ridax skrev:
MH, glömde du inte krigstribunalen i Haag också? :D
Tack! :cool:

Nej, jag har pratat med 'alla' instanser på kommunen, och även om t ex stadsarkitektkontoret håller med mig, så tar de tar inte upp sån't här. Att driva det till tingsrätten verkar ju löjligt, så jag får väl helt enkelt förlika mig med mitt öde tills vidare.

Visst är det löjligt, men du frågade faktiskt.

Anmäl skrifltigt till stadsbyggnadskontoret "jämlikt bla bla i PBL" så har du i alla fall startat ett ärende. Kommunen gör nog allt för att slippa ta i det just nu.

Att någon på stadsarkitektkontoret håller med dig spelar inte så stor roll, de måste ändå följa reglementet.

Om du googlar på "tomt vårdat skick" och ditt kommunnam får du nog napp.

Mikael_L
Men jag är fortfarande nyfiken.
Vem/vilka kan väcka brottsmålsåtal?

Polisutredning -> åklagare -> åtal -> tingsrätt är antagligen den vanligaste vägen.

Kan andra tjänstemän, t.ex. i kommun väcka åtal?

Kan man som privatperson göra det, ifall t.ex. polisen vägrar utreda?

D
Det är väl åklagaren som kan väcka åtal för samhällets vägnar. Enskilda individer som är berörda (med talerätt) i ett brottmål kan väcka enskilt åtal i de fall åklagaren inte vill väcka åtal.

Ett annat fredagstips vore att fixa ett poolparty med Playboy-bunnies på en regelbunden basis, då kommer grannens träd att försvinna snabbare än avlöningen.... ;-) Billigare variant är att uppmuntra frugan till nakenbad..... Skämt åsido, jag tror att du sammanfattade det hela korrekt, du är rökt..., sorry för det....

JanneMP skrev:
Billigare variant är att uppmuntra frugan till nakenbad......
Det är ju fullt möjligt att detta bara leder till ännu tjockare,högre,tätare grönska...:D

Kan du inte gräva upp på din tomt nära gränsen där träden står? Precis innanför muren borde det finnas rötter till hans träd som du kan gräva fram så trädet vissnar. självklart får man ju hitta på en anledning till att man gräver precis där.

JAg hade problem med min granne som hade en risig häck som skymde min sjöutsikt till viss del och det löstes genom att bjuda över grannen så att han fick se det från min sida.

NilsLucas/

Du skriver i flera inlägg att kommunen håller med dig.
Vad är det kommunen håller med dig om?
Att träden skymmer solen, eller att de tycker grannen skall såga ner sina träd?

Som tidigare sagts så har man naturligtvis som tur är ingen rätt att tala om för grannar hur dom ska sköta sin tomt (utom i vissa extremfall) men jag har svårt att tänka mig att det finns spec många som skulle tacka nej till ett bud på säg 10k per slyträd? och har man köpt ett träd får man såklart fälla det.. eller varför inte arendera marken pom står på så kan du själv underhålla dom.

Jag har läst och försökt förstå och utifrån följande text:
"- Från övre våningen finns dock viss insyn trots plank, varför jag (som jag redan nämnt) tycker att det är helt OK med träd som är 5 - 7 m höga. När de däremot når långt över taknocken tycker jag att man kan ifrågasätta om det är förenligt med kravet på 'vårdat skick'."

Ett träds höjd har ju inte med vårdat skick att göra. Vi har ett antal stora ekar på tomten och att kapa ned dessa till 5m skulle bli ett par stympade "alien". Det skulle se för jä... ut och verkligen kunna ses som ovårdat.
Vi har haft en dialog kring träden utifrån att en granne byggde en mindre uteplats. Planeringen gjorde grannen på våren när löven saknades och visade sig skugga sommartid vid 19.00 tiden. Träden har sedan växt och nu börjar de ta kvällsolen lite tidigare.
Så att hävda att några träd som naturligt får en längd av t.ex. 15m ska ses om ovårdat har jag svårt att förstå. Sedan kan man alltid diskutera hur många sådan man kan ha på en tomt utan att den ska ses som "skog" och om det är förenligt med en tomy i ett detaljplanerat område.
Kan du inte lägga ut en bild så man kan se hur det ser ut då det är en bedömningsfråga om det "ser ovårdat ut".

Din granne och du har nog rätt olika utgångspunkter när det gäller träd.
Det är alltså några rönnar, häggar och någon körsbär av 15-17 m höjd (10 är mer troligt med de sorterna men spelar roll). Du vill kapa ned dem till 5-6 m.
Om man har lite intresse för och kunskap om träd så är det något man bara inte gör. Få trädsorter lämpar sig för att kapa på det sättet och åtminstone hägg och körsbär hör till de allra minst lämpliga. Om de alls överlever kommer de för all framtid att se ut som hiskeligt fula missfoster, i alla fall i dens ögon som har åtminstone lite av trädälskare i sig.

Din granne är kanske en sådan person och i så fall är ditt förslag omöjligt för honom. Eftersom du har föreslagit detta är du förmodligen inte en sådan person och det är naturligtvis okej, det med. Jag har sett flera exempel där folk mer eller mindre har hamlat stora körsbärsträd, jag har tyckt att det sett för jävligt ut men om ägaren är nöjd så är det gott och väl. Däremot skulle jag precis som din granne tokvägra att göra något dylikt i min egen trädgård.

Ett förslag som kanske skulle falla i bättre jord (jag känner ju inte din granne men jag skulle i a f gilla det bättre) vore att ta bort de förvuxna träden och ersätta dem med några som håller formatet bättre. Om grannen vill ha ett blandat bestånd med liknande egenskaper finns det flera sorter av både prydnadsrönnar och prydnadskörsbär som håller sig under din gräns. Någon prydnadsapel skulle kunna passa in också. Det blir mer lågvuxet för din skull och samtidigt vackrare och rikligare blomning för grannen.
Jag hade också kunnat tillägga åt grannen att åtminstone enligt min mening är vanlig hägg inget särskilt bra trädgårdsträd i längden - kortlivat, skjuter rotskott, åldras sällan med behag och får ofta massor av ohyra.

Det är förstås fullt möjligt att grannen skulle vägra även detta. Dyrare blir det också och kanske svårt att komma överens om av den anledningen. Men kanske värt ett försök?

När mörket faller och hammarn sitter bra i hölstret och "tassa-lätt skorna" är på...då är du beredd att möta fienden i mörkrets korridor.
När fienden grenar upp sig framför dig. Då laddar du proffsigt hammarn med "kopparspik" ; )

(skämt åsido)

Hoppas det löser sig till det bästa.

Redigerat:
Addan91 skrev:
Inget jag rekommenderar men 7400 i böter för tre träd är ju ingenting.

Nyfniken skrev:
Böter och skadestånd är inte samma sak.
Läser man artikeln ser man att skadeståndet var på ynka 1000 kr.
Mannen döms nu till dagsböter för skadegörelse. Med avgift till brottsofferfonden, advokatkostnader och 1 000 kronor i skadestånd till den drabbade grannen kostar tilltaget trädfällaren 7 400 kronor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.