RoTe
J Jansson69 skrev:
Men vad är det viktigaste i ett hus, när du ska köpa ett hus vad tittar du på?
Starta en ny tråd om du vill sväva ut så pass mycket. Jag är här för att diskutera ett 50 år gammalt tak det inte är något fel på.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Starta en ny tråd om du vill sväva ut så pass mycket. Jag är här för att diskutera ett 50 år gammalt tak det inte är något fel på.
Så du anser att tak inte är viktigt i ett hus?

RoTe
J Jansson69 skrev:
Så du anser att tak inte är viktigt i ett hus?
Ett tak som hållit i 50 år och fortsätter att fungera skulle jag vara mycket nöjd med. Vad är ditt PROBLEM?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tror du underskattar hur många kataloghus som faktiskt byggs utan råspont och papp. Det skedde på 70-talet och det sker nu. Det finns ingen anledning att slösa dyrt byggmaterial där det inte behövs.
Det är väl ändå ett fåtal som byggs utan råspont o papp.

RoTe
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det är väl ändå ett fåtal som byggs utan råspont o papp.
Nej det är inte ett fåtal. Det byggs rätt många billigare kataloghus och där är det ofta tak utan råspont eftersom det helt enkelt inte behövs.

J
RoTe RoTe skrev:
Ett tak som hållit i 50 år och fortsätter att fungera skulle jag vara mycket nöjd med. Vad är ditt PROBLEM?
Problemet med ditt tänk är ju att det kommer att läcka och TS tak är ju väderbitet..
Ja råspont och papp är mycket bättre än masonit eller bara duk som underlagstak!
Men i och med att jag inte har besiktigat taket så kan jag inte säga om det är akut eller en åtgärd om 3-20år om att byta tak!

RoTe
J Jansson69 skrev:
Problemet med ditt tänk är ju att det kommer att läcka och TS tak är ju väderbitet..
Ja råspont och papp är mycket bättre än masonit eller bara duk som underlagstak!
Men i och med att jag inte har besiktigat taket så kan jag inte säga om det är akut eller en åtgärd om 3-20år om att byta tak!
Alla tak läcker till slut och jag skulle säga att 50 år är en godkänd livslängd. Varför är råspont och papp så otroligt mycket bättre? Håller det taket 100 år då, 150år? Jag själv kommer inte ens leva om 50 år så jag kan inte bry mig mindre om tak som håller längre. Det är bara totalt bortkastade resurser att försöka bygga hus som stridsvagnar.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
M Masnon12 skrev:
Har nu insett att det börjar bli dags att byta mina takpannor! Huset är från 1975 och har betongpannor med oljade masonit skivor under.
Mitt dilemma är att de som jag pratat med säger olika saker, någon tycker det är onödigt att byta undertaket medans någon annan säger att det är det rätta alternativet..
Alternativen är, Byta till råspont,/duk eller låta masonit skivorna vara kvar. Blir såklart stora skillnader på priset då jag inte kommer det göra det själv!
Masoniten är lite väderbiten på sina ställen och mögelfäckar förekommer, annars helt ok men den har trots allt 50 år på nacken..
Hur tänker ni som har erfarenhet/kunskap om detta?
Jag har haft tre hus med läckande tak. Teoretiskt kan man resonera att sköta taket, men byt innan det händer så sover du bra sedan. Lägg råspont.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
RoTe
B boerje skrev:
Jag har haft tre hus med läckande tak. Teoretiskt kan man resonera att sköta taket, men byt innan det händer så sover du bra sedan. Lägg råspont.
Dom tre hustaken läckte pga masoniten då eller? Du var lite oklar på den punkten.

RoTe RoTe skrev:
Jag själv kommer inte ens leva om 50 år så jag kan inte bry mig mindre om tak som håller längre. Det är bara totalt bortkastade resurser att försöka bygga hus som stridsvagnar.
Jag tycker oxå att femtio år är godkänd livslängd.

När jag bygger åt mig själv vill jag likafullt ha massivträ och underlagspapp under lertegel, att välja takduk eller masonit under betong känns inte aktuellt då jag hoppas att mina byggen blir kvar i familjen även efter min tid.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M Masnon12 skrev:
Ok jag lyssnar!
Har tänkt bo kvar i huset många år till så ett takbyte lär bli aktuellt förr eller senare när taket är 50 år i nuläget. Att det är dyrt kommer jag aldrig komma undan och det stressar mig lite att det ploppar upp nya tak i grannskapet men ni har säkert rätt, onödigt att byta något som inte egentligen behövs just nu!
Angående hur man ska tänka kring konstruktionen så vet jag inte det själv, där behöver jag hjälp av någon kunnig så det blir rätt!!
Bäst är att ta din tid och sätta dig in i hur du vill bygga och varför, du ser ju i tråden hur religiöst det är för många. Medan verkligheten kanske inte alltid är så svart eller vit.
Något som spelar stor roll också är hur mycket du känner dig beredd att göra själv, varje moment lägger på en ansenlig summa om andra ska göra det.
När det gäller tak skulle jag vilja påstå att utförandet spelar större roll än materialval om man siktar på att maximera livslängden.

• Gilla
Masnon12
  • Laddar…
S schmakita skrev:
Bäst är att ta din tid och sätta dig in i hur du vill bygga och varför, du ser ju i tråden hur religiöst det är för många. Medan verkligheten kanske inte alltid är så svart eller vit.
Något som spelar stor roll också är hur mycket du känner dig beredd att göra själv, varje moment lägger på en ansenlig summa om andra ska göra det.
När det gäller tak skulle jag vilja påstå att utförandet spelar större roll än materialval om man siktar på att maximera livslängden.
Tack jag avser inte att göra något själv med tanke på att utförandet är viktigt….

RoTe
M Masnon12 skrev:
Tack jag avser inte att göra något själv med tanke på att utförandet är viktigt….
Bara läs lite här på forumet så kan du se att det snarare blir mer fel att lämna bort jobb än att göra det själv.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bara läs lite här på forumet så kan du se att det snarare blir mer fel att lämna bort jobb än att göra det själv.
Ja hade jag kunnat göra det själv så hade jag det men finns ju även folk som gör bra jobb hoppas jag!

RoTe
M Masnon12 skrev:
Ja hade jag kunnat göra det själv så hade jag det men finns ju även folk som gör bra jobb hoppas jag!
Jag förstår, jag ville bara att du ska vara medveten om att hantverkare slarvar mer än gärna.

• Gilla
Masnon12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.