Byggahus.se

Hur hade ni uppfattat denna offert?

1. Korsvirkeshuset
    Medlem · 27 inlägg
    Hej!

Vill gärna ha lite input hur ni tolkar denna offert till en 70 kvm BYA, lättschaktat och väldigt goda markförhållande.
    Ex fast pris eller uppskattat pris?

Höjdskillnad på upp till 40 cm, men ej som fyllnadsmassa utan behov att schakta
    4,5 dagars extra arbete utfördes inte

Dumförklaringar och dylikt undanbedes

MVH
    Isabel

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 263 inlägg
    Det är svårt att säga, det saknas text och rubrik? Vad bad du om att få för pris?

3. Korsvirkeshuset
    Medlem · 27 inlägg
    Det är en byggentreprenör mellan oss som tog fram offerten från en UE åt oss. Han har aldrig angivit något gällande fast pris

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 263 inlägg
    Allt ser så exakt angivet ut så jag uppfattar det som ett fast pris för en grund inkl markarbeten. Men om det gäller eller inte beror ju på den text som man skriver över kalkylen.

• Laddar…
  5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 013 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Jag tänker lite tvärtom, eftersom det är så uppdelat, så skulle jag tolka det som en uppskattning.
    Ett fastpris hade jag tolkat det som om man inte satt ut några värden på de olika posterna, utan bara sagt ett slutpris.

• Laddar…
  6. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 870 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Det är ju en icke prissatt post på en veckas arbete också.

Och om det är en faktura mellan entreprenör och UE är det kanske inte ens en prisuppskattning man kan tillämpa konsumenttjänstlagen på (om inte entreprenören sänt den vidare till er för godkännande. Inkl. moms-priset skvallrar iofs. om att den var till för er egentligen.

Men som @Marlen Eskilsson skriver, klassiskt fall av att det behövs mer info från TS.

7. Korsvirkeshuset
    Medlem · 27 inlägg
    Här är vad som är högst upp på offerten om det är väsentligt för bedömningen.

Posten som ej är prissatt är en förklaring till uppskattningen på dagar.

Mer än så vill jag inte ge då jag vill höra hur andra uppfattar den oavsett övrig bakgrund.

Redigerat 20 sep 2021 19:48
  8. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 239 inlägg

HEM2121

Medlem

9. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 667 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Inte bokstavligen vad som finns ovan din första bild alltså, utan beskrivningen kopplad till kostnadsberäkningar som brukar finnas med i en offert.

Jag tror det här ett typisk fall där du behöver ange ”övrig bakgrund” för att kunna få in så många nyanserade tolkningar som möjligt.

10. Korsvirkeshuset
    Medlem · 27 inlägg
    Ahhh! :oops: Är det nu man ska försäkra om att man inte är så dum som man ser ut?

Finns inget mer än detta. Byggentreprenör (BE) tog in offerter till oss för godkännande. Har ingen aning om vad BE efterfrågat.

11. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Nu har jag bara slagit ett snabbt öga på offerten.

Jag tolkar det helt klart som ett fast pris. Raderna om extraarbeten och de förklaringar som följer är jag däremot frågande till?
    Är det något ni diskuterat separat som entreprenören tog med i offerten bara för att du skulle förstå att detta INTE ingick i offerten? Eller är det moment som ni diskuterat som ska ingå i offerten enligt dig?

12. Luddis_1
    Husägare · Stockholm · 1 061 inlägg

Luddis_1Premiumikon: Hand

Husägare
    Vad har du och huvudentreprenören avtalat ? Imo avgör ju det hur man ska tolka offerter han tar in för eran räkning

13. Korsvirkeshuset
    Medlem · 27 inlägg
    Vi utgår från ABS18 med vår entreprenör

14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 013 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Intressant. Jag tänkte att på ett fastprisavtal skulle jag inte skriva 19 dagar * 2 personer och en timpeng. Det öppnar upp för diskussioner när det tog halva tiden.

15. Korsvirkeshuset
    Medlem · 27 inlägg
    Inte diskuterat eftersom vi har uppfattat det som en förklaring till alla dagar han uppskattat. Förklaringen bottnar sig i tidigare etapp där ue inte räknat med en höjdskillnad på tomten. Vi lät då honom justeras offerten. Han hade varit på plats och synat tomten innan offert. Etapp ett fakturerade han efter antal mängd och antal tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.