10 099 läst ·
58 svar
10k läst
58 svar
Vitvaruföretag har lyckats gjort så att jordfelsbrytaren går hela tiden.
Hade ett vitvaruföretag hemma igår som skulle leverera och installera en häll och ugn, men som misslyckades totalt. Det satt ett perilexuttag på den gamla platsen med 3 faser, jord och nolla, som de tog bort och skulle istället köra en fast installation med häll och ugn. Problemet var att de inte lyckades, utan istället så gick jordfelsbrytaren så fort det blev belastning. De testade säkert 7-8 ggr utan att det funkade så jordfelsbrytaren gick gång på gång. Så de åkte härifrån och sa att en elektriker måste komma. Riktigt oseriöst när de var de som orsakat felet.
Innan de kom fungerade det gamla perilexuttaget utan problem med den dåvarande spisen, men nu fungerar det inte alls. Jag testade att koppla in det gamla perilexuttaget och testa den gamla spisen, vilket nu leder till att jordfelsbrytaren löser ut vid belastning. Det är alltså bara dessa 3 automatsäkringar som krånglar så att jordfelsbrytaren går. Vad kan ha hänt? Nått måste de ha ställt till med? Är det farligt för elsystemet och andra elprylar, om jordfelsbrytaren går så många gånger? Jag tänker på om värmepump, varmvattenberedare kan ta stryk av att jordfelsbrytaren slår av, så att dessa stängs av och på flera gånger?
Innan de kom fungerade det gamla perilexuttaget utan problem med den dåvarande spisen, men nu fungerar det inte alls. Jag testade att koppla in det gamla perilexuttaget och testa den gamla spisen, vilket nu leder till att jordfelsbrytaren löser ut vid belastning. Det är alltså bara dessa 3 automatsäkringar som krånglar så att jordfelsbrytaren går. Vad kan ha hänt? Nått måste de ha ställt till med? Är det farligt för elsystemet och andra elprylar, om jordfelsbrytaren går så många gånger? Jag tänker på om värmepump, varmvattenberedare kan ta stryk av att jordfelsbrytaren slår av, så att dessa stängs av och på flera gånger?
Öppna perilexet och ta ett foto så allt syns därpå kopplingar , kolla även om det har kommit en skruv genom något på insidan ,
normalt kommer rören uppifrån eller underifrån , när dom rev uttaget och satta dit en dosa ,
Hur var det kopplat , ett infällt preilex eller en kabel fram och utvändigt uttag
normalt kommer rören uppifrån eller underifrån , när dom rev uttaget och satta dit en dosa ,
Hur var det kopplat , ett infällt preilex eller en kabel fram och utvändigt uttag
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Har du levt under en sten senaste 10 åren?
Man har varnat för vitvarukedjornas "elektriker" hur många gånger som helst. Om man då ändå tar hem dem, så måste man ju vilja ha problem?
Hur som helst.
Antingen har dom och du förväxlat nolla och jord i perilexuttaget. Alternativt har dom skruvat genom trådarna som går till perilexuttaget eller skadat dom på annat vis.
Har du ens 5 trådar i perilexuttaget?
Man har varnat för vitvarukedjornas "elektriker" hur många gånger som helst. Om man då ändå tar hem dem, så måste man ju vilja ha problem?
Hur som helst.
Antingen har dom och du förväxlat nolla och jord i perilexuttaget. Alternativt har dom skruvat genom trådarna som går till perilexuttaget eller skadat dom på annat vis.
Har du ens 5 trådar i perilexuttaget?
Det ser inget konstigt ut när man kikar. Det var en kabel som gick fram och sedan ett utanpåliggande perilex från början. De satte istället en massa wagos och skulle ha 2 faser till hällen och en till ugnen. Förstår faktiskt inte hur de lyckats ställa till det såhär. All övrig el i huset fungerar som det ska, förutom dessa 3 faser som är anslutna till 3 olika automatsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen varför jag tog hit dem, är för att de gjort några jobb åt mig och andra jag känner tidigare utan problem. De har gjort samma installationer hos mig ett par gånger tidigare i andra fastigheter utan problem. Jag trodde i min enfald att de kunde sin grej, tydligen hade jag fel.
Då är fråga vad är vad med ledningarna , bryter JFB nu med när allt är urkopplat . bryter det inte nu så kan det vara felkopplat i ugn eller häll , du får öppna hällens plintlucka och se vad färgerna ligger på för skruvar , ugnen brukar vara klar med en kabel så där är det nog inget fel
Hur förtrogen är du med el , det ska vara inom situationstecken 400 V mellan gröna 230 V mellan grön och blå 230V mellan gröna och gul ( gulgrön ) inget mellan blå och gul ( gul/grön)
Hur förtrogen är du med el , det ska vara inom situationstecken 400 V mellan gröna 230 V mellan grön och blå 230V mellan gröna och gul ( gulgrön ) inget mellan blå och gul ( gul/grön)
Se efter hur det är kopplat i andra änden.
Möjligen kan en av fästskruvarna till dosan gått i kablarna?
Möjligen kan en av fästskruvarna till dosan gått i kablarna?
Ja de testade mäta mellan faserna, jord och nolla och fick mycket riktigt fram 400, 230 och 0 som du säger. De testade som sista grej att koppla in ett utanpåliggande uttag med en av faserna. Som de sedan anslöt en multimaskin till, men även då slog jordfelsbrytaren till. Så min fundering är vad som kan ha hänt?
Vem har varnat för dem? Och var? Inget jag har hört talas om. Visst, är man "i branschen" kanske man känner till det men frågar du 100 personer på stan tror jag inte du får några napp...S SueCia skrev: