Hej,
Vad ger egentligen bäst hållfasthet (mest hållfasthet per massa eller hur man ska utrycka sig) en flack takstol, men där takytan blir mindre och följdaktilgen lättare? Eller en takstol med hög lutning men längre virke och mer takyta?
Jag planerar att bygga på en våning på huset då det det behövs mer space, och trappa till befintlig vind finns redan så det känns som ett kostnadseffektivt sätt att få mer yta.
Men jag vill hålla ner komplexiteten för att kunna göra så mycket som möjligt själv, och en sak som ställer till det är ju höjden i sig själv. Allt blir svårare när det ska göras flera meter upp i luften. Och desto högre desto svårare. Dessutom kostar det mer att bygga högre.
Så jag vill helt enkelt hålla ner byggnadshöjden så mycket som möjligt. Som direkt följd av detta kommer det blir snedtak på övervåningen, men då blir frågan, hur mycket lutning. Desto planare tak desto mer yta på övre plan.
När jag har vart i kontakt med firmor som konstruerar och säljer takstolar upplever jag att dom inte är jättesugna att svara på frågor, utan helst vill ha ett snabbt case där dom kan rita och sälja och sen vidare till nästa. Förståeligt iofs...
Men därför söker jag hjälp här istället, så jag vet lite vad jag har att förhålla mig till när jag börjar skissa.