Hej, har idag en oljepanna ifrån 80 talet konverterad med pelletsbrännare som jag går i planer att byta ut.

Då är frågan om vilken typ av uppvärmning som hade passat mig bäst, ordinarie plan var att byta till en luftvatten ifrån Nibe med inköpspris på ca 150k med alternativet ny Pelletspanna ifrån Ulma ca 70-80K.

Är Luftvatten värt det med tanke på hur elpriserna ser ut i dagsläget? (Bor i elzon 3)

I dagsläget spenderar jag ca 30K/År på pellets.

För kontext är huset rätt så bra isolerat och 340kvm
Med ett garage på 100kvm

Hur hade ni gjort i min position?
Alla tankar och åsikter välkomnas!

Börja med att kolla vad som krävs för framledningstemperatur för att hålla hus/garage varmt.
Olja/pellets brukar kunna leverera riktigt varmt vatten ut till elementen medans en LVVP helst inte ska behöva leverera mer än 55°C ut som mest.

Hänger på vilka element som finns.

Utöver det är det väl bekvämlighet.
LVVP är ju bara att ställa in och glömma bort i stort sett.

Hur många kWh får du ur 30.000Kr pellets?
8 ton pellets? Och med låg verkningsgrad, 70%? Ca 27-28 tusen kWh?

S SirKnasen skrev:
Hur många kWh får du ur 30.000Kr pellets?
8 ton pellets? Och med låg verkningsgrad, 70%? Ca 27-28 tusen kWh?
ca 7 ton pellets, skulle chansa på en verkningsgrad någonstans runt 60-65% så får väl ut ca 20-22 tusen kWh skulle jag tro.

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Börja med att kolla vad som krävs för framledningstemperatur för att hålla hus/garage varmt.
Olja/pellets brukar kunna leverera riktigt varmt vatten ut till elementen medans en LVVP helst inte ska behöva leverera mer än 55°C ut som mest.

Hänger på vilka element som finns.

Utöver det är det väl bekvämlighet.
LVVP är ju bara att ställa in och glömma bort i stort sett.
I dagsläget shuntar jag ut ca 40 grader men då endast för huset men ambitionen är att släppa på till garaget med, Så över 55 grader lär det inte bli.

Med beaktan på #2 så skulle jag fundera på BVP som alternativ, en 10 kW pump (som ger 10 kW även vid -20 utetemp om hål är rätt dimensionerat) och installation och borrning så behöver det inte kosta mycket mera än de 150 kkr som föreslagen LVVP om man projekterar de olika delmomenten (Pump, Borrning och installation) själv istället för köpa ett paket. Vid köp av paketlösning blir det mycket dyrare.
En BVP är som bäst när den behövs som mest, dvs kallt ute och dyr el. Det är möjligt att med så stor A-temp behövs en kraftigare pump än 10kW. En LVVP ger bara halva märkeffekten vid -20 så den behöver överdimensioneras kraftigt för att klara sig utan eltillskott vid kall väderlek. Och naturligtvis en inverterstyrd pump nu med nya effekttaxan på elen. Elen kommer inte vara billigare i närtid när det är bister vinter.

Vi satte in en LVVP 2023 som komplement till pelletsanläggningen.

Som prisutvecklingen har varit, där elpriset rusar så fort det blir kallt, och pelletspriset har gått ner med 15-20% senaste året, så är det pelletsanläggningen som värmer mest för tillfället.

VP nackdel är ju att ju kallare det blir, desto lägre COP ger den, och desto högre framledningstemp krävs.

Viktigt är också att tänka på hur ni vill ha styrning mellan systemen, hur automatiskt det ska fungera m.m.

• Gilla
Seews
  • Laddar…
Om pannan står i en äldre källare så behöver du fortsätta elda där om du inte vill ha fuktskador

Skulle det gå att kombinera någon slags värmepump med pelletspannan. Så ni kör med värmepump när elektriciteten är billig och med pellets mitt i vintern?
Luftvärmepumpar är oerhört dyra i drift och ger dåligt med värme när det är riktig vinterköld men de är ekonomiska sådana årstider när uppvärmningsbehovet är begränsat och det finns litet värme i uteluften.

Har ni tillgång till halvgratis ved?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Med beaktan på #2 så skulle jag fundera på BVP som alternativ, en 10 kW pump (som ger 10 kW även vid -20 utetemp om hål är rätt dimensionerat) och installation och borrning så behöver det inte kosta mycket mera än de 150 kkr som föreslagen LVVP om man projekterar de olika delmomenten (Pump, Borrning och installation) själv istället för köpa ett paket. Vid köp av paketlösning blir det mycket dyrare.
En BVP är som bäst när den behövs som mest, dvs kallt ute och dyr el. Det är möjligt att med så stor A-temp behövs en kraftigare pump än 10kW. En LVVP ger bara halva märkeffekten vid -20 så den behöver överdimensioneras kraftigt för att klara sig utan eltillskott vid kall väderlek. Och naturligtvis en inverterstyrd pump nu med nya effekttaxan på elen. Elen kommer inte vara billigare i närtid när det är bister vinter
PFO PFO skrev:
En BVP är som bäst när den behövs som mest, dvs kallt ute och dyr el. Det är möjligt att med så stor A-temp behövs en kraftigare pump än 10kW. En LVVP ger bara halva märkeffekten vid -20 så den behöver överdimensioneras kraftigt för att klara sig utan eltillskott vid kall väderlek. Och naturligtvis en inverterstyrd pump nu med nya effekttaxan på elen. Elen kommer inte vara billigare i närtid när det är bister vinter.
BVP är tyvärr inte ett alternativ då det går en tågtunnel i nära anslutning till fastigheten, annars hade det troligtvis blivit det!

• Gilla
PFO
  • Laddar…
Jordvärme? sjövärme?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.