860 läst ·
25 svar
860 läst
25 svar
Hur gräver jag ur tunn platta i fd stall?
För många år sedan, så fanns det nästan bara elefentmatta att sätta utanpå grunder, har själv gjort det för många år sedan på ett hus. Grävde om en del och kunde vrida ur litervis med vatten ur dom. För att inte tala om vad vikten var med allt vatten i. Därav min skrift om ullmatta i en en grundkonstruktion.Vildappel skrev:
Blev byte till pordrän och en pltonmatta utanför. Snustork i källaren blev det, mot tidigare fukt.
Aha! Jag förstår, låter inte bra. Så otroligt svårt att bestämma metod/material med så många olika åsikter och erfarenheter, men man måste ju ta reda på så mycket som möjligt trots allt. 😊J jonaserik skrev:För många år sedan, så fanns det nästan bara elefentmatta att sätta utanpå grunder, har själv gjort det för många år sedan på ett hus. Grävde om en del och kunde vrida ur litervis med vatten ur dom. För att inte tala om vad vikten var med allt vatten i. Därav min skrift om ullmatta i en en grundkonstruktion.
Blev byte till pordrän och en pltonmatta utanför. Snustork i källaren blev det, mot tidigare fukt.
Begripligt att få info. Men som skrivs. Makadam min 40 cm i botten som bryter kapilären, ( du är allegisk mot plast ) och en fiberduk på det + sand för att avjämna + sen kanske vit frigolit ( även den suger lite vatten ) bättre då XPS , blå eller skär, som håller emot vatten bra + armeringsnät 200 X 200 X 6 mm och gjuta på det. Tjocklek min 10 cm eller 15 cm om det ska vara värme i golvet. Det med nätet är om det inte ska vara en stor belastning, ta då 150 X 150 X 6 mm. Nätet ska vara ca 3 cm upp från isoleringen vid 10 cm och 5 cm upp vid 15 cm i betongen.Vildappel skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Tack! Mycket bra! 🙏👌J jonaserik skrev:Begripligt att få info. Men som skrivs. Makadam min 40 cm i botten som bryter kapilären, ( du är allegisk mot plast ) och en fiberduk på det + sand för att avjämna + sen kanske vit frigolit ( även den suger lite vatten ) bättre då XPS , blå eller skär, som håller emot vatten bra + armeringsnät 200 X 200 X 6 mm och gjuta på det. Tjocklek min 10 cm eller 15 cm om det ska vara värme i golvet. Det med nätet är om det inte ska vara en stor belastning, ta då 150 X 150 X 6 mm. Nätet ska vara ca 3 cm upp från isoleringen vid 10 cm och 5 cm upp vid 15 cm i betongen.
Det med 15 cm är beroende på vad som ska belastas golvet, lättare eller tyngre saker. Sen med mitten, den ska ligga i underkant, för det är där som en knäckning blir, när trycket från ovan blir. I bärande valv så är det underkant och överkantsarmering, men då är valvet gjutet med 20 till 25 cm och den är då 5 cm från underkant och överkant. I mitten är det normalt nollspänning i ett valv och där kan inte armering göra någon nytta.P PappasHammare skrev:
Har inte sagt något om TS golv, bara kommenterat det med placering av armeringsnät, det ska vara i underkant för att bära bra. Oavsett att i TS fall, plattan ligger på en grundkonstruktion, så ska nätet vara i underkant. Har du annan åsikt så tala med en armerare/gjutare.P PappasHammare skrev:
Klicka här för att svara