18 439 läst ·
85 svar
18k läst
85 svar
Hur göra om en kakelrad blir väldigt smal?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok, tack.
Var hittar man en såkallad ställbar riktbräda? Har sökt på google men hittar inte, finns de på bauhaus?
Jag undrar också kring kakling av golvet. På vägg kan man ju sätta en rätbräda och utgå från den. Möjliga variationer tar man upp på de plattorna man sätter närmast hörnerna.
På golvet skulle man kunna göra samma sak men eftersom golvbrunnen styr mycket så börjar man ju lägga plattor i det hörne där brunnen är. Hur vet man att man inte förskjuter en snehet redan där? Finns det något mönster man kan följa när man börjar lägga vid golvbrunnen så att man vet att man lägger dessa rakt?
Var hittar man en såkallad ställbar riktbräda? Har sökt på google men hittar inte, finns de på bauhaus?
Jag undrar också kring kakling av golvet. På vägg kan man ju sätta en rätbräda och utgå från den. Möjliga variationer tar man upp på de plattorna man sätter närmast hörnerna.
På golvet skulle man kunna göra samma sak men eftersom golvbrunnen styr mycket så börjar man ju lägga plattor i det hörne där brunnen är. Hur vet man att man inte förskjuter en snehet redan där? Finns det något mönster man kan följa när man börjar lägga vid golvbrunnen så att man vet att man lägger dessa rakt?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 339 inlägg
Jag körde halv platta i nedkant och sedan sänkte jag taket så att det gick dit en platta minus 20mm
Ställbara rätbrädor har jag sett i rena yrkesbutiker. De är dock ofattbart dyra (flera tusenlappar).Roland112 skrev:ok, tack.
Palla upp en rätbräda/vattenpass mha kakelhögar och papper för finjustering.
Golvet finns inga mallar mig veterligen. Att rita upp rutmönster och "torrlägga" plattor har fungerat bra för mig!
Kring brunnen så har du några cm att spela på i alla riktningar då slukristen (metallramen) kan förskjutas lite i förhållande till brunnen. Se bara till så att det går att få ur vattenlåset!
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
så det räcker med en rätbräda? Sökte på bauhaus men fann inget. Sökte på google men fann inget heller?
Men jag tänker att om man börjar lägga hela plattor borta vid brunnen och då råkar ha en sne vägg, då förskjuter man ju sneheten hela vägen bårtåt och de blir värre o värre för varje rad man lägger?
Men jag tänker att om man börjar lägga hela plattor borta vid brunnen och då råkar ha en sne vägg, då förskjuter man ju sneheten hela vägen bårtåt och de blir värre o värre för varje rad man lägger?
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Vet inte om jag fattat dig rätt?Roland112 skrev:så det räcker med en rätbräda? Sökte på bauhaus men fann inget. Sökte på google men fann inget heller?
I sidorna blir inte plattorna hela, du måste skära dem så de passar mot väggen.
Du lägger plattorna så att du får jämna fogar och mot väggen justerar du storleken.
Koncentrera dig på att få plattorna snyggt runt golvbrunnen (Utan skurna plattor alt snygga skärningar), samt att slippa plattor längst någon vägg som blir smalare än halv platta (helst större än halv platta längs halva väggar om det går, men åtminstone inte smala remsor).
Sen får du helt enkelt kapa plattorna överallt där det behövs, typiskt sett längs alla väggar och hörn i badrummet.
Sen får du helt enkelt kapa plattorna överallt där det behövs, typiskt sett längs alla väggar och hörn i badrummet.
Om du ska ha tex 10x10 på golvet så mät ut 60 cm ut från väggen i vardera hörn och snörslå detta så du får ett streck på golvet. Mät sedan ut lika mycket från andra hållet och slå ut ett streck. Nu har du ett kryss men inte säkert att det är rätvinkligt, det kollar du genom pythagoras sats, alltså från krysset mäter du 30 cm åt en hållet och 40 cm åt andra hållet mellan dessa punkter ska det sedan vara 50 cm då är vinkeln 90 grader. Om inte så markera var 50 cm strecket blir och slå om det genom origo.Roland112 skrev:
Eller så köper du en stor vinkelhakel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag fann rätskivan iaf :
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vattenpass-och-Snorsla/Ratskiva-16515/
Men om man lägger en vinkelhake längs med väggen i hörnet ovanför brunnen så kan jag väl utgår från den linjen?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vattenpass-och-Snorsla/Ratskiva-16515/
Men om man lägger en vinkelhake längs med väggen i hörnet ovanför brunnen så kan jag väl utgår från den linjen?
Redigerat:
Är det inte lite överkurs att centrera alla dessa både horisontellt och vertikalt? Det är väl nästan omöjligt om man inte räknat på det redan när vatten/avlopp drogs?AndersMalmgren skrev:
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 20 339 inlägg
Jo, man måste tänka på det när man drar tappvatten till blandaren tex, tänk också på att vissa plattor så är fog inräknat och andra inte. Mina plattor var tex 198 mao 200mm med 2mm fog
edit Det gäller även höjden på dosor för tryckknappar etc btw
edit Det gäller även höjden på dosor för tryckknappar etc btw