18 439 läst ·
85 svar
18k läst
85 svar
Hur göra om en kakelrad blir väldigt smal?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Sök på instruktion lägga klinkers. Så får du upp hur du gör.
Jag skulle lägga en rak bräda, eller något annat som är rakt, ca 10-20 cm från väggen sedan skulle jag ta långpasset lägga den på brädkaten. När blåsan är mitt i så gör ett streck längs brödkanten, vänd på brädan och gör samma åt andra hållet. Börja lägg klinkersna längs linjen så får du en rak linje, efter det kan du lägga klinkers på andra sidanlinjen, det betyder förmodligen att du måste kapa klinkers som gårmot väggen, eftersom du har en sned vägg så får du kapa klinkers snett. Video för lägga klinkergolv instruktion▶ 1:14
www.youtube.com/watch?v=JmApChItmqw
9 apr. 2014 - Överfört av FixarTV
På badrumsgolvet är det klinker som gäller, inte sprödare kakel. ... Börja med att lägga klinkers ..
Lägga klinkergolv i hallen? Så här lägger du klinkers | dinbyggare.se
www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5001
Här hittar du utförlig information och gör det själv instruktioner om hur du lägger klinkers och ett ... Men när allt är färdigt håller klinkergolvet i decennier.
Jag skulle lägga en rak bräda, eller något annat som är rakt, ca 10-20 cm från väggen sedan skulle jag ta långpasset lägga den på brädkaten. När blåsan är mitt i så gör ett streck längs brödkanten, vänd på brädan och gör samma åt andra hållet. Börja lägg klinkersna längs linjen så får du en rak linje, efter det kan du lägga klinkers på andra sidanlinjen, det betyder förmodligen att du måste kapa klinkers som gårmot väggen, eftersom du har en sned vägg så får du kapa klinkers snett. Video för lägga klinkergolv instruktion▶ 1:14
www.youtube.com/watch?v=JmApChItmqw
9 apr. 2014 - Överfört av FixarTV
På badrumsgolvet är det klinker som gäller, inte sprödare kakel. ... Börja med att lägga klinkers ..
Lägga klinkergolv i hallen? Så här lägger du klinkers | dinbyggare.se
www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5001
Här hittar du utförlig information och gör det själv instruktioner om hur du lägger klinkers och ett ... Men när allt är färdigt håller klinkergolvet i decennier.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Se bild. Rött streck är laserlinjen. Den är lagd så att den ligger precis i kanten av brunnslocket. Men så kommer då frågan. Om man ska klara sig utan att behöva kapa plattor runt om brunnslocket så måste ju plattorna vara antingen såpass stora att de är lika stora som ett brunnslock, alternativt så små att två plattor är lika långa som brunnslocket.
Eller hur ska man tänka med bifogad bild?
Eller hur ska man tänka med bifogad bild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Inklusive fog mellan de två ska plattorna vara lika bred som brunnen
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Vanligaste slukriststorleken enligt min högst personliga undersökning verkar vara 20x20cm så 10cm alt 20cm plattor kan ge optimal plattsättning runt brunnen förutsatt att den är rätt placerad. För andra storlekar på plattor blir det knepigare om man inte kapar
Ex, 98x98mm plattor, 5mm fog, 200x200mm slukrist, inte helt perfekt men från mitt första hela badrum jag knåpade ihop ett gäng år sen
Tyvärr valde jag nyss 150x150mm klinkers till pågående badrummet så det blir att kapa :|
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr valde jag nyss 150x150mm klinkers till pågående badrummet så det blir att kapa :|
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Jag tycker många plattor verkar vara 2 mm mindre än heltal, 98mm 198 mm etc så om brunnen är 200mm måste du ha en fog som är 4mm för att de tillsammans ska bli 200. Detta måste du självklart kolla upp i förvägRoland112 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Att tänka på med är att slukristerna inte nödvändigt håller exakta mått heller. Gjorde en beräkning / ritning som Anders när jag planerade min plattsättning som nära nog stupade på att slukristen var några mm större. Om jag min rätt var det någon flärp jag fick slipa bort med vinkelslipen
Mät! Mät!
Mät! Mät!