Hej!
Jag hoppas kunna få lite nyktra råd.
Bakgrundsinformation: Jag köpte mitt första hus för drygt 2 år sedan, renoveringsobjekt från 74. Vi tog in en hantverkare för att renovera toalett, badrum och tvättstuga.
Jag har lärt mig mycket och flera misstag kommer inte göras igen. Inga företag var direkt intresserade då, så då denna var vår enda och jag är naiv ignorerades röda flagg länge.
Han hade ett AB samt en enskild firma. Soppan avslutades med att han slutade dyka upp efter att vi insåg att arbetet var dåligt gjort. Han hann bara flytspackla. Vi stod utan badrum i drygt 4 månader och dagen innan julafton satte han sitt bolag i konkurs och blockade mitt nummer. Vi fick anlita en annan.
Det är flera som blivit drabbade av samma hantverkare(jag betalade också en del i förskott som givetvis försvann.) Anlitade underentreprenörer blev också utan pengar. Han verkar ha kört en pyramidspel där nya projekt finansierade projektet han höll på med, och blev det då något krångel som att någon klagade började det fallera.
Hade det inte dragit ut på tiden hade vi nog inte reagerat på hur uselt arbetet var.
Mitt mål är att sprida, avskräcka och informera om denna byggare. Jag har besiktnignsprotkoll och textbevis så kan komma långt utan att riskera förtal. Han finns både på servicefinder och BKR men dessa svarar inte på mail kring detta.
Har ni några förslag på hur man bäst sprider sådana här varningar utan att hamna i blåsväder själv? Jag har flera utlåtanden från andra hantverkare och besiktningsman så råder inga tvivel på att det är medvetet fuskbygge eller fel pga bristande kompetens. Företaget som försattes i konkurs hette Brahe Mur och plattsättning AB, där han som gjorde jobbet hos mig då var VD, han driver nu enskild firma.
Fortsatt trevlig måndag!
//
Oscar

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Här på forumet vill vi gärna att informationen i ett sådant här fall är lite mer detaljerad. Något som är en totalt katastrofalt fel´konstruktion i dina ögon kanske inte ör fel alls. Eller marginellt fel i andras ögon. Lägg upp text/bilder som medlemmar kan kommentera osv.

När det gäller förtal. Företag kan inte förtalas, man kan skriva i princip vad som helst om ett företag, så länge du gör det som privatperson, det behöver inte ens vara sant. OM du själv har ett företag som på något sätt gynnas av desinfomation om ett annat företag så kan du råka illa ut juridiskt (fast det är då inte förtal, andra lagar kommer in).

När det gäller en enskild firma, som kanske har samma namn som ägaren så hamnar man i en gråzon. Det rä svårt att "förtala" en sådan firma utan att det samtidigt är förtal av den enskilda personen.

Det spelar ingen roll om informationen är korrekt eller påhittad, du kan bli stämd för förtal även om informationen är korrekt och bevisbar. Det är själva spridningen av nedsättande information som kan vara olaglig, även om personen tom erkänner att han är en ....

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Ja, visa bilder på felen, visa bevis för dina påståen så är det ju inte förtal. Heter enskilda firman bara hans namn?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
visa bevis för dina påstående så är det ju inte förtal.
Antagligen inte relevant här men även helt sanna påståenden kan var förtal.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, visa bilder på felen, visa bevis för dina påståen så är det ju inte förtal. Heter enskilda firman bara hans namn?
Detta stämmer inte, sanningshalten i påståenden som kan utgöra grund för förtal är sekundär.

Sen är det förstås som så mycket annan juridik en bedömningssport vilket gör att det är ännu viktigare att vara så saklig som möjligt i sån här kritik.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här på forumet vill vi gärna att informationen i ett sådant här fall är lite mer detaljerad. Något som är en totalt katastrofalt fel´konstruktion i dina ögon kanske inte ör fel alls. Eller marginellt fel i andras ögon. Lägg upp text/bilder som medlemmar kan kommentera osv.

När det gäller förtal. Företag kan inte förtalas, man kan skriva i princip vad som helst om ett företag, så länge du gör det som privatperson, det behöver inte ens vara sant. OM du själv har ett företag som på något sätt gynnas av desinfomation om ett annat företag så kan du råka illa ut juridiskt (fast det är då inte förtal, andra lagar kommer in).

När det gäller en enskild firma, som kanske har samma namn som ägaren så hamnar man i en gråzon. Det rä svårt att "förtala" en sådan firma utan att det samtidigt är förtal av den enskilda personen.

Det spelar ingen roll om informationen är korrekt eller påhittad, du kan bli stämd för förtal även om informationen är korrekt och bevisbar. Det är själva spridningen av nedsättande information som kan vara olaglig, även om personen tom erkänner att han är en ....
Tack för din feedback. Givetvis borde jag ha varit mer detaljerad. Att skriva i detta forum var ett impulsivt infall och jag tänkte inte efter riktigt.

Jag inleder med besiktningsmannens övergripande beskrivning, mer beskrivning finns i bilderna.

”Vid besiktningstillfället 2023-12-13 noteras flertalet brister i förarbete samt i delar av tätskikt som är påbörjat, där man kan se att

det är skräp samt luftbubblor där tätskiktet inte sitter korrekt monterat.

Vid kontroll med vattenpass noterat att det är något bristfälligt fall till brunnar samt att I tvättstugan är fallet felaktigt där fallet är

ifrån brunn. Noterar också att man inte har gjort något under vvb vilket på sikt kan medföra en omfattande vattenskada då man

inte kan kontrollera under vvb.

Genomgående är att samtliga genomföringar är nära väggarna och blir svårt att montera manschett korrekt.

Se bilder och åtgärdsförslag under respektive rum.”

Notera följande Brahe Mur och plattsättning, samt PS plattsättning har samma VD och enda anställd och var den som tog in de underleverantörer som var på plats.
Avtalet med fastslogs i början av September 2023 och bilderna är alltså hur det såg ut 2023-12-13. Lite över en vecka senare försattes Brahe mur och plattsättning AB i konkurs.

Vi försökte veckovis få bekräftat när han skulle komma, men det kom alltid ursäkter såsom bilen och sjukdom. Att hans andra bolag fick recensioner löpande under denna period kan vara en tillfällighet, eller ett tecken på att han arbetade på andra ställen när han borde vara hos oss.

Vid offert diskuterades inte hur det skulle betalas, men så fort det var godkänt ville han ha pengar, då upprättade jag en betalplan. Han äskade sedan mer pengar och jag var naiv nog att betala. Den sista gången var för att han betalade sina hantverkare löpande. Sammanfattningsvis listar jag några saker jag vet.

• Flera av de hantverkare som var hos mig fick inte betalt, trots att jag betalade in extra.
  • De pengar jag betalde in gick till andra projekt och inte till mitt(inspelat samtal efter konkurs när jag ringde från annat nummer än mitt eget som inte gick fram) .
  • Vid samtal med flera återförsäljare av byggmaterial hävdade de att företaget inte betalade sina fakturor i tid, eller alls. Denna kommunkation skedde då han påstått sig beställa ett fönster till mitt projekt men hävdade dagen han skulle montera det att det var trasigt. När han tillslut sa vem han beställt det av kändes de inte vid det fönstret men att det fanns fler företaget inte betalat för).
  • Flytspacklingen gjordes genom att det blandades till en hink flytspackel som sedan hälldes precis innan för tröskeln ut mot övriga rummet och sen lämnades projektet, alltså inget övrigt arbete med att skapa fall.
  • Tätskiktet lades över smuts och ”bös” som genererats av projektet. Ingen städning gjordes innan.
  • På bilderna kan ni se att tätskiktet är blandat med en ”tejp” som inte tillhör det tätskiktspaketet vilket inte är enligt branschstandard men inte hela världen heller kanske.
  • Företaget är certifierat av BKR och projektet skulle utföras enligt branschstandard.
  • Första flytspacklingen lät företaget anlitad snickare göra, som ej hade denna erfarenhet. Resterande flytspacklingar gjordes av PS/Brahe.
  • När spacklingen behövde göras om användes inte primer(var typ 1,5 månad emellan gångerna”. Vilket visade sig vara en välsignelse i allt elände då det nya företaget vi fick anlita kunde ta bort det översta lagret med flytspackel med hjälp av en kofot. Han filmade detta efter som det var så dåligt.

• Badrum under renovering med ojämt golv av flytspackel, verktyg och hinkar syns. Rekommenderas att flytspacklingen görs om korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn omgiven av ojämnt applicerat flytspackel med synligt skräp och smuts på golvet, vilket indikerar bristfällig installation.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats i badrum med verktyg, påbörjat tätskikt och flytspackel. Synliga problem som skräp och ojämn yta vid avloppsbrunn.
    Skapa konto
  • Fuktspärrsarbete i ett badrum med "LIP Folie" märkning, oregelbundna skarvningar och potentiella installation brister i tätskiktet.
    Skapa konto
  • Golv med felaktigt monterat tätskikt och märken från byggtejp i ett ofärdigt badrum; brister i installation noteras.
    Skapa konto
  • Bild visar ofullständigt tätskikt med hål och felaktigt fall i hörn. Pil pekar på hål i tätskiktet. Underlaget är av märket LIP.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
S_lund och 4 till
  • Laddar…
Tittar man på historiken så ser det ju ut som han konkursar ett bolag om året.

Hur hittade du den här skojaren?

Lite märkligt att han överhuvudtaget bryr sig om att flytspackla och sätta tätskikt av bra märke. Om man sedan nästan anstränger sig att göra precis allt fel.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H hempularen skrev:
en så ser det ju ut som han konkursar ett bolag om året.

Hur hittade du den här skojaren?
Mjo, han hade verkligen ingen imponerande historik. Finns både på servicefinder och dorunner så gissningsvis var det där TS fick tag på skojaren.

Jag hittade detta företag via servicefinder och vill minnas att jag kollade recensioner men hittade inget som stack ut då.
Det blev en olycklig kombination som gjorde att det blev denna. Jag hörde av mig till drygt 10 olika företag, 4 hörde av sig och kom o kolla, 2 lämnade offert och det andra företaget som lämnade offert är kända för att vara dyra och dessutom har de haft några kvalitetsskandaler de med de senaste åren. Inget som toppar detta.
Det som är drygast är att hade jag inte varit så förbannat naiv så hade jag inte gått på det. Det är pinsamt att skriva men risken att det skulle vara någon som inte kunde eller medvetet gjorde fel slog mig inte alls. Jag litade blint på att marknadsför man sig som hantverkare vet man också vad man gör.

Det som fortfarande stör mig är att det är en del positiva recensioner också. Valde han ut oss(och andra för det är flera som har kontaktat mig med liknande problem efter min recension på servicefinder) eller gör han såhär mot alla? Om företaget inte hade fipplat till tidsplanen så hade vi inte märkt av bristerna, för det var målaren som fick mig att ta dit en besikningsman.
Någonstans känns det som att han bara kom till oss och gjorde något litet för att vi inte skulle avbryta avtalet.
Han är dessutom otrolig på att tala för sig, och när vi började klaga var det vårt fel eftersom vi var så strama med pengarna.(enligt honom)

Farstatjej90
Det är ju bara tragiskt detta med skojare som konkursar ett bolag om året och kan lura folk på sina pengar...det handlar ju ofta om jättestora belopp för den enskilde....
I USA finns fungerande sex offender register, man kan lätt kolla grannar och sånt
Borde finnas för skojare också och dom borde få näringsförbud och FÖRBUD MOT NAMNBYTE!
Hon med Think Pink har bytt namn 15 (!!!!) gånger de senaste åren läste jag....
Det kanske inte går att helt stoppa sånt här men det känns som att typ ingenting görs alls för att förhindra det nu... Svårare måste det kunna bliva tt hålla på så här med konkurser....🤔

• Gilla
S_lund och 7 till
  • Laddar…
O OscarTernström skrev:
Det som fortfarande stör mig är att det är en del positiva recensioner också. Valde han ut oss(och andra för det är flera som har kontaktat mig med liknande problem efter min recension på servicefinder) eller gör han såhär mot alla? O
Troligen skriver han själv alla bra omdömen. På sidor som servicefinder, Offerta osv är väldigt många av omdömena skrivna av en och samma person.

Som moderator här på byggahus är en av mina metoder för att avslöja misstänkta dolda reklaminlägg, att googla vissa formuleringar i ett omdöme, ofta hittar man då ordagrant samma omdömen på ex. servicefinder. Fast från någon som heter något helt annat, eller om ett kök om det gällde ett badrum här osv. PÅ rena omdömessidor är det också vanligt att det finns noll omdömen om en firma i 3 år, sedan kommer det plötsligt in 7-8 skapliga till bra omdömen på ett par dagar, därefter inte ett ljud från kunder i ett halvår osv. Det skulle iofs, kunna finnas någon oskyldig förklaring rtill sådana mönster, men jag förutsätter att det är fake.

• Gilla
S_lund och 7 till
  • Laddar…
Det är det att en del använder sitt personnamn som företagsnamn för den enskilda firman. Men har man inte gjort det så är det ok att nämna företagsnamnet utan att det kan vara förtal även för enskild firma.

O OscarTernström skrev:
Hej!
Jag hoppas kunna få lite nyktra råd.
Bakgrundsinformation: Jag köpte mitt första hus för drygt 2 år sedan, renoveringsobjekt från 74. Vi tog in en hantverkare för att renovera toalett, badrum och tvättstuga.
Jag har lärt mig mycket och flera misstag kommer inte göras igen. Inga företag var direkt intresserade då, så då denna var vår enda och jag är naiv ignorerades röda flagg länge.
Han hade ett AB samt en enskild firma. Soppan avslutades med att han slutade dyka upp efter att vi insåg att arbetet var dåligt gjort. Han hann bara flytspackla. Vi stod utan badrum i drygt 4 månader och dagen innan julafton satte han sitt bolag i konkurs och blockade mitt nummer. Vi fick anlita en annan.
Det är flera som blivit drabbade av samma hantverkare(jag betalade också en del i förskott som givetvis försvann.) Anlitade underentreprenörer blev också utan pengar. Han verkar ha kört en pyramidspel där nya projekt finansierade projektet han höll på med, och blev det då något krångel som att någon klagade började det fallera.
Hade det inte dragit ut på tiden hade vi nog inte reagerat på hur uselt arbetet var.
Mitt mål är att sprida, avskräcka och informera om denna byggare. Jag har besiktnignsprotkoll och textbevis så kan komma långt utan att riskera förtal. Han finns både på servicefinder och BKR men dessa svarar inte på mail kring detta.
Har ni några förslag på hur man bäst sprider sådana här varningar utan att hamna i blåsväder själv? Jag har flera utlåtanden från andra hantverkare och besiktningsman så råder inga tvivel på att det är medvetet fuskbygge eller fel pga bristande kompetens. Företaget som försattes i konkurs hette Brahe Mur och plattsättning AB, där han som gjorde jobbet hos mig då var VD, han driver nu enskild firma.
Fortsatt trevlig måndag!
//
Oscar
Alla, säg efter mig....

Betala aldrig i förskott ! ! !

//

• Gilla
S_lund och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju bara tragiskt detta med skojare som konkursar ett bolag om året och kan lura folk på sina pengar...det handlar ju ofta om jättestora belopp för den enskilde....
I USA finns fungerande sex offender register, man kan lätt kolla grannar och sånt
Borde finnas för skojare också och dom borde få näringsförbud och FÖRBUD MOT NAMNBYTE!
Hon med Think Pink har bytt namn 15 (!!!!) gånger de senaste åren läste jag....
Det kanske inte går att helt stoppa sånt här men det känns som att typ ingenting görs alls för att förhindra det nu... Svårare måste det kunna bliva tt hålla på så här med konkurser....🤔
i dom flesta stater i usa behövs ett så kallat contractor licence om man inte har det så får man inte driva bygg företag alls och har man blivit av med den eller gjort andra brott så är man körd

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.