ojojo här har det hänt mycket sedan tråden publicerades! Stort tack för alla goda råd! Tyvärr kan jag nog glömma att bjuda över honom på en kopp kaffe. På gränsen, där han förra året högg ner våra träd som gav oss insynskydd, satte vi nu iveckan upp en ca 7 m lång spaljé och planterade humle och klematis i för att snabbt kunna få ett insynskydd igen. Det retade nog honom nåt fruktansvärt för han stod på sin sida och spydde ur sig fina ramsor som "era kräk, "jävla as" och ett ett helt gäng andra mer eller mindre otrevliga stavelser.... Ignorerade honom hela tiden, gav han inte ens en blick. Idag satte jag upp egenhändigt laminerade skyltar som upplyste om att tomten är kameraövervakad. ikväll när vi var ute och pulade i trädgården så stod han och tog kort in i vår trädgård och skrek att han skulle anmäla oss. Även då ignorerade vi honom helt och hållet. Får jag sätta upp en kamera på min husgavel som filmer hela vägen fram till vår tomtgräns? som då har rörelsevakt och kommer registrera om han kommer in på vår tomt?
Tyvärr tog vi inte några kort på det han tog ner förra året. Träden är dessutom kapade i höjd med gunnebonätet som står på gränsen så han har säkert inte varit inne på vår tomt då utan tagit ner dem från sin sida.
Vet inte om vi gör rätt i att ignorera honom!? Har egentligen bara lust skälla ut honom efter noter nästa gång han ger mig chansen, men är samtidigt rädd att han blir ännu jobbigare.

D09
DaHooF skrev:
ojojo här har det hänt mycket sedan tråden publicerades! Stort tack för alla goda råd! Tyvärr kan jag nog glömma att bjuda över honom på en kopp kaffe. På gränsen, där han förra året högg ner våra träd som gav oss insynskydd, satte vi nu iveckan upp en ca 7 m lång spaljé och planterade humle och klematis i för att snabbt kunna få ett insynskydd igen. Det retade nog honom nåt fruktansvärt för han stod på sin sida och spydde ur sig fina ramsor som "era kräk, "jävla as" och ett ett helt gäng andra mer eller mindre otrevliga stavelser.... Ignorerade honom hela tiden, gav han inte ens en blick. Idag satte jag upp egenhändigt laminerade skyltar som upplyste om att tomten är kameraövervakad. ikväll när vi var ute och pulade i trädgården så stod han och tog kort in i vår trädgård och skrek att han skulle anmäla oss. Även då ignorerade vi honom helt och hållet. Får jag sätta upp en kamera på min husgavel som filmer hela vägen fram till vår tomtgräns? som då har rörelsevakt och kommer registrera om han kommer in på vår tomt?
Tyvärr tog vi inte några kort på det han tog ner förra året. Träden är dessutom kapade i höjd med gunnebonätet som står på gränsen så han har säkert inte varit inne på vår tomt då utan tagit ner dem från sin sida.
Vet inte om vi gör rätt i att ignorera honom!? Har egentligen bara lust skälla ut honom efter noter nästa gång han ger mig chansen, men är samtidigt rädd att han blir ännu jobbigare.
De du ska kolla ang kameraövervakning är länsstyrelsen och Datainspektionen

Min uppfattning är att så länge du filmar din fastighet och det inte är allmän plats eller arbetsplats så räcker det med en skylt.

Jag hade filmat oavsett och tagit den smällen för att kunna ha relevant underlag.

Sätt upp en dold kamera med ljud som fångar upp hans beteende på hans tomt men avslöja inte materialet föränn det verkligen är dags.

Eller så säger du till honom att du gjort det och se om han håller sig borta 😄
Fast då skiter du i att montera den tills myndigheterna tröttnar på han 😇

Jag tror det är fel att ignorera honom. Han tror ju att hans otidigheter har effekt i och med ignoreringen. Men ni ska inte skrika tillbaka, utan bara hålla er lugna och vara tydliga om att ni har rätten på er sida. Fråga gärna med låg röst varför han skriker åt dig, med exakt de orden. "Varför skriker du åt mig?"

Och, ni bör filma, öppet med mobiltelefon, när han står och skriker åt er. Fortfarande utan att säga något alls utöver "Varför skriker du åt mig?".

Så länge du filmar med handhållen kamera är det fritt fram att filma vad du vill. Dolda kameror kan vara lite lurigare och det finns ingen anledning att "ha nåt i bakfickan", öppna kort vinner ni mer på.

Säg heller inget om vad han gjort och att det är olagligt/straffbart, det kan han välja att tolka som hot.

• Gilla
DaHooF
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Jag tror det är fel att ignorera honom. Han tror ju att hans otidigheter har effekt i och med ignoreringen. Men ni ska inte skrika tillbaka, utan bara hålla er lugna och vara tydliga om att ni har rätten på er sida. Fråga gärna med låg röst varför han skriker åt dig, med exakt de orden. "Varför skriker du åt mig?"

Och, ni bör filma, öppet med mobiltelefon, när han står och skriker åt er. Fortfarande utan att säga något alls utöver "Varför skriker du åt mig?".

Så länge du filmar med handhållen kamera är det fritt fram att filma vad du vill. Dolda kameror kan vara lite lurigare och det finns ingen anledning att "ha nåt i bakfickan", öppna kort vinner ni mer på.

Säg heller inget om vad han gjort och att det är olagligt/straffbart, det kan han välja att tolka som hot.
Hej Anna_H och välkommen till forumet.
Kloka råd har du. Hur går man vidare med bevisen sen tycker du?

Mvh

Fast bevis finns händer inget. Vi har prövat med allt. Poliser åklagare advokater. Inget händer.

Samhället försvarar gamla människor. Även idioter.

• Gilla
nata_e
  • Laddar…
Rickart skrev:
Hej Anna_H och välkommen till forumet.
Hur menar du nu? Har du bara missat att jag funnits här fyra år längre än du själv, eller antyder du att jag är okunnig, dåligt påläst och inget begriper?

Claesk skrev:
Fast bevis finns händer inget. Vi har prövat med allt. Poliser åklagare advokater. Inget händer.

Samhället försvarar gamla människor. Även idioter.
Är DaHoof och ClaesK samma person eller medlemmar i samma familj? I annat fall förstår jag inte svaret.

För övrigt anser jag inte att man ska göra så mycket med sina filmade bevis mer än att tydligt visa ATT man filmar, det är samma sak som att inte backa mot den ilskna hunden, man visar att man har kontroll över situationen utan att överreagera. Däremot OM grannen faktiskt gör något som att själv göra en anmälan, då kan man plocka fram sin film och visa "titta här vad han skriker och gormar fast jag inte säger "flaska"".

Samhället försvarar ofta den som blir anmäld, eftersom det väldigt ofta är den som anmäler som är den bråkiga personen.

Anna_H skrev:
Hur menar du nu? Har du bara missat att jag funnits här fyra år längre än du själv, eller antyder du att jag är okunnig, dåligt påläst och inget begriper?
Fö4sökte bara vara vänlig :(

Det var ju en riktig charmör till granne, måste jag säga.

Jag skulle absolut avstå från alla former av fysiskt våld, eller hot om våld av anledningen att det kan vara potentiellt farligt. Visst kan det fungera, men det finns också en risk att grannen är berädd att ge betydligt längre än er i användadet av våld för att få sin vilja igenom eller för att han faktiskt känner sig allvarligt hotad.

Hur ser en vettig målbild för er relationen med grannen, och dennes beteende ut? Svaret är nog rätt enkelt. Grannen ska sluta göra åverkan på er egendom, hålla sina hundar kopplade eller inlåsta och avstå från att vara otrevlig mot er eller besökare. Något annat mål, som t.ex. att grannen sitter i fängelse eller tvingas flytta, är nog i princip omöjligt att uppnå.

Hur kommer man mot målet då? Jag tror att man måste deeskalera konflikten och få grannen att ändra sitt betéende men på ett sätt som låter grannen rädda ansiktet. Kanske genom att få till en förhandlingssituation där både ni och grannen ger och tar.

T.ex. att:
- Grannen avstår från att göra åverkan på er egendom
- Grannen avstår från att mordhota er, gorma åt er och skrika ut otrevligheter
- Grannen förbinder sig att hålla hundarna kopplade eller inlåsta
- Ni accepterar att hålla insynsskyddet lägre än 2 meter
- Ni avstår från att polisanmäla grannen för mordhot och andra otrevligheter som ni spelat in.
- Ni avstår från att anmäla grannen som olämplig djurägare
- Ni avstår från att odla krokusar i rabatten (eller motsvarande skitsak som grannen gått och stört sig på)

Det viktiga är att grannen upplever att han får någonting, och inte bara tvingas böja sig.

Får ni till en sådan överenskommelse så kan ni sedan börja bygga förtroende. Hälsa på grannen, och knalla över med en flaska vin som tack för att överenskommelsen fungerat efter en månad. Vänlighet är svårt att värja sig emot i längden.

Rickart skrev:
Fö4sökte bara vara vänlig :(
Det är okej, men det verkade märkligt att hälsa mig välkommen 5 år efter att jag blev medlem, särskilt som du bara varit medlem ett år, därav min fråga.

Men medan jag skriver detta kommer jag på att du antalgigen är av en yngre generation, som kallar trådar för forum. Vet inte hur många gånger jag tjatat på mina barn om att det heter TRÅD, forum är hela alltihopa!

Jag hoppade för övrigt in i denna tråd redan på första sidan, så även det blev lite knas, hoppas du förstår varför jag trodde att du snarare var ottevlig. Men jag hoppades ju att det var en missuppfattning och det var det ju.

Välkommen till forumet själv, även om välkomnandet är ett år försenat. Eller fem år i mitt fall då, men då var ju inte du hår....

Okej, inte välkommen till inte forumet då :cool:

Förlåt, kunde inte låta bli, skyller på att det är måndagmorgon

Redigerat:
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
En sak ingen tagit upp tidigare gällande polisanmälan och det är möjligheten till stämning. En stämning läggs aldrig ner utan drivs så länge tvisten är olöst. Naturligtvis får man se till att det inte faller under brottsbalken då utan att det blir en civilrättslig stämning. Det kan ju vara bra med en uppsatt kamera då till exempel gällande spaljen eller liknande. I det läget är det inte så konstigt för en tingsrätt att ge käranden rätt. Stämning, bevis, skadestånd. Slut.

Ungefär samma som andra redan sagt:

* Dokumentera. Filma. Med fasta kameror så får du bara filma din egen tomt, men att ha en telefon i bröstfickan på skjortan är helt OK var som helst (utom, typ, militära skyddsobjekt). Kör du Android kan jag rekommendera SC-OS, den har jag använt till allt från att dokumentera semestern till att dokumentera valfusk.
Kom också ihåg att även en kamera som är uppsatt så att den filmar mer än vad den får är giltig som bevis i en svensk domstol. Du kan bli tvingad att ta ned kameran och kanske böta, men vad gör det om du har det bevis du behöver för att bli av med gubbfan?

* Anmäl. Även om polisen inte gör något, så gör blir det svårare för grannen att göra något fysiskt och komma undan med det. Ligger det 20 anmälningar hos polisen, så är det inte svårt att gissa vem som blir misstänkt. Dessutom sätter det lite press på honom. Den dagen då han går för långt och du fångar honom på kamera när han gör något direkt olagligt, då kommer lagen att kunna slå ner betydligt hårdare på honom med hela traven anmälningar.

* När ni anmäler, gör det inte över telefon eller skriftligt. Åk till polisstationen och snacka med dem. Få dem att förstå hur allvarligt ni ser på saken. Fråga dem vilka möjligheter nödvärnslagen ger ifall han går över tomtgränsen eller är hotfull (fråga inte så mycket för att för svar utan mer för att göra en poäng).

* Om hundarna är vanskötta så ska man egentligen anmäla till länsstyrelsen (förr var det kommunen, men det ändrades för ett år eller så sedan), men det är en seg process som sällan ger någon större effekt. Mitt tips är istället att ringa till polisen och be att få bli kopplad till hundförarenheten. De gillar verkligen hundar och gör gärna det där lilla extra. Har själv gjort det när en person förvarade en hund i bilen i stort sett dygnet runt, året runt`, och de löste saken väldigt fort och bra.

* Beväpna dig. Här menar jag inte att du ska gå med en pistol i axelhölster, utan bara se till att du har kapacitet att möta ett eventuellt fysiskt angrepp. Ha en kvast med stadigt skaft stående på farstukvisten, ha en kofot liggande i hallen och så vidare. Inget som uppenbart är ett vapen eller en förberedelse, men ändå något du kan försvara dig och din familj med.

Gör ett inlägg i tråden då vi själva funderat på att ha en webbkamera på gården. Det ni utsätts för ar ju väldigt stressande och påverkar er livssituation och känsla av osäkerhet som du beskriver det. Jag uppfattar att grannen har en del psykiatriska diagnoser och därför inte klarar av att ha en "normal" grannkommunikation.
En webbkamera borde ge honom en påminnelse om att ni inte tolererar att han gör åverkan på er egendom och att han inte får trakassera er. Har ni nu satt upp ett nytt insynsskydd då dokumentera och stäm honom för det som han har förstört hemma hos er.

Redigerat:
Behöver man verkligen tillstånd för en kamera som bara spelar in på privat tomtmark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.