En epoxi beläggning kostar ca 3-350/m2

Om jag lägger något dambindande och lite mer lättstädat nu, och tar nåt bättre framåt senare? Borde ju gå. Om man lägger klinkers så får man ju även ner pelarna på lyften i golvnivå dessutom :)

Mvh Jonas

Håller klinkers för en garagedomkraft, den rullar ju lite när den kommer upp en bit.

Protte

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
En epoxi beläggning kostar ca 3-350/m2
Epoxi blir jäkla fint, om det passar för det man ska pyssla med i verkstan. En olja, som kanske ska ses som en funktionsduglig "budgetlösning", ligger på ca 15:-/m2.

MalZon MalZon skrev:
Om jag lägger något dambindande och lite mer lättstädat nu, och tar nåt bättre framåt senare? Borde ju gå. Om man lägger klinkers så får man ju även ner pelarna på lyften i golvnivå dessutom :)

Mvh Jonas
En riktig "snikare" är att för tillfället borsta ut en vanlig primer. Binder dammet och bildar en något glatt yta.

prototypen prototypen skrev:
Håller klinkers för en garagedomkraft, den rullar ju lite när den kommer upp en bit.

Protte
Allt från ja till nej...

Har man lagt golvet med flytfix så man har bra täckning med fix och man har en vettigt garagedomkraft så är de inga problem, har man däremot slarvat med fixet och kör med de billigaste modellerna av domkraft så kan det säkert uppstå problem.

Svaret blir väl det samma om man målar golvet, de billigare domkrafterna har ju rätt kassa hjul vilket säkert inte blir så bra på målat underlag heller.

N Nils82 skrev:
Epoxi blir jäkla fint, om det passar för det man ska pyssla med i verkstan. En olja, som kanske ska ses som en funktionsduglig "budgetlösning", ligger på ca 15:-/m2.
Nackdelen med att börja blanda in tex olja är ju att andra beläggningar kan få svårt att fästa om man vill ändra senare.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Ska du måla måste du slipa eller enklare syratvätta för att få bort gjuthinnan (jag tvättade, hellre blött än damm överallt ) låt torka och sedan 2-K färg.
Körde antikvariaten med Biltemas 2-K betong/golvfärg. Glykol missfärgar den något om den ligger kvar länge (tex läckande hobbybil som stått länge)
Men för det priset kan jag rugga upp o måla om efter några år.

Ja, som de andra nämnt här så "stänger man dörren" för många andra alternativ om man oljar betongen. Man får problem med vidhäftning så det gäller att verkligen bestämma sig om man kör på olja.

Om du nu har ett riktigt bra hårdglättat golv idag så har du det bästa man kan ha. Epoxi klinker målarfärg och allt sånt är ju bara en onödig kostnad. Kolla med modernbetong.se eller betonggolv.se vilket av deras alternativ är bäst och prisvärdast. Jag skulle gissa på Lithurin s2.

Ok, nu är det många bud för en som mig som inte är insatt.. haha

Mvh Jonas

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Haha jag jobbar som golvgjutare så lita på mig . Men allvarligt är golvet bra glättat så prova mitt alternativ det är garanterat billigast. Gillar du inte det så är det bara att hyra en ABS slip och slipa över golvet så du får bort behandlingen och ruggar upp ytan sen kan du måla, epoxi, klinker, matta vad som helst.

F
B byggolle skrev:
Haha jag jobbar som golvgjutare så lita på mig . Men allvarligt är golvet bra glättat så prova mitt alternativ det är garanterat billigast. Gillar du inte det så är det bara att hyra en ABS slip och slipa över golvet så du får bort behandlingen och ruggar upp ytan sen kan du måla, epoxi, klinker, matta vad som helst.
En glättad betongplatta är ju ren skit mot olja, lösningsmedel mm. Suger i sig skiten. Skall det bli bra och fungera som ett bra garagegolv så måste det slipas ordentligt, glättning räcker inte långt. Sen får du vara golvgjutare och veta vad du vill men så är det.

Slipat är guld http://www.htc-floorsystems.com/sv-SE/FloorSolutions/HTCSuperfloor.aspx (och skitdyrt), efter det så tycker jag ett riktigt epoxigolv kommer. Både blankpolerad betong och epoxi är orimligt dyra tyvärr. Jag la lågpris genomfärgad garageklinker och det funkar bra som ett budgetalternativ som ändå ser helt ok ut och är ljust och lättstädat.

Skall man måla så skall det vara riktigt bra slipat innan.

Givetvis måste du behandla golvet med primer och dammbindare så det tål olja och sånt utan att suga upp det. Men att man måste torrslipa med HTC och göras superfloor tror jag inte en sekund på. Jag har gjutit flertalet garage, verkstäder, maskinhallar mm där det glättade golvet ska figurera ytskikt. Givetvis med primer och dammbindare på. Ofta strör vi på hårdbetong på ytan innan skurning och glättning för bästa resultat.

F
B byggolle skrev:
Givetvis måste du behandla golvet med primer och dammbindare så det tål olja och sånt utan att suga upp det. Men att man måste torrslipa med HTC och göras superfloor tror jag inte en sekund på. Jag har gjutit flertalet garage, verkstäder, maskinhallar mm där det glättade golvet ska figurera ytskikt. Givetvis med primer och dammbindare på. Ofta strör vi på hårdbetong på ytan innan skurning och glättning för bästa resultat.
Men nu handlade det om ett redan gjutet golv och då har hårdbetongtåget liksom lämnat stationen. Dammbindare och primer är just dammbindare och primer. Prova med oljespill, bromsvätska och förorenad avfettning på det så skall du få en fin överaskning.

Det är slipning i varierande grad om man har en gjuten platta som tål det eller epoxi som gäller. Tro mig, jag har spillt skitmycket på garagegolv dom senaste 30 åren.

Klinker alternativt måla om man är med på att det kan behöva göras om då och då och man inte råkar ha fukt underifrån.

Har superfloor i min verkstad är lätt att städa och bra att dra domkraft på men som @fsn skrev så vad du än ska ha för ytskikt så måste det slipas inte med absolut utan en riktig betongslip sen vad man gör sen är ju mest en frågar om pengar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.