19 019 lĂ€st ·
107 svar
19k lÀst
107 svar
Hur hade ni tolkat delen i offerten?
400kr/Tim kan ingen seriös hantverkare leva pÄ dÄ kan han lika gÀrna sÀlja körv..J Jonasdzm skrev:
790 betaldes till Colorama som i sin tur anlitade ett företag sĂ„ det blir en kedja av pĂ„slagâŠ
Fairlane
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 15 913 inlĂ€gg
Fairlane
Medlem
- Stockholms LĂ€n
- 15 913 inlÀgg
Det Àr inte en rimlig jÀmförelse för dÀr fÄr man inte mer arbete utfört pÄ samma tid för att det Àr fler som gör jobbet.Farstatjej90 skrev:
Om en timmes massage kostar 500 kr och jag gÄr med 4 vÀnner och vi fÄr betalt av fem personer sÄ utgÄr jag frÄn att vi fÄr betala 500 kr var, inte tillsammans.
SÄ brukar man tala om mantimmar, dvs i ovanstÄende fall Àr timpriset detsamma oavsett om det Àr en person i tvÄ dagar eller tvÄ personer i en dag och sÄ betalar man för 16 mantimmar.Farstatjej90 skrev:
Om hantverkaren behöver 50000 i mÄnadslön sÄ kostar det företaget 425 kr/tim ca beroende pÄ ev tjÀnstepension.
Resten upp till 790 Àr företagets pÄslag. Sen om de i pÄslaget lagt in annat som de vill ha tÀckning för som adm. Personal och hyra av kontor Àr möjligt och dÄ fÄr de i sÄ fall in drygt 700.000 per anstÀlld och Är till detta.
som jÀmförelse.
För att anstÀlla en personlig assistent, inkl alla kringkostnader med kontor, chef mm sÄ fÄr ett företag 324 kr per timme varav minst 250 gÄr till assistentlönen. Dvs 75 kr i timmen till overheadkostnader.
Dvs knappt 150.000 per anstÀlld och Är till resten.
Resten upp till 790 Àr företagets pÄslag. Sen om de i pÄslaget lagt in annat som de vill ha tÀckning för som adm. Personal och hyra av kontor Àr möjligt och dÄ fÄr de i sÄ fall in drygt 700.000 per anstÀlld och Är till detta.
som jÀmförelse.
För att anstÀlla en personlig assistent, inkl alla kringkostnader med kontor, chef mm sÄ fÄr ett företag 324 kr per timme varav minst 250 gÄr till assistentlönen. Dvs 75 kr i timmen till overheadkostnader.
Dvs knappt 150.000 per anstÀlld och Är till resten.
Vad har du rÀknat in i 425kr/tim?john68 skrev:
Om hantverkaren behöver 50000 i mÄnadslön sÄ kostar det företaget 425 kr/tim ca beroende pÄ ev tjÀnstepension.
Kunden hade ett avtal med Colorama om 790kr/tim som i sin tur tog in murareâŠ
sedan har du arbetstidsförkortning 40tim per Är, företagshÀlsovÄrd, milersÀttning till o frÄn arbete, arbets och skyddsutrustning, förbrukningsmaterial sÄsom tumstock, knivar, Verktyg med mera.john68 skrev:
Sedan bör företaget göra vinst med dÄ det inte Àr vÀlgörenhet med att driva företag.
SĂ„ under 480kr/Tim + moms Ă€r det svĂ„rt att gĂ„ runtâŠ
Men det Ă€r en diskussion om nĂ„got annat som du sĂ€kert förstĂ„r som inte hör hemma i denna diskussionenâŠjohn68 skrev:
Jag vĂ€nder mig starkt mot pĂ„stĂ„endet att fler hantverkare till skillnad frĂ„n mina exempel alltid skulle innebĂ€ra mer arbete pĂ„ samma tid! đFairlane skrev:
Det Àr inte en rimlig jÀmförelse för dÀr fÄr man inte mer arbete utfört pÄ samma tid för att det Àr fler som gör jobbet.
Om en timmes massage kostar 500 kr och jag gÄr med 4 vÀnner och vi fÄr betalt av fem personer sÄ utgÄr jag frÄn att vi fÄr betala 500 kr var, inte tillsammans.
SÄ brukar man tala om mantimmar, dvs i ovanstÄende fall Àr timpriset detsamma oavsett om det Àr en person i tvÄ dagar eller tvÄ personer i en dag och sÄ betalar man för 16 mantimmar.