P Pumba skrev:
Det är inte så många färger som gillar svetsstänk heller, ser ju bara hur det ser ut på jobbet där vi har industrigolv vid svetsutrustningen.
Jag lägger en fibercementskiva under när jag svetsar hemma, har funkat bra hittills.
Precis det jag menar, offerskydd bör man ha ändå om det ska hålla sig snyggt

Jo, jag kommer att köra mes svets och slipmaskin oxå, så det r ju oxå ett kriterium. Ska jag ta en bild på själva ytan och lägga upp..?

Mvh Jonas

• Gilla
byggolle och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men nu handlade det om ett redan gjutet golv och då har hårdbetongtåget liksom lämnat stationen. Dammbindare och primer är just dammbindare och primer. Prova med oljespill, bromsvätska och förorenad avfettning på det så skall du få en fin överaskning.

Det är slipning i varierande grad om man har en gjuten platta som tål det eller epoxi som gäller. Tro mig, jag har spillt skitmycket på garagegolv dom senaste 30 åren.

Klinker alternativt måla om man är med på att det kan behöva göras om då och då och man inte råkar ha fukt underifrån.
Jag har ju inte jobbat i verkstad så kan inte säga hur golven ser ut efter ett tag med oljespill och svetsstänk mm. Men jag tror ändå det är värt att kontakta modernbetong, Lindec eller någon annan firma som säljer produkter för betonggolv och höra vilka alternativ som finns. En dunk primer/sealer/dammbindare är ju bra mycket billigare än klinker , epoxi mm.

F fsn skrev:
En glättad betongplatta är ju ren skit mot olja, lösningsmedel mm. Suger i sig skiten. Skall det bli bra och fungera som ett bra garagegolv så måste det slipas ordentligt, glättning räcker inte långt. Sen får du vara golvgjutare och veta vad du vill men så är det.

Slipat är guld [länk] (och skitdyrt), efter det så tycker jag ett riktigt epoxigolv kommer. Både blankpolerad betong och epoxi är orimligt dyra tyvärr. Jag la lågpris genomfärgad garageklinker och det funkar bra som ett budgetalternativ som ändå ser helt ok ut och är ljust och lättstädat.

Skall man måla så skall det vara riktigt bra slipat innan.
Vad kostar Superfloor per kvm?

F
D Dea_34 skrev:
Vad kostar Superfloor per kvm?
Det finns olika slipningssteg men generellt dyrt som katten. Jag tror det börjar på dryga 300kr/m2 eller kanske ännu mer.

Runt 300 plus moms för en sådan liten yta

Finns det nån liknande slipning från nån annan leverantör?
200-250/kvm inkl moms känns rimligt.

Kom vi fram till vad som passade mig bäst..? Är som sagt inne på något dammbindande åtmiståne.

Mvh Jonas

2k golvfärg från biltema

F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
2k golvfärg från biltema
Hur är det med en sådan, "andas" den?

Har ett källargolv som används som verkstad där jag tänkt lägga klinker men får aldrig tummen ur röven. Funderat på att måla istället men har ganska hög luftfuktighet där. Har dock aldrig sett antydan till fukt på golvet.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
2k golvfärg från biltema
Håller det verkligen? Klingar inte högt..

Mvh Jonas

Biltema färgen är diffusionsöppen ja, den ”andas” alltså.

Själv vill jag slå ett slag för Hagmans 2komp färg, den använde jag och är mycket nöjd med denna! Hur den håller för svetsstänk kan jag inte uttala mig om, men jag tror att du måste upp i rätt dyra färger om du ska hitta någon som verkligen tål svets stänk ordentligt!

Svetsar du mycket? Isf, måla hela golvet och lägg ett permanent skydd just där du svetsar.
Svetsar du bara lite då och då i mindre mängder? Måla bara och lev med att golvet kan få några enstaka svets märken!

Sen beror det ju vad du har för budget, 120kvm blir ju snabbt rätt dyrt! På 120kvm hade jag valt Biltema färgen som jag hört väldigt gott om trots allt!
Om 10år får du väl måla på ett lager till om det blivit ordentligt slitet!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Biltema färgen är diffusionsöppen ja, den ”andas” alltså.

Själv vill jag slå ett slag för Hagmans 2komp färg, den använde jag och är mycket nöjd med denna! Hur den håller för svetsstänk kan jag inte uttala mig om, men jag tror att du måste upp i rätt dyra färger om du ska hitta någon som verkligen tål svets stänk ordentligt!

Svetsar du mycket? Isf, måla hela golvet och lägg ett permanent skydd just där du svetsar.
Svetsar du bara lite då och då i mindre mängder? Måla bara och lev med att golvet kan få några enstaka svets märken!

Sen beror det ju vad du har för budget, 120kvm blir ju snabbt rätt dyrt! På 120kvm hade jag valt Biltema färgen som jag hört väldigt gott om trots allt!
Om 10år får du väl måla på ett lager till om det blivit ordentligt slitet!
Har ju hört från många och tom försäljare som säljer färg att den inte kommer att sitta fast ordentligt. Ställer man en bil på ett ställe i några månader så kommer däcken dra med färgen upp där däcket har haft kontakt.
När jag hyrde ett garage så vart det likadant med någon billigare dammbinande som de lagt där. Men som sagt, dammbindande är väl sjukt mycket billigare än färg iaf.

Kommer att ha 2st projektbilar som kommer att stå mycket å samma ställe länge, speciellt på vintrarna.

Mvh Jonas

F
MalZon MalZon skrev:
Har ju hört från många och tom försäljare som säljer färg att den inte kommer att sitta fast ordentligt. Ställer man en bil på ett ställe i några månader så kommer däcken dra med färgen upp där däcket har haft kontakt.
När jag hyrde ett garage så vart det likadant med någon billigare dammbinande som de lagt där. Men som sagt, dammbindande är väl sjukt mycket billigare än färg iaf.

Kommer att ha 2st projektbilar som kommer att stå mycket å samma ställe länge, speciellt på vintrarna.

Mvh Jonas

Att färgen skulle dras upp av däcken bara på vidhäftning låter inte rimligt. Har haft våra racebilar på målat golv i flera år och det har inte lossnat nåt färg av den anledningen. Och det har varit klistriga R-däck som Michelin Pilot Sport Cup, Bridgestone RE540 eller Yokohama 032, 048.

Det är nog mer troligt att färgen lossnar för att dem som målade golvet misslyckats med förarbetet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.