19 179 läst ·
107 svar
19k läst
107 svar
Hur hade ni tolkat delen i offerten?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag utgår från att det går fortare att vara två på de momenten man måste vara två på, väldigt mycket fortare. Sen finns det moment där man inte måste vara två, men där det går bra mycket fortare om man är två. Där tjänar man också tid på att vara två. Sen finns det moment där person ett gör en sak och person 2 något helt annat parallellt. Där blir det totalt lika många timmar. Slutligen har vi moment som gör att bara en kan jobba och den andra inte tillför något eller där man jobbar lite långsammare gör att man går ivägen för varandra. Som kund är jag inte intresserad av att det kommer två personer där den ena bara sitter och tittar på. Däremot om det är så att de kommer två där den ena tittar på ibland, men det är ett behov eller tidsvinst i andra moment så är det givetvis ok.K Kurtivan skrev:
Fråga byggfirman vad de fakturerade Colorama 🙃
Nja han är nog den seriösaste som jag anlitat.Rejäl skrev:
1. Bra timpeng på arbetet.
2. Inget påslag på materialet (jag får hans rabatt)
3. Inga svårigheter när och om jag inte blev helt nöjd med resultatet utan åtgärdar det utan extra kostnad.
4. Firman har orderboken full hela 2024.
Nej om fler var lika seriösa som honom så hade det varit lättare att hitta och anlita en bra hantverkare.
Ser ut o vara välgörenhet som dom bedriver😉inte konstigt att dom har mycket o göra😢J Jonasdzm skrev:Nja han är nog den seriösaste som jag anlitat.
1. Bra timpeng på arbetet.
2. Inget påslag på materialet (jag får hans rabatt)
3. Inga svårigheter när och om jag inte blev helt nöjd med resultatet utan åtgärdar det utan extra kostnad.
4. Firman har orderboken full hela 2024.
Nej om fler var lika seriösa som honom så hade det varit lättare att hitta och anlita en bra hantverkare.
320kr + moms = 400kr
Med 320kr i timmen så är det näst in till omöjligt att bedriva företagsverksamhet i Sverige om man följer kollektivavtal och betalar skatt och ska gå med vinst så att företaget kan leva vidare!
Redigerat av moderator:
Så är det.Rejäl skrev:
Och ändå har han haft firman sedan början av 10-talet. Kör en tesla privat och en dodge ram som firmabil.Rejäl skrev:
Hade jag inte haft tummen mitt i handen så hade jag kört på ett liknande koncept.
Ärlighet varar längst.
Kan du inte upplysa mig om hur du får i hop den ekvationen Tesla och Dodge ram kostar ju rätt mycket…J Jonasdzm skrev:
Har du kollat upp om hur mycket han betalar i löner, arbetsgivaravgifter, skatt mm för här är det 100% bedrägeri på ett eller annat sätt!
Rik fru? Många män har fruar som drar in fett med pengar.Rejäl skrev:
Kan det vara så att 320+m , 400 ink är efter rotavdrag??J Jonasdzm skrev:
Annars är det för bra för att vara sant.....
Redigerat:
Precis, det är (i princip iaf) alltid en timme arbetstid man pratar om, och då är det underförstått att det är en timmes arbete utfört av en arbetare. Rent matematiskt kan ju en person jobba 10 timmar för att utföra en uppgift men det kan även vara 10 personer som gör det på en timme. Det är fortfarande 10 arbetade timmar som ska betalas för, det spelar liksom ingen roll hur långt tid det tog från start till slutförandet när man pratar om arbetstimmar, vilket brukar var det som det handlar om.Fairlane skrev:
När det gäller massage eller skidskola är det sällan arbetstimmar det pratas om utan tiden en behandling/lektion tar. Det blir lite äpplen och päron eftersom man egentligen pratar om två helt olika saker, fast med samma ordval.Farstatjej90 skrev:
Om du köpte en timmes massage och det kommer in fem personer som knådar dig, hade du antagit att du betalar för fem timmar?
Om du köper skidskola två timmar och det är två instruktörer?
Det spelar också roll hur man avtalat detta. Om man pratar om ett jobb som tar två dagar och får ett timpris per timme så kan det uppstå missförstånd när kunden tänker att det är en persons jobb i två dagar men företaget tänker vara flera på plats.
Det är inte omöjligt att göra det här misstaget som TS gjort. Det hade kunnat vara tydligare uttryckt.