lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, inte hur som helst. Men det faller under marknadsföringslagen och inte brottsbalken. Tvärtemot vad många tror så får man faktiskt göra jämförande reklam i Sverige, men det är omgärdat med så många regler att de flesta helt enkelt (pga något slags gentlemen's agreement) låter bli.

Ett sentida exempel är "striden" mellan Oatly och Arla, här är en juridisk genomgång, som även tar upp frågan i allmänhet. (Man skall inte gråta över spilld mjölk... ;)
så om nån hänger ut nån på bygga hus då är det väll forumets ägare som kan åtalas för förtal av det andra företaget eller personen

B
M maria01 skrev:
så om nån hänger ut nån på bygga hus då är det väll forumets ägare som kan åtalas för förtal av det andra företaget eller personen
Nej, det är inte forumets ägare som blir åtalad om någon hänger ut någon annan på forumet. Det är personen som skrev inlägget som kan bli anmäld eller åtalad för förtal.

Forumägaren har bara ett ansvar om de får veta att någon skrivit något olagligt (t.ex. förtal) och låter det ligga kvarutan att ta bort det. Då kan de också få problem. Så länge forumägaren följer sina regler och tar bort inlägg som bryter mot lagen, så är det den som skrev som är ansvarig – inte den som driver forumet.

Men TS har inte nödvändigtvis gjort något olagligt. Enligt rättspraxis har man i Sverige rätt att uttrycka kritik, till exempel att ett bygge är ett "fuskbygge", även om det visar sig vara fel, så länge det inte sker med uppsåt att skada någon. Det är alltså inte förtal bara för att ett påstående är negativt – det krävs att det är osant, skadligt och sprids medvetet i syfte att skada personens anseende. Så om TS bara beskriver sin upplevelse eller uppfattning, utan att ha som syfte att smutskasta någon, är det sannolikt inte brottsligt.

så varför skriver inte svt ut namn då?

M maria01 skrev:
så varför skriver inte svt ut namn då?
För att de pressetiska reglerna ser annorlunda ut än svensk lag. Dessa är inte heller lag, och det varierar från utgivare till utgivare hur man hanterar publiceringen av dessa uppgifter.

• Gilla
Daniel Pettersson6388 och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
För att de pressetiska reglerna ser annorlunda ut än svensk lag. Dessa är inte heller lag, och det varierar från utgivare till utgivare hur man hanterar publiceringen av dessa uppgifter.
så forumet följer pressetiska reglerna

O OscarTernström skrev:
Nästa del är att förstå vad jag kan/får göra för att varna andra.
Väldigt förenklat så har aktuell tjomme en verksamhet vid namn P****s Mur & Plattsättning. Må så vara att det är en enskild firma men så länge du håller dig till nämna det gamla kursade bolaget och namnet på den nuvarande verksamheten och inget personnamn så kan du med gott samvete varna för dessa bolag på ett sakligt sätt (som du gjort här på BH) utan att oroa dig speciellt mycket. Kom ihåg att det är bolaget som är oseriösa och oskickliga, ingen annan 😎

Det som kan hända är att någon skitnödig admin för något forum eller för någon FB-grupp kanske tar bort inläggen för att dom är rädda om sitt eget skinn men egentligen inget allvarligare än så.

Däremot vill jag passa på att nämna att ju fler ställen varningen postas på desto större risk är det att avsändaren själv framstår som en rättshaverist och att varningen devalveras. Tricket för att så många som möjligt ska nås av varningen är att posta på rätt ställen. Rätt ställen kan anses vara stora forum (som detta) och/eller populära FB-grupper där inlägget kan tänkas generera lite svar. Det du är ute efter är att dina varningar ska indexeras av google och det brukar lösa sig av sig själv om man som sagt diskuterar/postar på rätt ställen. Det brukar räcka med ett par-tre ställen om man väljer rätt ställen. Detta sagt med reservation för att jag inte jobbar med SEO utan enbart bygger mina råd om spridande på emperi.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
O OscarTernström skrev:
Hej!
Jag hoppas kunna få lite nyktra råd.
Bakgrundsinformation: Jag köpte mitt första hus för drygt 2 år sedan, renoveringsobjekt från 74. Vi tog in en hantverkare för att renovera toalett, badrum och tvättstuga.
Jag har lärt mig mycket och flera misstag kommer inte göras igen. Inga företag var direkt intresserade då, så då denna var vår enda och jag är naiv ignorerades röda flagg länge.
Han hade ett AB samt en enskild firma. Soppan avslutades med att han slutade dyka upp efter att vi insåg att arbetet var dåligt gjort. Han hann bara flytspackla. Vi stod utan badrum i drygt 4 månader och dagen innan julafton satte han sitt bolag i konkurs och blockade mitt nummer. Vi fick anlita en annan.
Det är flera som blivit drabbade av samma hantverkare(jag betalade också en del i förskott som givetvis försvann.) Anlitade underentreprenörer blev också utan pengar. Han verkar ha kört en pyramidspel där nya projekt finansierade projektet han höll på med, och blev det då något krångel som att någon klagade började det fallera.
Hade det inte dragit ut på tiden hade vi nog inte reagerat på hur uselt arbetet var.
Mitt mål är att sprida, avskräcka och informera om denna byggare. Jag har besiktnignsprotkoll och textbevis så kan komma långt utan att riskera förtal. Han finns både på servicefinder och BKR men dessa svarar inte på mail kring detta.
Har ni några förslag på hur man bäst sprider sådana här varningar utan att hamna i blåsväder själv? Jag har flera utlåtanden från andra hantverkare och besiktningsman så råder inga tvivel på att det är medvetet fuskbygge eller fel pga bristande kompetens. Företaget som försattes i konkurs hette Brahe Mur och plattsättning AB, där han som gjorde jobbet hos mig då var VD, han driver nu enskild firma.
Fortsatt trevlig måndag!
//
Oscar
Har också varit godtrogen och anlitat den här PS Plattsättning a Peter Stenhammar Lockade med rabatt vid förskottsbetalning som jag föll för och var trevlig som person. Han har inte gjort klart jobbet och svarar inte på telefon SMS. Ringer jag från annat nummer svarar han men lovar då att det ska göras klart inom en vecka sen hörs inget mer och sen svarar han inte mer på det nummret heller. Anlita inte honom ! Ej seriös ! Hans företagshistoria ej ok ! Har i alla fall sparat mycket bilder och skriftlig konversation så undersöker vilka möjligheter det finns att dra det vidare. Tips på det uppskattas.

• Ledsen
  • Wow
Bannerb och 1 till
  • Laddar…
Vi är en elfirma som har gjort jobb åt honom och aldrig fått betalt. Han har lovat och aldrig gjort det. Svarar inte på telefon, mail eller sms.
Anmälan till Kronofogden har han bestridit. Fast han har aldrig framfört någon klagomål. Anledning till bestridandet - BLANKT.

Tror ni att det är lönt att ta det till tingsrätten?

High-Voltage High-Voltage skrev:
Vi är en elfirma som har gjort jobb åt honom och aldrig fått betalt. Han har lovat och aldrig gjort det. Svarar inte på telefon, mail eller sms.
Anmälan till Kronofogden har han bestridit. Fast han har aldrig framfört någon klagomål. Anledning till bestridandet - BLANKT.

Tror ni att det är lönt att ta det till tingsrätten?
sälj skulden

M maria01 skrev:
sälj skulden
Har aldrig gjort det, var kan man läsa om hur det funkar?

B
M maria01 skrev:
sälj skulden
Bevisbördan ligger ändå personen som säljer fakturan, man kan inte hypotetiskt skicka bluff fakturor eller fakturor som inte nån vill betala och sälja dem och få in pengar köparen för fakturan vill ha sina pengar efter 30 dagar. Kommer ju ändå sluta i rätten.

B Bannerb skrev:
Bevisbördan ligger ändå personen som säljer fakturan, man kan inte hypotetiskt skicka bluff fakturor eller fakturor som inte nån vill betala och sälja dem och få in pengar köparen för fakturan vill ha sina pengar efter 30 dagar. Kommer ju ändå sluta i rätten.
Bevis har jag gott om. Undrar bara om det är värt att gå till domstol med det. Det handlar om ca 43tkr

B
High-Voltage High-Voltage skrev:
Bevis har jag gott om. Undrar bara om det är värt att gå till domstol med det. Det handlar om ca 43tkr
Finns det pengar att hämta? Har han kapital? Om du har bevis och personen/ab har likvida medel att kunna betala dig och rättegångskostnader så ja kör. Ta kontakt med en advokat man brukar ju ha rättskydd på försäkringen..

Om personen är en speltorsk och har miljoner i skulder hade jag nog gått vidare i livet. Dina pengar ligger långt ner på listan före alla andra fordringar.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.