AndersMalmgren, jag tror att du är ganska ensam om det där.
El och vatten följer standar. Kakel och klinker anpassar man.

Eller är du forumtroll? Ursäkta frågan, men jag tycker att du är så galet ute i din åsikt.

T
Krille4 skrev:
Är det inte lite överkurs att centrera alla dessa både horisontellt och vertikalt? Det är väl nästan omöjligt om man inte räknat på det redan när vatten/avlopp drogs?

/Krille
Du får ha i åtanke att Anders inte är riktigt frisk:p

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H
Är det helt ute med långpass:)

JOW skrev:
AndersMalmgren, jag tror att du är ganska ensam om det där.
El och vatten följer standar. Kakel och klinker anpassar man.

Eller är du forumtroll? Ursäkta frågan, men jag tycker att du är så galet ute i din åsikt.
Vadå standard, vem bryr sig om standard om det inte linjerar, du får ju ta det mått närmast standard som även fungerar med kakellayouten, i mitt fall hamnade tex rören på 1000 istället för normen 1100. Hade jag satt den på 1000 den hamnat mitt i en fog, skulle ju inte sett klokt ut

Som du ser är även blandaren centrerad horisontalt och även toalett
DSC_0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren skrev:
Vadå standard, vem bryr sig om standard om det inte linjerar, du får ju ta det mått närmast standard som även fungerar med kakellayouten, i mitt fall hamnade tex rören på 1000 istället för normen 1100. Hade jag satt den på 1000 den hamnat mitt i en fog, skulle ju inte sett klokt ut

Som du ser är även blandaren centrerad horisontalt och även toalett
[bild]
Jag håller med om att ditt badrum blir extremt snyggt och du kan verkligen vara stolt över slutresultat De flesta har dock inte möjlighet att låta en badrumsrenovering ta 6 (?) månader för att alla detaljer ska bli perfekta ;)

/Krille

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det skyller jag på kakelmästaren inte han som planerade och caddade :P

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
jag förstod aldrig de där med golvet men får väl testa sig fram.

O
AndersMalmgren skrev:
Det skyller jag på kakelmästaren inte han som planerade och caddade :P
Det är aldrig man själv som gör fel. Det är alltid någon annan :p
Det är min utgångspunkt... Jag gör aldrig fel, om det skulle skilja sig från verkligheten så är det verkligheten det är fel på!:D

Nej, nej, han följde planeringen och caddarna till fullo, med millimeterprecision tom. Det är enbart hastigheten jag kan klaga på :P

Hallå,
Om Anders ska anses sjuk, bara för att han gör teoretisk planering innan arbetet påbörjas så är definitivt jag det också.
Klart man vill veta hur det kommer se ut och åtgärda det som ev. inte kommer bli bra INNAN man står med allt praktiskt arbete utfört. Sparar både tid, pengar och frustration i längden.

Standarder är väl (i detta fall) inte några dogmatiska lagar. De är ett riktmärke man tar till som normalmått ifall det inte finns särskilda skäl för något annat. I ett modulhus som nyproduceras kan man säkert konstruera allt för att passa till dem om man vill. Men att i alla ombyggnader prioritera standardmått före både praktiska och estetiska aspekter av rena principskäl verkar bara dumt. Däremot bör man så klart ha gjort medvetna överväganden och inte strössla med godtyckliga mått i onödan.

Ska inte förväxlas med regler som faktiskt är tvingande t.ex. min.mått för placering av el i förhållande till vatten eller handikapputrymme i badrummet som är förutsättning för bygglovet.

Tycker jag!
Med full respekt för att andra kan vara människor som trivs bättre med att jobba utifrån trial-and-error-metoder. Men ni borde inte göra er själva till norm för alla. Och ge de som söker råd bilden att ett sätt är det enda rätta.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 6 till
  • Laddar…
K
Räknenisse skrev:
Hallå,
Om Anders ska anses sjuk, bara för att han gör teoretisk planering innan arbetet påbörjas så är definitivt jag det också.
Klart man vill veta hur det kommer se ut och åtgärda det som ev. inte kommer bli bra INNAN man står med allt praktiskt arbete utfört. Sparar både tid, pengar och frustration i längden.

Standarder är väl (i detta fall) inte några dogmatiska lagar. De är ett riktmärke man tar till som normalmått ifall det inte finns särskilda skäl för något annat. I ett modulhus som nyproduceras kan man säkert konstruera allt för att passa till dem om man vill. Men att i alla ombyggnader prioritera standardmått före både praktiska och estetiska aspekter av rena principskäl verkar bara dumt. Däremot bör man så klart ha gjort medvetna överväganden och inte strössla med godtyckliga mått i onödan.

Ska inte förväxlas med regler som faktiskt är tvingande t.ex. min.mått för placering av el i förhållande till vatten eller handikapputrymme i badrummet som är förutsättning för bygglovet.

Tycker jag!
Med full respekt för att andra kan vara människor som trivs bättre med att jobba utifrån trial-and-error-metoder. Men ni borde inte göra er själva till norm för alla. Och ge de som söker råd bilden att ett sätt är det enda rätta.
Jag håller absolut med dig att planeringen är oerhört viktig för att få ett bra slutresultat. Dessutom är jag som sagt imponerad av Anders engagemang och kvalitet på hela renoveringen även om vissa detaljer balanserar på gränsen till galenskap ibland ;) Jag ser inget som helst fel med det om man har den tiden och orken och slutresultatet blir ju perfekt i alla detaljer.

Samtidigt måste man vara medveten om att han renoverat sitt badrum över ett år och vad jag förstår är det fortfarande inte klart. För de flesta är det lite för lång tid för att få alla detaljerna perfekt :)

/Krille

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nu ska vi inte skrämma folk från att planera, det är inte det som har tagit tid, däremot att förverkliga vissa av planerna kan ha tagit lite tid pga komplexitet i lösningsförslaget :D

Ingen borde lämna sin kakellayout till slumpen!

edit: Sedan är det inte perfekt, när jag caddade på rören så räknade jag inte med fogbredden så blandaren sitter faktiskt 10mm under centrum

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det är ganska märkligt att när vissa själv skall göra sakerna så vurmar de nu väldigt för att det skall finnas ett mycket väl utarbetat underlag där man lagt åtskilliga timmar på att "cadda" ritningar i olika versioner för att det skall bli perfekt. Det finns uppenbart ingen gräns för hur mycket tid man skall lägga ner på detta innan det praktiska arbetet skall sätta igång.

När jag i andra trådar har uttryckt mig om att man måste kunna förvänta sig att kunden kan leverera relevant information om vad kunden vill ha gjort för att ett jobb skall bli bra så anses detta alltid eller oftast som fel.

Samma personer kan i andra trådar slå vilt omkring sig och hävda att det alltid är hantverkarens fel om det inte alltid blir som kunden förväntade sig, trots att kunden inte lämnat en enda ritning eller ett enkelt påskrivet hantverkaravtal.

Man hänvisar till att hantverkarna generellt inte kan kommunicera och lägger mesta skulden på hantverkaren, samtidigt förväntar man sig antagligen att denne har gått ett par år på Berghs och lärt sig kommunikation och att samme hantverkare samtidigt också har en gedigen cad utbildning,
Samtidigt som han/hon skall sitta massor av tid på sin fritid för att "cadda" upp allt så han/hon kan visa beställaren dessa ritningar för ett godkännande på ett av alla projekt möten som skall hållas under bygget. Allt utan kostnad förstås, för det är bara rena timmar på plats man är villig att betala för och det skall helst vara till löner motsvarande de dom har i låglöneländerna.

Jag är stor förespråkare av riktiga och väl gjorda underlag tillsammans med ett riktigt avtal för att skydda både beställare och leverantör. Men detta verkar det vara lite olika syn på här på BH, vissa anser att det är viktigare att dricka kaffe istället för ett riktigt underlag. Vissa tycker uppenbart att bra underlag gäller bara när man själv skall utföra det praktiska jobbet, men när man tar in en byggare så behövs inte denna typ av underlag för det skall byggaren klara av att reda ut i huvudet, dvs det som som vissa lägger timme efter timme på att rita för att få rätt.

Jag förstår inte riktigt logiken. Varför förväntar sig dessa personer att en byggare skall kunna göra detta lika bra utan underlag när dom själv behöver lägga alla dessa timmar på att ta fram relevant underlag för att få det snyggt och prydligt?

Redigerat:
oceanis skrev:
Det är ganska märkligt att när ni själv skall göra sakerna så vurmar ni nu väldigt för att det skall finnas ett mycket väl utarbetat underlag där man lagt åtskilliga timmar på att "cadda" ritningar i olika versioner för att det skall bli perfekt. Det finns uppenbart ingen gräns för hur mycket tid man skall lägga ner på detta innan det praktiska arbetet skall sätta igång.

När jag i andra trådar har uttryckt mig om att man måste kunna förvänta sig att kunden kan leverera relevant information om vad kunden vill ha gjort för att ett jobb skall bli bra så anses detta alltid eller oftast som fel.

Samma personer kan i andra trådar slå vilt omkring sig och hävda att det alltid är hantverkarens fel om det inte alltid blir som kunden förväntade sig, trots att kunden inte lämnat en enda ritning eller ett enkelt påskrivet hantverkaravtal.

Man hänvisar till att hantverkarna generellt inte kan kommunicera och lägger mesta skulden på hantverkaren, samtidigt förväntar man sig antagligen att denne har gått ett par år på Berghs och lärt sig kommunikation och att samme hantverkare samtidigt också har en gedigen cad utbildning,
Samtidigt som han/hon skall sitta massor av tid på sin fritid för att "cadda" upp allt så han/hon kan visa beställaren dessa ritningar för ett godkännande på ett av alla projekt möten som skall hållas under bygget. Allt utan kostnad förstås, för det är bara rena timmar på plats man är villig att betala för och det skall helst vara till löner motsvarande de dom har i låglöneländerna.

Jag är stor förespråkare av riktiga och väl gjorda underlag tillsammans med ett riktigt avtal för att skydda både beställare och leverantör. Men detta verkar det vara lite olika syn på här på BH, vissa anser att det är viktigare att dricka kaffe istället för ett riktigt underlag. Vissa tycker uppenbart att bra underlag gäller bara när man själv skall utföra det praktiska jobbet, men när man tar in en byggare så behövs inte denna typ av underlag för det skall byggaren klara av att reda ut i huvudet, dvs det som som vissa lägger timme efter timme på att rita för att få rätt.

Jag förstår inte riktigt logiken. Varför förväntar ni er att en byggare skall kunna göra detta lika bra utan underlag när ni själv behöver lägga alla dessa timmar för att få det snyggt och prydligt?
Jag tror det är så enkelt att det inte är någon som förväntar sig resultatet ovan. Förutsatt då att man inte gett byggaren ritningsunderlaget först och sagt att exakt såhär vill jag att mina plattor skall sitta.

Tala gärna om vem det är som är "ni" i argumentationen ovan. Alla utom du?

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag har skrivit ut bilder från Sketchup på precis alla ställen där det kan bli missförstånd, har givit bilderna till golvläggaren och diskuterat dem, kan återkomma med resultat när golvet är lagt (Vanligt trägolv inte klinker i badrum)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.