Flyttade igår in i en bostad från 1947 och i taket sitter bara sådana här lamputtag av märket Asea..
Har googlat mig blå men inte kunnat hitta någon liknande lösning.
Det går såklart att bara byta ut uttaget mot något modernare, men det vore lite kul att ha de kvar då de nog är rätt så gamla.
Hur skulle ni göra för att bäst montera en traditionell lampa med krok eller väggfäste i en sån här rackare?
Har googlat mig blå men inte kunnat hitta någon liknande lösning.
Det går såklart att bara byta ut uttaget mot något modernare, men det vore lite kul att ha de kvar då de nog är rätt så gamla.
Hur skulle ni göra för att bäst montera en traditionell lampa med krok eller väggfäste i en sån här rackare?
Smart!! Tack för tipset!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu är ju redan de där två bäröglorna troligen gjorda i metall så varför en ståltrådsupphängning eller för den delen en lång skruv genom skulle vara en farlig lösning vet jag inte. Eller är det återanvändandet av den gamla konstruktionen som är farlig i sig? Jag skulle öppnat och kollat skicket på kabeln (isoleringen) och kopplingarna såg ut. Så länge allt såg okej ut skulle jag köra på antingen KOWs eller jonaseriks lösning.
Det stämmer, öglorna är i metall. Har även skruvat loss uttaget och kikat lite på Isolering och kopplingar. Tycker de ser ut att vara i okey skickT ToRy skrev:Nu är ju redan de där två bäröglorna troligen gjorda i metall så varför en ståltrådsupphängning eller för den delen en lång skruv genom skulle vara en farlig lösning vet jag inte. Eller är det återanvändandet av den gamla konstruktionen som är farlig i sig? Jag skulle öppnat och kollat skicket på kabeln (isoleringen) och kopplingarna såg ut. Så länge allt såg okej ut skulle jag köra på antingen KOWs eller jonaseriks lösning.
Tryck inte in ståltråden i uttaget bara, då är det det sista du gör.Blivandebyggarn skrev:
Ja, det kan likväl vara så att det händer absolut ingenting också, annars kommer det väl 20 kommentarer om detta.
Med "Ståltråd" kan man ju mena lite olika saker.
0,5 mm najtråd, till exempel. Den vore för klen för att göra det som sägs här.
2-3 mm hårddragen tråd, som t.ex. i en galge från kemtvätten.
Om man bara har en tång och orkar böja den till en lämplig form så lär den hålla för klart mer än vad en lampa väger, och är då inte olämplig mellan de två byglarna.
0,5 mm najtråd, till exempel. Den vore för klen för att göra det som sägs här.
2-3 mm hårddragen tråd, som t.ex. i en galge från kemtvätten.
Om man bara har en tång och orkar böja den till en lämplig form så lär den hålla för klart mer än vad en lampa väger, och är då inte olämplig mellan de två byglarna.
Klicka här för att svara