Fastsättningen kan göras så om man vill. Det behövs dock fortfarande en förhöjningsring.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Ingen match du plockar bort brytaren gör ett 70 mm hål i skivan och skruvar fast den sedan monterar du tillbaka en ny brytare Schneider eller elko där har du en fyrkantig metallram med hål för små skruvar skruvas fast i skivan
NEJ, det där är helt fel sätt.
Enkelisolerat elmaterial får inte kunna komma i kontakt med brännbart material som tex mdf, utan i TS fall så måste det dit någon typ av förhöjnings-/påbyggnadsring som apparaten (strömbrytaren) monteras i/mot.

Demmpa Demmpa skrev:
Enkelisolerat elmaterial får inte kunna komma i kontakt med brännbart material som tex mdf, utan i TS fall så måste det dit någon typ av förhöjnings-/påbyggnadsring som apparaten (strömbrytaren) monteras i/mot.
IP 20 klassat material har öppen baksida exempelvis kulobrytare så det är inga problem däremot tapeter som ta

Moderna kulobrytare har väl en baksida, i alla fall dom fabrikat jag har kommit i kontakt med. Äldre brukar däremot sakna bakstycke.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
E elmont skrev:
Moderna kulobrytare har väl en baksida, i alla fall dom fabrikat jag har kommit i kontakt med. Äldre brukar däremot sakna bakstycke.
Stämmer fabrikat avgör klassningen blir då IP21 jag har gjort en del retro installationer med porslins material där saknas bakstycke

E elveteran skrev:
Stämmer fabrikat avgör klassningen blir då IP21 jag har gjort en del retro installationer med porslins material där saknas bakstycke
Även om du hittat materiel som saknar bakstycke så är det inte ok att montera den på brännbar eller ledande vägg.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även om du hittat materiel som saknar bakstycke så är det inte ok att montera den på brännbar eller ledande vägg.
Det är ok med godkända material oavsett bakstycke eller ej brytare är klart godkända att monteras på brännbart material vad du anser om ledande vägg är det betong så är infällda metalldosor en klart större risk för överslag, god elsäkerhets teknisk praxis och tillverkarens anvisningar som ska följas

A
Tanken är att man undersöker vilka förutsättningar som finns på plats, väljer rätt elmaterial och installerar det enligt tillverkarens instruktioner. Det är grunden i elinstallation.

Sedan har även elinstallationsreglerna en skrivelse i 500-delen som hanterar just detta med elmaterial utan bakstycken. Då gäller den delen också när det är sådana material. Det kanske ska installeras i ett badrum. Då blir 700-delen aktuell också. Bara som exempel.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Den här brytaren är infälld i en betongvägg. Jag behöver sätta på en 2 cm skiva på väggen, men vet inte hur jag ska göra med brytaren. Ett par alternativ vore att dra ut dosan (om det går) och fästa i mdf-skivan istället eller att ha en utanpåliggande brytare på skivan och göra någon koppling här. Slipper gärna elektriker om det är tillåtet. Hur hade ni gjort?
Dra ut säkringen (när lampan slocknat vet du att de är rätt). Fota hur kablarna sitter i brytaren, koppla loss dem. Sätt upp skivan (gör ett 68 eller 70mm doshål). Koppla in brytaren igen och använd ev lite längre skruvar med liten skalle för ramen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.