9 276 läst ·
62 svar
9k läst
62 svar
Hur hade ni uppfattat denna offert?
Normalt anger man på en offert ifall det är Fastpris, Takpris, Ungefärligt pris eller löpande räkning.Korsvirkeshuset skrev:
Inte diskuterat eftersom vi har uppfattat det som en förklaring till alla dagar han uppskattat. Förklaringen bottnar sig i tidigare etapp där ue inte räknat med en höjdskillnad på tomten. Vi lät då honom justeras offerten. Han hade varit på plats och synat tomten innan offert. Etapp ett fakturerade han efter antal mängd och antal tid.
Fastpris= Som det låter.
Takpris= Max den summa som anges. Redovisas enligt löpande räkning principen. Kan alltså bli billigare men inte dyrare.
Ungefärligt Pris= Får överstigas med Max 15%. Redovisas enligt löpande räknings principen.
Löpande räkning= Varken du eller entreprenören vet vad det kommer att kosta. Dina poster i offerten borde ha varit angivna till 1 enhet/ Post.
Jag har mycket ganska begränsad erfarenhet när det gäller markarbeten mot konsument. Men Konsumenttjänstlagen är densamma.
Utifrån de uppgifter du lagt upp är det en offert. Det framgår inte på Offerten vilken avtalsform som avses. Ibland framgår det istället av en text i mailet som offerten kanske kom med? Hur som helst har ni väl antagligen godkänt offerten på ett eller annat sätt förutsätter jag.
Så mitt svar är att detta solklart är ett fast pris utifrån de uppgifter du lämnat. Det innebär att entreprenören inte har rätt att ta mer betalt om tex. Antalet timmar överskridits. Entreprenören behöver inte heller ”dra av” från priset om antalet timmar underskridits.
Vill entreprenören ha mer betalt för att mer massor körts ut skulle detta gjort upp genom en sk. ÄTA hantering som entreprenören så skulle ha tagit upp med er för godkännande.
Hittade en gammal folder där ni kan läsa mer vid intresse.
http://www.markojobb.se/images/Konsumenttjanstlagen.pdf
Håller med dig fullständigt. Upplägget ser verkligen inte ut som någon Fastprisoffert.Fairlane skrev:
Markofferter är kända för att innehålla ett gäng förbehåll. Ofta står det tex. ”Timmar, sprängning, grus etc är reglerbara poster efter verklig mängd”.
Då är det inte längre någon prisuppskattning i lagens mening trots att man har ett summerat pris på sista raden…
Helt plötsligt är det löpande räkning där man inte har en aning om vad priset slutar på trots att man har en summa på sista raden som i Ts fall.
Mail till oss anger enbart "nytt pris" liksom filen heter detsamma och vidaresänt av vår byggentreprenör.Krille-72 skrev:
Eftersom vi från första början uppfattat det som en solklar prisuppskattning reflekterade vi inte ens att fråga. Denna offert avvek från övriga offerter, just för den angav antal dagar, antal personer och timpris. Övriga offerter angav enbart ett (1) samlat pris, men inga tidsangivelser antal personer och ännu mindre timpris.
Därav är det väldigt givande att få er input och därför jag inte ville ge för mycket info från start. Jag håller inte med om att det är en solklar fast pris och det finns stora brister i uppbyggnaden. Det fattar jag nu. Dock hade jag inte den erfarenheten då eftersom det här är en engångsföreteelse för oss att bygga.
Vad är det egentliga problemet?Korsvirkeshuset skrev:
Mail till oss anger enbart "nytt pris" liksom filen heter detsamma och vidaresänt av vår byggentreprenör.
Eftersom vi från första början uppfattat det som en solklar prisuppskattning reflekterade vi inte ens att fråga. Denna offert avvek från övriga offerter, just för den angav antal dagar, antal personer och timpris. Övriga offerter angav enbart ett (1) samlat pris, men inga tidsangivelser antal personer och ännu mindre timpris.
Därav är det väldigt givande att få er input och därför jag inte ville ge för mycket info från start. Jag håller inte med om att det är en solklar fast pris och det finns stora brister i uppbyggnaden. Det fattar jag nu. Dock hade jag inte den erfarenheten då eftersom det här är en engångsföreteelse för oss att bygga.
UE anser fast pris vi anser löpande med ungefärligt pris = konflikt vid faktureringKrille-72 skrev:
Oavsett ungefärligt pris eller fast pris förstår vi idag är oskäligt högt, vi har också insett att vår byggentreprenör som står i mitten inte haft den önskvärda kompetens för att avrått oss
Eftersom tydligt avtal saknas så är det nu ett problem. Vi har kontaktat jurist men som jag skrev - värdefullt att höra andras uppfattningar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Så ni har fått en på kronan specad offert som ni accepterat och får sen betala enligt den men tycker efteråt att det borde varit ett jobb på löpande räkning?
Skicka hem juristen igen. Det här har ni noll chans att vinna.
Skicka hem juristen igen. Det här har ni noll chans att vinna.
Vem är er avtalspart? Er byggentreprenören eller byggentreprenörens ue direkt?Korsvirkeshuset skrev:
UE anser fast pris vi anser löpande med ungefärligt pris = konflikt vid fakturering
Oavsett ungefärligt pris eller fast pris förstår vi idag är oskäligt högt, vi har också insett att vår byggentreprenör som står i mitten inte haft den önskvärda kompetens för att avrått oss
Eftersom tydligt avtal saknas så är det nu ett problem. Vi har kontaktat jurist men som jag skrev - värdefullt att höra andras uppfattningar.
På vilket sätt saknas tydliga avtal? Har ni inte godkänt offerten ni fått?
På vilket sätt anser ni priset oskäligt högt?
Vår part är BE med ABS18Krille-72 skrev:
BE tar in offert på UE som vi godkänner. Vi litar på att BE har den kunskap om offerten är rimlig eller inte samt avrått oss enligt de skyldigheter han har enligt vårt avtal.
BE i sin tur litar på att UE gör en rättvis bedömning.
Nu när vi står här och vi inser att BE inte haft en aning om vad som är rimligt i offerten. Jag undersöker runt och får in att arbetet orimligen hade kunnat ta så lång tid med våra förhållanden.
Vi hamnar i en situation där en UE utnyttjat BE bristande kompetens. De båda har inbördes inget avtalat mer än offerten. Detta drabbar oss i slutskedet som konsumenter som från början ännu mindre kunde när vi fick offerten.
Att vi kontaktat jurist betyder inte att vi kommer driva frågan. För slutgiltigt beslut hur vi ska vidare tar jag hellre från en jurist kunnande en än okända persons tyckande.Nötegårdsgubben skrev:
Att nämna olika poster med vad de kostar per timme eller mängd kommer för oss alltid tolkas som löpande om inget annat anges eller att någon kan uppvisa domslut på liknande tvist. Jämfört om offerten enbart angett ett (1) specat pris vilka moment och att material ingår. Vi hittar inte heller på efteråt att det är löpande. Faktum är att min man schaktat bort flera ton med skottkärra och spade för att hålla nere timkostnaderna och jag själv rensade och grävde fram anslutning mot bef grund... Detta hade vi inte gjort om det varit uppenbart för oss att det var ett fast pris.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Får ni en prisuppgift med angivna timmar kan det inte enligt konsumenttjänstlagen vara löpande, då är det allra minst en ungefärlig prisangivelse som max får överstigas med 15 %.
Att få en offert och vänta sig ett helt annat pris är i bästa fall naivt. Det är klart att ni kan hävda att er underlägsna position som konsumenter gör att ni ändå inte borde behöva betala det ni avtalat om – jag finner det bara extremt osannolikt, och utan jämförande offerter som visar att ni har blivit uppskörtade (och med det menar jag att ni fått betala ett avsevärt högre pris, inte bara några tiotal procent mer) tror jag som sagt att ni har noll chans.
Att få en offert och vänta sig ett helt annat pris är i bästa fall naivt. Det är klart att ni kan hävda att er underlägsna position som konsumenter gör att ni ändå inte borde behöva betala det ni avtalat om – jag finner det bara extremt osannolikt, och utan jämförande offerter som visar att ni har blivit uppskörtade (och med det menar jag att ni fått betala ett avsevärt högre pris, inte bara några tiotal procent mer) tror jag som sagt att ni har noll chans.
Om offerten är rimlig eller inte kan visserligen ha betydelse. Men det ska ganska mycket till för att du ska nå framgång. Man skulle möjligen kunna tänka sig ett scenario där din Be vilselett er som konsumenter för egen vinnings skull.Korsvirkeshuset skrev:
Vår part är BE med ABS18
BE tar in offert på UE som vi godkänner. Vi litar på att BE har den kunskap om offerten är rimlig eller inte samt avrått oss enligt de skyldigheter han har enligt vårt avtal.
BE i sin tur litar på att UE gör en rättvis bedömning.
Nu när vi står här och vi inser att BE inte haft en aning om vad som är rimligt i offerten. Jag undersöker runt och får in att arbetet orimligen hade kunnat ta så lång tid med våra förhållanden.
Vi hamnar i en situation där en UE utnyttjat BE bristande kompetens. De båda har inbördes inget avtalat mer än offerten. Detta drabbar oss i slutskedet som konsumenter som från början ännu mindre kunde när vi fick offerten.
Men då krävs det nog att du kan visa andra offerter som visar oskäligheten i den offert ni faktiskt godkänt.
Möjligen skulle du kunna nå framgång när man tittar på följande i ABS 18
”51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,”
Det är punkt 2 jag tänker på. Det finns inte angivet i Offerten om det är Fast pris, ungefärligt pris, etc.
Offertens uppbyggnad tyder enligt mig på att en ungefärligt pris som får överskridas med Max 15%;är tanken med offerten. Men det framgår inte.
Det är därför jag tolkar det som ett fast pris. Om man vänder på steken och tänker sig ett scenario där entreprenörens kostnader överstigit offerten och ni hamnat i en juridiskt konflikt tror jag bedömningen hade blivit att det är ett fast pris ni fått.
Den stora frågan är dock hur fakturan skulle se ut ifall man utgick från detta scenario (ungefärligt pris) som då innebär en redovisning på löpande räkning enligt den offert ni fått och godkänt.
Blir det billigare eller finns risken att priset t.o.m överskrids med Max 15%?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag säger inte att du har fel, men sådär brukar väl inte fastprisofferter se ut? De jag har haft har varit vilket jobb som skall göras och ett slutpris, inte specificerat vad varje del kostar och hur lång tid den tar. Jag är i en annan bransch men när vi ger fastpris så gör vi en liknande uppställning, lägger på en riskpremie och talar om vad vi vill ha i ersättning. Uträkningen med hur många timmar det beräknas ta skickar vi aldrig till vår kund för går det mycket fortare så får man en irriterad kund.Nötegårdsgubben skrev:
Får ni en prisuppgift med angivna timmar kan det inte enligt konsumenttjänstlagen vara löpande, då är det allra minst en ungefärlig prisangivelse som max får överstigas med 15 %.
Det är därför jag känner att det där borde vara en prisuppskattning, men jag är på det klara med att jag kan ha fel.
Det är samma i mitt yrke och det var orsaken att jag aldrig ifrågasatte att ersättningsformen inte framgår på offerten. Vid fast pris är vi också noga med att ange vad som inte ingår. Det saknas här.Fairlane skrev:
vilket jobb som skall göras och ett slutpris, inte specificerat vad varje del kostar och hur lång tid den tar. Jag är i en annan bransch men när vi ger fastpris så gör vi en liknande uppställning, lägger på en riskpremie och talar om vad vi vill ha i ersättning.
Det är därför jag känner att det där borde vara en prisuppskattning, men jag är på det klara med att jag kan ha fel.