19 179 läst ·
107 svar
19k läst
107 svar
Hur hade ni tolkat delen i offerten?
Får inte ihop timmarna eller tänker jag galet…Ö Österlenskan skrev:
7-17 är 10tim x 2 men har dom ingen rast?
7-16 är 9tim x2 här har dom dragit ifrån 1tim för rast så det är inte troligt att man inte hade några raster dag 1 eller?
Så teoretiskt sätt hade det kunnat vara fyra stycken putsare på samma plats, där en ansvarar för bruket, en för blandningen osv.? Förstår att jag är jobbig nu men går det ändå att förstå varför jag som lekman har svårt att tolka texten i avtalet?Rejäl skrev:
Fast lunch måste man ta efter 5 timmar om jag förstår det rätt så dag två borde de också haft lunch. Eller finns det specialavtal?
Inom bygg så har man generellt 3st raster just för att det är fysiskt på större företag så jobbar man 06:45-16:00 rast frukost 08:45-09:15 fikarast 11:15-11:30 lunch 13:30-14:00Ö Österlenskan skrev:
Alltså har man 1tim o en kvart i rast och man är på arbetet 9tim o en kvart men får 8tim betalt.
Men småföretagare brukar inte följa dessa men utan dom har generellt frukost och lunch 30min vardera det finns dom som bara har lunch men det blir inte bra arbetsmässigt man orkar inte i längden sedan finns det alltid undantag som gör att man inte kan ta raster när man vill tex. När man putsar mm.
Men dag två har dom ju jobbat 7-16:00 vilket är 9timmar men bara fakturerat 8 timmar så det stämmer…
Tack för all respons! Nu är jag ganska OK med att det är timpris per hantverkare men eftersom det inte var hantverkarna vi har avtal med utan Colorama så blev jag ändå lite brydd. Jag jobbar i en annan bransch och där gäller timpriset som kund avtalat (och som formuleras på liknande sätt) jobbet som utförs. Sedan om två måste göra det så är det inte kundens huvudvärk om det inte är avtalat - i text - om något annat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
De kom vid 9 och tiden räknas från 7?Ö Österlenskan skrev:
Har du anlitat en firma 2 timmar bort?
Gällande offertens timpris så håller jag med övriga, man talar alltid om timpris per person.
Annars får du rätt svårt att jämföra olika företag mot varandra.
Företag 1 tänker sig att en person gör allt på två dagar och offererar 800 kr/h
Företag 2 tänker sig skicka 2 personer som gör klar allt på 1 dag. Båda dessa måste ju få lön men skulle man offerera som du tänker dig så skulle de behöva offerera 1600 kr/h och inte få ett enda jobb. Kanske vill de ha mindre betalt än företag 1 och nöjer sig med 700 kr/h per person så skulle de få offerera 1400 kr/h och du skulle nog ändå välja den som offererar 800 kr/h.
Man arbetar inte med att putsa väggar för att man fick högsta betyg i svenska.
Det är klumpigt formulerat och din tolkning är rimlig rent språkligt. Men har man erfarenhet av branschen så tolkar man det som att det är per person som är där.
En annan ledtråd är att priset blir ganska rimligt med din tolkning. Vilket är ett säkert tecken på att du tolkat det fel.
Det är klumpigt formulerat och din tolkning är rimlig rent språkligt. Men har man erfarenhet av branschen så tolkar man det som att det är per person som är där.
En annan ledtråd är att priset blir ganska rimligt med din tolkning. Vilket är ett säkert tecken på att du tolkat det fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag påstår nog att det inte är specifikt för branschen. Alla som säljer arbete per timme offererar ett timpris som gäller för en person.Farstatjej90 skrev:
Om du köpte en timmes massage och det kommer in fem personer som knådar dig, hade du antagit att du betalar för fem timmar?Fairlane skrev:
Om du köper skidskola två timmar och det är två instruktörer?
Det spelar också roll hur man avtalat detta. Om man pratar om ett jobb som tar två dagar och får ett timpris per timme så kan det uppstå missförstånd när kunden tänker att det är en persons jobb i två dagar men företaget tänker vara flera på plats.
Det är inte omöjligt att göra det här misstaget som TS gjort. Det hade kunnat vara tydligare uttryckt.