1 695 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Hur göra takbyte med oljade masonit skivor?
Nej och var skrev jag det? Min POÄNG är att man inte kan lita på att varje hantverkare gör ett fullgott proffsigt jobb. Vi ser ju dagligen skräckexempel här på forumet över brutalt byggfusk hos hantverkare. Varför känner du att du måste slänga fram den kommentaren?Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Du vill ha nya takpannor men behålla läkten? Det låter väl möjligt att göra så och att förstärka där det är nödvändigt. Hur får du en nytt underlag/tätning? Men håller oljemasoniten så gör den ju det. En erfaren person borde göra en bedömning.M Masnon12 skrev:Har nu insett att det börjar bli dags att byta mina takpannor! Huset är från 1975 och har betongpannor med oljade masonit skivor under.
Mitt dilemma är att de som jag pratat med säger olika saker, någon tycker det är onödigt att byta undertaket medans någon annan säger att det är det rätta alternativet..
Alternativen är, Byta till råspont,/duk eller låta masonit skivorna vara kvar. Blir såklart stora skillnader på priset då jag inte kommer det göra det själv!
Masoniten är lite väderbiten på sina ställen och mögelfäckar förekommer, annars helt ok men den har trots allt 50 år på nacken..
Hur tänker ni som har erfarenhet/kunskap om detta?
Råspont, papp, ny läkt o pannor är naturligtvis deluxe-varianten och den bästa. Men även i särklass dyrast. Som någon antydde i tråden: Vad är det värt att sova gott i de närmaste decennierna?
För mig är det nog värt ganska mycket, jag vill framförallt hitta en bra lösning!H hovapettson skrev:Du vill ha nya takpannor men behålla läkten? Det låter väl möjligt att göra så och att förstärka där det är nödvändigt. Hur får du en nytt underlag/tätning? Men håller oljemasoniten så gör den ju det. En erfaren person borde göra en bedömning.
Råspont, papp, ny läkt o pannor är naturligtvis deluxe-varianten och den bästa. Men även i särklass dyrast. Som någon antydde i tråden: Vad är det värt att sova gott i de närmaste decennierna?
Klicka här för att svara