8 697 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Hur hantera grannar med kompakt skymning?
Det betyder inte att skadeståndet för TS skulle sluta på 1000 kr. Det kan lika gärna bli 10000% högre.joflopp skrev:
Om det vore böter det handlade om så skulle TS kunna förvänta sig en liknande påföljd.
Dagsböter är väl dessutom inkomstrelaterade om jag inte missminner mig? kan bli dyrt att jobba hårt i detta landet 
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3718Tossegubbe skrev:
Alltså jag förstår dig, speciellt som du ansträngt dig. Inte kul med en massa träd som skymmer din utsikt.
Men
Flyttar man till en plats med grannar så ingår ju dessa grannar på gott och ont det valde du när du flyttade dit. Det är just grannens tomt och inte din. Grannens träd, grannens gräsmatta osv osv osv.
Det finns ju folk till allt så att prata med grannen och hoppas på sunt förnuft hjälper inte alltid. Men så är det tyvärr, grannen bestämmer.
Men
Flyttar man till en plats med grannar så ingår ju dessa grannar på gott och ont det valde du när du flyttade dit. Det är just grannens tomt och inte din. Grannens träd, grannens gräsmatta osv osv osv.
Det finns ju folk till allt så att prata med grannen och hoppas på sunt förnuft hjälper inte alltid. Men så är det tyvärr, grannen bestämmer.
Sunt förnuft är väll inte att att grannen skall såga ner SINA träd, för att i gengäld få ökad insyn, ljud etc etc... är ju fakstiskt NilsLucas som valt att bosättasig på just denna tomt och visste att det fanns träd mm runt omkring (som faktiskt växcer med tiden) otroligt korkat dessutom att bygga en pool när han vet att den kommer ligga i skugga... nä skyll inte på grannen för att du har valt en dålig tomt, passar det inte får man helt sonika köpa granntomten.
Visst är det sunt förnuft.Ec1 skrev:Sunt förnuft är väll inte att att grannen skall såga ner SINA träd, för att i gengäld få ökad insyn, ljud etc etc... är ju fakstiskt NilsLucas som valt att bosättasig på just denna tomt och visste att det fanns träd mm runt omkring (som faktiskt växcer med tiden) otroligt korkat dessutom att bygga en pool när han vet att den kommer ligga i skugga... nä skyll inte på grannen för att du har valt en dålig tomt, passar det inte får man helt sonika köpa granntomten.
Men grannen har rätt i att ha hur fula träd som helst och springa runt i rosa klänning och luka på fågelbajs på sin tomt utan att grannen har ett smack med saken att göra.
Det finns dock ett tak på 1000 kronor och som förstagångsförbrytare kan man aldrig få fler än 150 dagsböter (200 om man är återfallsbrottsling). Så det kan max bli 150000, vilket förvisso torde vara ganska jobbigt för de flesta..Tossegubbe skrev:
" Jag trodde inte att detta skulle bli något problem, och pratade därför med min granne "
Det var precis där du schablade bort dina möjligheter till att lösa problemet på egen hand.
Hade du haft fingertoppskänsla hade du kunnat ana att han aldrig skulle på frivillig väg ta ner eller kapa höjden
på träden. Jag förstår att det skulle kännas olustigt att smyga runt med motorsåg på grannens tomt men du skulle ju
ha kunnat anlita någon med hjälp av kopparspik eller annan lämplig metod att i alla fall avlöva träden.
Hade inte kostat mycket. Dessutom kunde du ju varit väldigt ledsen och försående när din grannes träd dog.
I stället för skurk med motorsåg. Den juridiska vägen bedömmer jag som mkt svårframkomlig.
Enda vägen just nu är att helt enkelt köpa träden, eller avverkningsrätten kanske man skall säga.
Det var precis där du schablade bort dina möjligheter till att lösa problemet på egen hand.
Hade du haft fingertoppskänsla hade du kunnat ana att han aldrig skulle på frivillig väg ta ner eller kapa höjden
på träden. Jag förstår att det skulle kännas olustigt att smyga runt med motorsåg på grannens tomt men du skulle ju
ha kunnat anlita någon med hjälp av kopparspik eller annan lämplig metod att i alla fall avlöva träden.
Hade inte kostat mycket. Dessutom kunde du ju varit väldigt ledsen och försående när din grannes träd dog.
I stället för skurk med motorsåg. Den juridiska vägen bedömmer jag som mkt svårframkomlig.
Enda vägen just nu är att helt enkelt köpa träden, eller avverkningsrätten kanske man skall säga.
Hahaha, ja han/hon har ju det.. men då är det ju bra att det finns lite växtlighet som skymmer den synenSuhagg skrev:
Njae... det kan nog bli föremål för bedömning i rätten. Jordabalken 3 kap 2 § säger att man får ta bort grenar och rötter om deras inträngande på fastigheten medför olägenheter. Om rötterna bara går i marken och det inte finns någon direkt orsak till varför rötterna skulle vara en olägenhet (förutom att de tillför näring till ett träd som man ogillar då) så är det tveksamt om man har någon rätt att ta bort dem i uppsåt att skada trädet.bränski skrev:
allt är en bedömning, lägg in jordvärme, då måste man ju gräva upp hela trädgården och då är rötterna i vägen... gräva en djup pool.. kanske en jordkällare.. finns ju många orsaker, mycket svårt att bevisa att man försökt skada träden bara för att...ridax skrev:Njae... det kan nog bli föremål för bedömning i rätten. Jordabalken 3 kap 2 § säger att man får ta bort grenar och rötter om deras inträngande på fastigheten medför olägenheter. Om rötterna bara går i marken och det inte finns någon direkt orsak till varför rötterna skulle vara en olägenhet (förutom att de tillför näring till ett träd som man ogillar då) så är det tveksamt om man har någon rätt att ta bort dem i uppsåt att skada trädet.