Vill bara flika in att jag tolkade antal timmar på samma sätt som TS. Om de säljer till privatpersoner tycker jag de kan anta att köparen inte har kolla på att 700kr/tim betyder 1400kr/tim.

Sen hade jag nog gärna sett en att de skrev med något i stil med "brukar ta x till y timmar att genomföra". Då hade jag fått en uppfattning om vilka summor det handlar om och tolkningen av timmar per person blir oviktig för priset, eftersom det kommer framgå att det blir många timmar.

(De kan dra till med ett stort spann om de är rädda att råka lova något)

Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vänder mig starkt mot påståendet att fler hantverkare till skillnad från mina exempel alltid skulle innebära mer arbete på samma tid! 😅
Givetvis går det inte alltid dubbelt så fort för att man är två personer på plats. Ibland vinner man ingen tid alls eller väldigt lite tid, medan det andra gånger går mer än dubbelt så fort om man är två.

J
Det är alltid pris per arbetad timme, per person ,som anges.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
790 kr / h

Låter jvligt högt.

Vi betalade en byggare ca 400 kr / h för putsning, rivning mm. Nu i år 2023.
Den snubben betalade varken moms, skatt eller fick avtalsenlig lön 😱

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Farstatjej90
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis går det inte alltid dubbelt så fort för att man är två personer på plats. Ibland vinner man ingen tid alls eller väldigt lite tid, medan det andra gånger går mer än dubbelt så fort om man är två.
Men om det inte går dubbelt så fort, varför ska jag då betala dubbelt så mycket? Förutsatt att inga moment absolut kräver två personer.

john68 john68 skrev:
Om hantverkaren behöver 50000 i månadslön så kostar det företaget 425 kr/tim ca beroende på ev tjänstepension.

Resten upp till 790 är företagets påslag. Sen om de i påslaget lagt in annat som de vill ha täckning för som adm. Personal och hyra av kontor är möjligt och då får de i så fall in drygt 700.000 per anställd och år till detta.

som jämförelse.
För att anställa en personlig assistent, inkl alla kringkostnader med kontor, chef mm så får ett företag 324 kr per timme varav minst 250 går till assistentlönen. Dvs 75 kr i timmen till overheadkostnader.
Dvs knappt 150.000 per anställd och år till resten.
Hur får du ihop siffrorna här? 324 kr med moms (du jämför med ett konsumentpris i tråden, så det ska vara med moms) är 260 kr efter att staten tagit momsen. 75 kr i overhead så är du på 185 kr. Dela med 1.4 så är du på 130 kr/tim. Sedan skatt på det.

P
Det paratas mycket om att det ska vara dubbelt så effektivt om man är två stycken…
Om man tar just putsning som det i detta fallet handlar om och materialet var 11tkr det innebär att det är ca 130-150st säckar med putsbruk a 20-25kg st ca 3 ton med bruk som ska in i huset som ska blandas, slås på väggen, skuras till efter brinntid mm. Där till allt arbete med skrotning av den gamla putsen och städning och bortforsling till ÅVC.
Arbetsmiljömässigt orimligt att en man gör då han ska orka komma hem med och ta hand om familjen leva ett vanligt liv.
Så 36 timmar är ganska normalt skulle jag vilja påstå… håller ni inte med?

• Gilla
FolkeF och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man arbetar inte med att putsa väggar för att man fick högsta betyg i svenska.

Det är klumpigt formulerat och din tolkning är rimlig rent språkligt. Men har man erfarenhet av branschen så tolkar man det som att det är per person som är där.

En annan ledtråd är att priset blir ganska rimligt med din tolkning. Vilket är ett säkert tecken på att du tolkat det fel.
För att klargöra
Rejäl skrev:
Det paratas mycket om att det ska vara dubbelt så effektivt om man är två stycken…
Om man tar just putsning som det i detta fallet handlar om och materialet var 11tkr det innebär att det är ca 130-150st säckar med putsbruk a 20-25kg st ca 3 ton med bruk som ska in i huset som ska blandas, slås på väggen, skuras till efter brinntid mm. Där till allt arbete med skrotning av den gamla putsen och städning och bortforsling till ÅVC.
Arbetsmiljömässigt orimligt att en man gör då han ska orka komma hem med och ta hand om familjen leva ett vanligt liv.
Så 36 timmar är ganska normalt skulle jag vilja påstå… håller ni inte med?
När det gäller den gamla putsen var den borta och ingick som rivningsarbete och ingår därmed inte i de 11 000. Jag har också svårt att se att de satte 3 ton bruk på väggarna, men det kanske är nätet som kostar.....

P
Ö Österlenskan skrev:
För att klargöra

När det gäller den gamla putsen var den borta och ingick som rivningsarbete och ingår därmed inte i de 11 000. Jag har också svårt att se att de satte 3 ton bruk på väggarna, men det kanske är nätet som kostar.....
Men vad ingick i 11tkr?

Det är väll rätt självklart tycker jag att det är varje gubbes arbetad timme ni får betala

Fast det var inte mkt dom gjorde per timme om dom lagt ner 32 timmar..

Det är väll rätt självklart tycker jag att det är varje gubbes arbetad timme ni får betala

J javlaandersson skrev:

Du vet mer ån oss andra då, t ex hur stora väggarna var?

Rejäl skrev:
Men vad ingick i 11tkr?
Det har Colorama inte specificerat mer än "puts, nät etc" när jag har bett om en redogörelse.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Du vet mer ån oss andra då, t ex hur stora väggarna var?
De tre väggarna storlek är ca 2,5m x 2,7m/vägg

J javlaandersson skrev:

Ja, det kan man tycka och kanske hade jag tolkat det annorlunda om det var just byggföretaget jag hade avtal med. Nu var det Colorama som tillhandahåller en tjänst och som i sin tur har avtal med byggfirman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.