt och blir täta och fina.

Kul att läsa om all er som föreslår dokumentation och myndigheter. jag skulle också föreslagit det för ett år sedan om det inte vore för att jag förlorat allt förtroende för rättssystemet! Man kan hota och bete sig hur som helst i det här landet, det händer ingenting. Tvärtom! Rättssystemet rentav försvarar dom som beter sig illa!! Oavsett om de blivit anmälda 30ggr och av olika personer! och blivit inspelade etc..

Personen ifråga bodde ihop med min nuvarande sambo och därav fick man veta att fastän han hade en egen lägenhet på annan ort, så kunde inte polisen plocka bort honom från platsen pga han hade sin "hemvist" där. Sambon fick istället bo i bilen och olika skjul hos grannar.

Det hela slutade med (tack vare gamla kontakter) att HA kom och hämtade honom och tog ett snack med honom om vad som skulle hända om han satte sin fot på tomten igen. Dock stod alla hans grejer kvar. men det fick jag och en kompis organisera så de försvann härifrån. De hade han för övrigt som hållhake för att kunna komma tillbaks och hålla koll..

Finns ju en anledning till att HA och övriga organisationer åker runt och spöar folk. Det finns ingen hjälp att få! Polisen kan inte göra något, även om de vill. Åklagaren lägger ner..

Skulle föreslå att försöka prata med grannen ändå. Om han inte har en rejäl diagnos så måste det ju vara något som han ältar över. Vet att min mor ältat om grannen i hennes hemort i över 30år pga en eventuellt skjuten katt. Jag har nu blivit mycket god bekant med grannen. min mor likaså. han är hur trevlig som helst! men min morbror ältar fortfarande..

Sen skulle jag aldrig acceptera att han spikat igen ladan heller. Bara riva ner skitet.

Ingen ide att slå honom heller för då kan du räkna med att du får sitta i fängelset och alla anmälningar du gjort kommer vändas mot dig.

Jag skulle försöka hitta en lösning som går att leva med utan att ni behöver frukta för eran säkerhet. Ni bor trots allt grannar och det finns bara ett sätt att få bort honom, och det är väl om han plötsligt skulle kola vippen, men sådan tur lär ni väl inte ha.

Om du ändå ska anmäla honom så skulle jag rekommendera att du skaffar en jurist eller advokat som sköter det hela. brukar bli rejäl skillnad då.

• Gilla
Putt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.