Den här brytaren är infälld i en betongvägg. Jag behöver sätta på en 2 cm skiva på väggen, men vet inte hur jag ska göra med brytaren. Ett par alternativ vore att dra ut dosan (om det går) och fästa i mdf-skivan istället eller att ha en utanpåliggande brytare på skivan och göra någon koppling här. Slipper gärna elektriker om det är tillåtet. Hur hade ni gjort?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det ser ut att vara en gammal dosa utan skruvfastsättning, utan strömbrytaren sitter fast med klor?
Det komplicerar det en del. Det kan ändå gå att pussla dit en förhöjningsring som fästs med dosklips.
Ett annat alternativ är att försöka pressa in en ROT-dosa med lite mindre diameter.
Det komplicerar det en del. Det kan ändå gå att pussla dit en förhöjningsring som fästs med dosklips.
Ett annat alternativ är att försöka pressa in en ROT-dosa med lite mindre diameter.
Använd elektroskutts förhöjningsring
Tack för hjälpen! Kan du beskriva vad som behöver att göras som om jag vore 10 år gammal?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nä, du behöver vara lite äldre än så.
Men börja med att bryta strömmen och lossa på spårskruvarna på varsin sida av vippan.
Då lossnar strömbrytaren och vi kan ta en titt på dosan.
Du kan koppla bort strömbrytaren helt eftersom den ändå måste bort när du ska sätta panel, men notera hur den var inkopplad även om du avser att byta den till en modernare.
Isolera alla ledarändar så att ingenting kortsluts när du slår på strömmen igen.
Men börja med att bryta strömmen och lossa på spårskruvarna på varsin sida av vippan.
Då lossnar strömbrytaren och vi kan ta en titt på dosan.
Du kan koppla bort strömbrytaren helt eftersom den ändå måste bort när du ska sätta panel, men notera hur den var inkopplad även om du avser att byta den till en modernare.
Isolera alla ledarändar så att ingenting kortsluts när du slår på strömmen igen.
Vi får se hur dosan ser ut. Om det finns något att fästa skruvarna i så fungerar elektroskutts uppfinning bra. https://elektroskutt.se/sv/pages/twist
Mrtornqvist skrev:
Dosklips så klart, precis som man gör med alla påbyggnadsringar som har fästögon, likt den påbyggnadsringen du föreslår.nisse123 skrev:
nisse123 skrev:
Bakom strömbrytaren finns en dosa, eller rättare sagt så är strömbrytaren "infälld" i dosan.
Nej, du behöver inte byta strömbrytaren om du monterar en påbyggnadsring. Till vissa påbyggnadsringar medföljer det skruv som strömbrytaren skruvas fast med.
Nej, du behöver inte byta strömbrytaren om du monterar en påbyggnadsring. Till vissa påbyggnadsringar medföljer det skruv som strömbrytaren skruvas fast med.
Ingen match du plockar bort brytaren gör ett 70 mm hål i skivan och skruvar fast den sedan monterar du tillbaka en ny brytare Schneider eller elko där har du en fyrkantig metallram med hål för små skruvar skruvas fast i skivanA arasmus skrev:Den här brytaren är infälld i en betongvägg. Jag behöver sätta på en 2 cm skiva på väggen, men vet inte hur jag ska göra med brytaren. Ett par alternativ vore att dra ut dosan (om det går) och fästa i mdf-skivan istället eller att ha en utanpåliggande brytare på skivan ogöra någon koppling här. Slipper gärna elektriker om det är tillåtet. Hur hade ni gjort?



