1 695 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Hur göra takbyte med oljade masonit skivor?
Sida 1 av 3
Har nu insett att det börjar bli dags att byta mina takpannor! Huset är från 1975 och har betongpannor med oljade masonit skivor under.
Mitt dilemma är att de som jag pratat med säger olika saker, någon tycker det är onödigt att byta undertaket medans någon annan säger att det är det rätta alternativet..
Alternativen är, Byta till råspont,/duk eller låta masonit skivorna vara kvar. Blir såklart stora skillnader på priset då jag inte kommer det göra det själv!
Masoniten är lite väderbiten på sina ställen och mögelfäckar förekommer, annars helt ok men den har trots allt 50 år på nacken..
Hur tänker ni som har erfarenhet/kunskap om detta?
Mitt dilemma är att de som jag pratat med säger olika saker, någon tycker det är onödigt att byta undertaket medans någon annan säger att det är det rätta alternativet..
Alternativen är, Byta till råspont,/duk eller låta masonit skivorna vara kvar. Blir såklart stora skillnader på priset då jag inte kommer det göra det själv!
Masoniten är lite väderbiten på sina ställen och mögelfäckar förekommer, annars helt ok men den har trots allt 50 år på nacken..
Hur tänker ni som har erfarenhet/kunskap om detta?
Hur har du insett det?M Masnon12 skrev:
Är dom skadade/spruckna eller är det någon takfirma med en slipad säljare som övertygat dig. Betongpannor håller i typ 100 år om man inte missköter dom, och ser till att dom inte blir helt överväxta av mossa.
Mögel på masoniten?
Vart på taket har det uppstått, närmast vindskivorna/kanterna eller mitt på taket.
Jag har samma konstruktion som du, betongpannor med oljemasonit. I samband med att jag la på solpaneler gjorde jag en mycket seriös besiktning av mitt tak. Fanns inte ett enda fel, masoniten är som ny. Men givetvis är takförsäljarna här med jämna mellanrum och vill byta mitt tak, deras enda argument är att taket är för gammalt, skicket har dom noll koll på 😆
Inte haft någon säljare här än men kollat runt lite! Lite mögel på några skivor underdel vind och kattvind pga otät lucka men det är åtgärdat.
Men pannorna vittrar och mycket sand i rännorna!
Var det en oberoende besiktningsman du anlitade då?
Men pannorna vittrar och mycket sand i rännorna!
Var det en oberoende besiktningsman du anlitade då?
Jag hade heller inte bytt förrän det verkligen var dags!
Huruvida du vill fortsätta köra på oljehärdad masonit eller inte får väl främst styras av skicket på masoniten och om du vill göra om något kring taket/luftningen.
Tänker du rätt kring takbytet och konstruktionen så behöver du bara göra detta jobbet en gång, oavsett hur länge ni bor där sen... Värt att ha med sig!
Huruvida du vill fortsätta köra på oljehärdad masonit eller inte får väl främst styras av skicket på masoniten och om du vill göra om något kring taket/luftningen.
Tänker du rätt kring takbytet och konstruktionen så behöver du bara göra detta jobbet en gång, oavsett hur länge ni bor där sen... Värt att ha med sig!
Ok jag lyssnar!S schmakita skrev:Jag hade heller inte bytt förrän det verkligen var dags!
Har tänkt bo kvar i huset många år till så ett takbyte lär bli aktuellt förr eller senare när taket är 50 år i nuläget. Att det är dyrt kommer jag aldrig komma undan och det stressar mig lite att det ploppar upp nya tak i grannskapet men ni har säkert rätt, onödigt att byta något som inte egentligen behövs just nu!
Angående hur man ska tänka kring konstruktionen så vet jag inte det själv, där behöver jag hjälp av någon kunnig så det blir rätt!!
Råspont o papp alla dar i veckan.
Tittar man på vad som används i stort så är det råspont o papp. Har man dessutom ränndalar o takkupor så är det det enda rätta på sikt. Dagens underlagspapp är dessutom mkt bättre än den som användes på 60 o 70 talet. Så den håller längre än den som användes på 60-talet.RoTe skrev:
Tror du underskattar hur många kataloghus som faktiskt byggs utan råspont och papp. Det skedde på 70-talet och det sker nu. Det finns ingen anledning att slösa dyrt byggmaterial där det inte behövs.Karl-Ove Qvarfordt skrev: