B Byggvm2022 skrev:
Allrigh

okok! 👍 Gärna förslag på bättre tätning i ett 50 mm gulrör med en 10 mm kabel. Saker som enkelt går att få tag på. 😀
OK , bara stoppa plastpåsar lite stumt ca 1 decimeter ner i gulingen, blir då en propp. Sen linda en påse tajt runt gulingen och kabeln, samt några varv eltejp som håller ihop det. Allt hamnar under jord och klarar sig i måååånga år, ingen sol där.

Här blev lösningen. Körde ner ett uv-beständigt utomhusflexrör 16 och fogskumma en snutt. 16 röret skyddar kabeln från skum. Sen river jag bord fogskummet och silikonar skalet. Hittar ni något att anmärka på? 😀💪

Tackar för alla tips och inspiration.

• Flexrör monterade vid en trästolpe på en altan, med synliga kablar och fogskum i marken, omgiven av plastskydd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Vad är det på andra sidan stolpen? Varför drog du inte upp kablarna från marken 3 dm till för att slippa den där vitkabeln (du hade kunnat gå in i ryggen på dosan). Jag hade valt en annan dosa, antingen U56 (för jag tycker den är snyggare än den där) eller en svart.

Själva lösningen från marken och upp är väl vad den är, det är svårt att lösa det snyggare givet förutsättningarna. Som någon annan föreslog hade det varit mycket snyggare att gå rakt upp i stolpen.

• Gilla
JTTE och 1 till
  • Laddar…
Purre
All UV-tålig flexslang jag sett har varit svart. Säker på att den där tål UV-ljus? Och varför inte använda flexibelt kabelskydd?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad är det på andra sidan stolpen? Varför drog du inte upp kablarna från marken 3 dm till för att slippa den där vitkabeln (du hade kunnat gå in i ryggen på dosan). Jag hade valt en annan dosa, antingen U56 (för jag tycker den är snyggare än den där) eller en svart.

Själva lösningen från marken och upp är väl vad den är, det är svårt att lösa det snyggare givet förutsättningarna. Som någon annan föreslog hade det varit mycket snyggare att gå rakt upp i stolpe
tommib tommib skrev:

Själva lösningen från marken och upp är väl vad den är, det är svårt att lösa det snyggare givet förutsättningarna. Som någon annan föreslog hade det varit mycket snyggare att gå rakt upp i stolpen.
Kopplingsdosan är ip65. Så valde den då den hade högst klass och en skruv så inga ungar pillar upp den. Med förutsättningarna jag hade så var det svårt att dra den rakt upp i stolpen.
Kopplingsdosan är ip65. Så valde den då den hade högst klass och en skruv så inga ungar pillar upp den. Med förutsättningarna jag hade så var det svårt att dra den rakt upp i stolpen. Jag har en metallfot där och uteköket detta ska till kom till efteråt.

På andra sida Är ett uttag och det är draget så för att jag vill gå underifrån i kopplingsdosan pga det är mindre chans att läcka in vatten än om man drar i en kabel uppifrån. Samma gäller om man punkterar ryggen på en dosa. Det är inget silikon som omsluter där på den ip65 uttag jag installerat.

Det här är en baksida på en stolpe och kommer inte synas om man inte springer runt typ.

/ Hobbyelektrikern

Purre Purre skrev:
All UV-tålig flexslang jag sett har varit svart. Säker på att den där tål UV-ljus? Och varför inte använda flexibelt kabelskydd?
-25 - +90 på biltema. Biltema proffs Flexslang heter den. 👍

Vad menar du med flexibelt Kabelskydd och varför skulle det vara bättre än stålskena? Det är en n1xv kabel och exq. Behöver egentligen inget skydd.

tommib
B Byggvm2022 skrev:
Kopplingsdosan är ip65. Så valde den då den hade högst klass och en skruv så inga ungar pillar upp den. Med förutsättningarna jag hade så var det svårt att dra den rakt upp i stolpen. Jag har en metallfot där och uteköket detta ska till kom till efteråt.

På andra sida Är ett uttag och det är draget så för att jag vill gå underifrån i kopplingsdosan pga det är mindre chans att läcka in vatten än om man drar i en kabel uppifrån. Samma gäller om man punkterar ryggen på en dosa. Det är inget silikon som omsluter där på den ip65 uttag jag installerat.

Det här är en baksida på en stolpe och kommer inte synas om man inte springer runt typ.

/ Hobbyelektrikern
Dosans utseende är en smaksak men vatteninträngning kan man hantera. Man tar upp ett dräneringshål på avsedd plats och man ser till att göra alla skarvar upptill i dosan. Det är inte ett praktiskt problem. Skillnaden mellan IP65 och IP55 är helt och hållet betydelselös i denna applikation.

Personligen hade jag stört mig något fruktansvärt på det där även om det inte syns men det är också en smaksak.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dosans utseende är en smaksak men vatteninträngning kan man hantera. Man tar upp ett dräneringshål på avsedd plats och man ser till att göra alla skarvar upptill i dosan. Det är inte ett praktiskt problem. Skillnaden mellan IP65 och IP55 är helt och hållet betydelselös i denna applikation.

Personligen hade jag stört mig något fruktansvärt på det där även om det inte syns men det är också en smaksak.

• Trästaket med horisontella ribbor och en väggmonterad eluttag, omgiven av gröna buskar och stenplattor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.