"...Visa på en gång att du menar allvar. Det brukar fungera..."

Hur visa? Slå in hans fönster? Hota med att bränna på bål? ;) (jag menar inte det)
Vill bara förstå vad man kan göra?

Atom skrev:
"...Visa på en gång att du menar allvar. Det brukar fungera..."

Hur visa? Slå in hans fönster? Hota med att bränna på bål? ;) (jag menar inte det)
Vill bara förstå vad man kan göra?
Om nu polisen och myndigheterna inte hjälper en får man lösa det själv. Förslagsvis gå fram och ge honom ett par knytnävsslag i ansiktet så han förstår allvaret, och när man har hans fulla uppmärksamhet förklara att fler övergrepp inte kommer accepteras. Det ska naturligtvis inte behöva gå så långt men om alla alternativ är förbrukade vad gör man?

Gå med i Hells Angels så behövs inga knytnävar, det räcker med västen :rolleyes:

Träden som huggits ned ska ju återställas, har ni bevis för att det var grannen som tog ned dem?

Fönstrena på ladan ska ju inte vara igenspikade heller.

Börja bestämma över er egendom!

Redigerat:
Jag hade gått med bestämda steg till grannen, viktigt att se mycket bestämd ut, sen hade jag med mycket bestämd röst talat om för honom att han ska hålla sig på sin kant, gör han inte det så kommer han att få ångra sig. OM han hotar dig, så ge han en ordentlig smocka och direkt ta ett steg tillbaka sen om du pratar med polisen så säg att du har aldrig varit så rädd i hela ditt liv och att du kände dig extremt hotad, viktigt att man bara utdelar ett enda slag(gärna lite ordentligt). Om man pratar med polisen så är det viktigt att man utdelade ett slag och att man sen backade när hotet var undanvärjt.

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
...tänk på att gubben kan ha vapen.

Sir Duke skrev:
Gå med i Hells Angels så behövs inga knytnävar, det räcker med västen :rolleyes:

Träden som huggits ned ska ju återställas, har ni bevis för att det var grannen som tog ned dem?

Fönstrena på ladan ska ju inte vara igenspikade heller.

Börja bestämma över er egendom!
Tror du att det är så lätt att joina HA som att köpa en prenumeration på lokalblaskan? ;)

TS har fått många tips, dock tangerar en del av dem både olaga hot och andra saker som snabbt kan riktas mot TS själv.

Min erfarenhet av knäppa grannar (dock kanske inte fullt så knäppa) är att de snarast VILL ha till någon diskussion. De har helt enkelt inget annat för sig än att reta sig på och få argumentera. Finns det sedan också en sjukdomsbild med i det hela (behöver inte vara ålder) så reagerar personen inte rationellt så som vi är vana vid, och går heller inte att resonera med "över en kopp kaffe". Då får man ta till andra metoder.
Och i dessa ingår INTE våld eller hot, det är ju just det språk som dessa personer talar och förstår. Kom ihåg att striden inte skall avgöras på deras planhalva, där är man i hopplöst underläge !

Vad gäller kameror är det ett utmärkt sätt att dokumentera. Inte kanske främst för en polisanmälan, utan dels för den egna vetskapen men inte minst för att kunna lägga fram för grannen i händelse av en situationen där denne blånekar. Eller att helt enkelt bara visa en bild utan vidare kommentar för att låta denne veta att man har det dokumenterat, för att få ett psykologiskt övertag. Kameror som filmar den egna tomten får du helt fritt sätta upp, bara det finns en skylt. Eller som det heter - man skall upplysa besökare om att kameror finns. Behövs inget tillstånd om du inte tänker filma grannen på dennes tomt, men det är ju ingen vits med....

För att få grannen att inte kliva in på din tomt måste du nog tala till de sinnen som fortfarande fungerar och med sådant som han inte kan argumentera emot.
Ett exempel som jag själv använt med framgång är ett långt kopparrör med små sprinklerhål som sitter utefter min garagegavel som är nära tomtgränsen mot grannen. En remsa på vår tomt som de ofta passerade (observera "passerade") när de ville kolla upp saker inne hos oss när vi var på jobbet. Denna anordning är kopplad till en rörelsesensor. Dvs när vi inte är hemma och huset är pålarmat är rörelsesensorn aktiv. Kommer då någon och går där, startar en liten vattenpump i en hink inne i garaget, och den ovälkomna flanören blir en aning blöt om byxan :D.

Officiellt är anordningen till för att skrämma bort katter. Men den fungerar till annat också, vilket vi fått bevis för via kamerorna. Även om grannen inte längre har förmåga att fatta det du säger, så förstår han att gå där = blöt i byxan = otrevligt.....hur det nu gick till. Men fullständigt harmlöst och ofarligt och inget du själv kan "åka dit" på (till skillnad från t ex elstängsel).

En annan sak är rörelsedetekterande viltskrämmor, som också finns optimerade för hundar och katter. Sätt några sådana en liten bit in på din tomt riktade åt "rätt" håll, så kommer hundarna inte tycka det är speciellt kul att vara vid din tomtgräns. Väl dolda så kommer grannen aldrig att fatta varför.

Och behåll hela tiden en vänlig men bestämd ton (även om det är svårt) ! Heja gärna glatt, det ger dig ett psykologiskt övertag som grannen inte kan göra något åt. Det är ju normalt att heja på sina grannar. Och det är en sak som svider - han VILL ju ha konflikt.
Men stanna vid ett kort "hej". En sådan granne kommer nämligen ihåg vartenda ord du sagt som är ofördelaktigt (och även några ytterligare som han är helt säker på att du också sade). Markera, men hota aldrig. För gör du det är du plötsligt på grannens hemmaplan och spelar.

Hur det gått för mig ?
Det finns ju en del trådar här på BH om mina turer med grannarna (4-6 år sedan). Men mina grannar hejar faktiskt numera tillbaka, och när de behöver anlita någon som MÅSTE in på vår tomt för att underhålla en del av deras numera mycket vildvuxna växter så kommer grannen först och frågar om lov. Det är klart, en firma vars folk blir nerduschade kommer de ju inte kunna anlita igen :wow:. Något närmare umgänge blir det nog aldrig, men det har jag inget behov av heller.

Så visst kan det gå att lösa (ibland) utan att flytta. Men tänk på att föra striden på din egna planhalva och tänka mer än en gång varje gång du gör ditt drag.

Redigerat:
  • Gilla
Atom och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man måste ju först av allt inse att karln har någon diagnos (eller skulle få vid en undersökning).
Antagligen något psykiskt och kanske en kombinationsdiagnos med någon av dagens alla bokstavskombinationer.

Detta gör att man inte direkt ska förvänta sig han reagerar normalt eller beräkneligt vid olika slags stimuli eller konfrontationer.

Flera goda förslag har skrivits om i tråden, allt från att flytta, snacka, ta en fika, dokumentera och anmäla osv.
Det är väl bara att välja något som man tror på, och prova. Ha alltid kvar alternativet "att flytta" som reservplan.
Om karln ifråga verkar visa dig lite mer respekt av någon anledning så kanske ett kraftfullt visande av att "nu tar ni tillbaka rätten till er egen fastighet!" kan fungera. Karln kanske förstår och böjer sig för maktspråk i kombination med självsäkerhet.

Att använda sig av myndighetsvägen känns ju och verkar ju som ett bra, och ett väldigt korrekt alternativ. Tyvärr är det ju så att myndigheterna (polis osv) ofta blir märkligt tafatta när det kommer till sånt här.
Jag har en kompis som bodde i samma trappuppgång som en psykiskt labil förtidspensionerad familj som härjade med alla i trappuppgången. Dom kedjerökte i lägenheten och hade dörren öppen för att deras katter skulle få gå in och ut, och det blev ett jävla liv om någon ställde upp entrédörren eller något fönster så katterna kunde smita. Och dom levde ibland om rejält själva, men om dom hörde det minsta knyst från någon annan stod karln direkt och var grovt hotfull utanför lägenheten där det låtit lite.
Min kompis gick först in i kampen. Men efter att ha tagit del av polisens material, socialtjänstens och hyresvärdens åsikter där det fanns dokumenterat dryga tio års polisanmälningar och anteckningar hos socialen samt att hyresvärden meddelade att de här var de sämsta hyresgäster dom hade bland tusentals så dom skulle väldigt gärna vräka dom på sekunden om det var möjligt (men dom betalade ju alltid hyran i tid) så insåg kompisen vidden av problemet.
När sen deras cyklar blev vandaliserade osv så insåg han att han aldrig skulle vinna kampen med lagliga medel så dom flyttade. Den där trappuppgången var ju f.ö. en veritabel flyttkarusell, bara en lägenhet som aldrig bytte hyresgäst.

Så det är nog bara att inse att det inte går att lita på myndighetshjälp. Jo, när grannen har mördat någon så händer grejer, men inte säkert så mycket innan.

Jag är helt säker på att det går att vinna, men man får inte då bry sig om saker som lag och moral. Helst ska man vara en fullblodspsykopat själv, men med god beräknande förmåga.
Trappar man upp kampen mot grannen den hårda vägen så vet man ju inte på förhand hur långt denne kan tänkas gå, själv måste man ju gå längre.
Och om grannen är kapabel till mord ... :|

Men om man slår till riktigt hårt först, t.ex. eldar ner grannens hus, så ligger han ju i ordentligt underläge. Då gäller det bara att bevaka sitt eget hus ordentligt i några månader, eller år ...

Tja, jag vill bara varna lite, för om denne otrevlige prick är av värsta sort (såna finns) så är det kanske oerhört svårt att nå framgång.

Men själv skulle jag nog fundera lite på de mjukare sätten först åtminstone.

Men att gå och klippa till karln mitt i nyllet kan ju kanske göra att allt blir bra.
Eller så kommer ni nästa vecka finna bakrutan på bilen krossad eller er katt uppspikad på ett träd. Vad blir ert nästa drag då? :|

edit:
Ingper skrev sitt utmärkta inlägg samtidigt som jag skrev på mitt.
Vi har nog till stor del samma uppfattning.
T.ex. det där med att "undvik att flytta över kampen till deras planhalva".
Där har ju grannen många års träning och matcherfarenhet, så det blir ju lite tungt motstånd.

Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men ett första drag kan ju vara att samla info.
Kolla med polis, sociala myndigheter, tull, skatteverket, försäkringskassan osv om allt vad du kan hitta om denne granne.
Fråga runt bland alla som bor omkring, vad dom vet och har varit med om.

Ta ev reda på vilka släktingar det finns, och fråga lite.

Sen gör du ev inget mer med all info, men du har åtminstone en mer fullständig bild och kan kanske fatta mer vettiga beslut.

edit:
Hur är det med dig trådskapare då? Är du kvar i tråden, du har inte skrivit något annat än ditt första inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
tjabon och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med Mikael_L:s inlägg om att samla information. I dagens samhälle är det lätt att ta reda på mycket. Det hjälpte mig mycket för att förstå vilken min "motståndare" var. Inte sällan kan ett besök hos de lokala myndigheterna vid fikadags leda till mycket bra men informell information.

Till dem som nu kommer kritisera detta agerande med motiveringen att "inte vara så notorisk nyfiken", så tänker jag förekomma det. Det handlar inte om nyfikenhet i första hand, utan en kombination av att förstå vad denna person eventuellt är kapabel till samt lära av tidigare konfrontationer så man inte gör om andras misstag.
Visst finns det alltid ett mått av nyfikenhet också, men alla vi som varit i en sådan situation vet att det är så mycket djupare, vidare och allvarligare än någon slags nyfikenhet - det är ens egna och familjens hela liv och tillvaro det handlar om.

Som Mikael_L också påpekar är denna research viktig för att förstå eventuell sjukdomsbild. Sådant som tidigare bara kallades "annorlunda personlighet" har numera i mycket stor utsträckning konstaterats vara icke-normala sjukdomsliknande tillstånd som fått bokstavsbeteckningar. Men oavsett var gränsen går mellan "annorlunda personlighet", sjukdomar och åldersförändringar, så är denna kunskap en del av vägen till att lyckas få matchen avgjord på sin egen planhalva. Kanske t.o.m. så bra att du vinner matchen, utan att grannen upplever att han förlorat den.

Gäller f.ö. alla mänskliga möten, även de som är fullt friska samt i många sammanhang: Läs och lär om din motpart och du har störst möjlighet till framgång.

Redigerat:
  • Gilla
tjabon
  • Laddar…
N
xdigger skrev:
OM han hotar dig, så ge han en ordentlig smocka och direkt ta ett steg tillbaka sen om du pratar med polisen så säg att du har aldrig varit så rädd i hela ditt liv och att du kände dig extremt hotad, viktigt att man bara utdelar ett enda slag(gärna lite ordentligt). Om man pratar med polisen så är det viktigt att man utdelade ett slag och att man sen backade när hotet var undanvärjt.
Vad du krånglar till det.

två personer har ett bråk utan vittnen. bägge säger att den andre slog först = ord står mot ord & utredning går som allt annat polisen gör vidare till att fallet läggs ned.

Jag har blivit misshandlad av en individ vid en trafik incident, jag hade vittne, gjorde anmälan & ärendet lades ned. Polisen lägger inte ned någon energi på "små brott"

Mikael_L skrev:
Så det är nog bara att inse att det inte går att lita på myndighetshjälp. Jo, när grannen har mördat någon så händer grejer, men inte säkert så mycket innan.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
cust3000 skrev:
...tänk på att gubben kan ha vapen.
En grej att kolla upp och få licensen indragen pga hot om köttfärs och avskuren hals.

Det här är en konflikt som du måste ta.
Som sagts innan: Var alltid bered att dokumentera med kamera eller mobilen..
Var tydlig: Förklara vad du håller på med / har för syfte för grannen.
Ja, det är jobbigt, men alternativet är att bli totalt mosad...

Jag brukar ibland titta på det där programmet om bråkiga hundar och är det något man lärt sig så är det att en rädd och aggressiv hund blir ännu mer aggressiv om man backar och därmed visar att man inte har knotroll. Det har ni nu gjort i alla år genom att tex låta grannen spika för fönstren på er lada. Det är dags att stå på er!

Jag tror av det ni beskrivit att grannen INTE kommer att bråka mer om ni står på er. Börja med att fixa fönstren på ladan. Ta INTE till våld, utan tala tydligt, påpeka att det är DIN lada, DIN tomt, HAN ska inte göra åverkan, DU spelar in allt. Tydlig och skarp röst, så att det hörs att du är BESTÄMD och VET VAD DU VILL. Men inte skrika, bråka vifta, och inte backa. Bara tydlig och fast.

Och spela in allt.

Det är inte lustigt att det är så mycket våld i samhället om man slår först o frågar sedan .:confused:
Jag tror nog att det kan fungera som Anna_H skriver i inlägget ovanför mitt ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.