Den här brytaren är infälld i en betongvägg. Jag behöver sätta på en 2 cm skiva på väggen, men vet inte hur jag ska göra med brytaren. Ett par alternativ vore att dra ut dosan (om det går) och fästa i mdf-skivan istället eller att ha en utanpåliggande brytare på skivan och göra någon koppling här. Slipper gärna elektriker om det är tillåtet. Hur hade ni gjort?

• Inbyggd väggströmbrytare i en grov yta av betongvägg, saknar yttre ram och visar det elektriska inre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara en gammal dosa utan skruvfastsättning, utan strömbrytaren sitter fast med klor?

Det komplicerar det en del. Det kan ändå gå att pussla dit en förhöjningsring som fästs med dosklips.
Ett annat alternativ är att försöka pressa in en ROT-dosa med lite mindre diameter.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Använd elektroskutts förhöjningsring

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att vara en gammal dosa utan skruvfastsättning, utan strömbrytaren sitter fast med klor?

Det komplicerar det en del. Det kan ändå gå att pussla dit en förhöjningsring som fästs med dosklips.
Ett annat alternativ är att försöka pressa in en ROT-dosa med lite mindre diameter.
Tack för hjälpen! Kan du beskriva vad som behöver att göras som om jag vore 10 år gammal?

Nä, du behöver vara lite äldre än så.
Men börja med att bryta strömmen och lossa på spårskruvarna på varsin sida av vippan.
Då lossnar strömbrytaren och vi kan ta en titt på dosan.
Du kan koppla bort strömbrytaren helt eftersom den ändå måste bort när du ska sätta panel, men notera hur den var inkopplad även om du avser att byta den till en modernare.
Isolera alla ledarändar så att ingenting kortsluts när du slår på strömmen igen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Vi får se hur dosan ser ut. Om det finns något att fästa skruvarna i så fungerar elektroskutts uppfinning bra. https://elektroskutt.se/sv/pages/twist
Mrtornqvist Mrtornqvist skrev:

Fungerar den verkligen på äldre plåt/plast dosor??

E elmont skrev:
Fungerar den verkligen på äldre plåt/plast dosor??
Ja, det finns skruvöglor i den förhöjningsringen.
Man behöver såga av/bort den delen med yttergänga.
Tre bilder av en förhöjningsring i ett hål, med skruvöglor synliga. Yttergängan behöver sågas bort.
Skapa konto

Bild från tidigare länk.

Hur får man fast den i en gammal plåtdosa utan fästring ?

Förhöjningsring med lämplig höjd, och hoppas på att gripklorna fäster i (plåt)dosan.
Byggring S-PBR60/15 i vit plast för apparatdosa, tillverkad av halogenfritt material.
Skapa konto

nisse123 nisse123 skrev:
Hur får man fast den i en gammal plåtdosa utan fästring ?
Dosklips så klart, precis som man gör med alla påbyggnadsringar som har fästögon, likt den påbyggnadsringen du föreslår.
nisse123 nisse123 skrev:
Förhöjningsring med lämplig höjd, och hoppas på att gripklorna fäster i (plåt)dosan.
[bild]

Tack alla! Det jag inte fattar är om det finns en dosa och sen en ”insats” som innehåller brytaren. Är det så? Kommer jag behöva byta insatsen om jag sätter på en sån här distansring?

Bakom strömbrytaren finns en dosa, eller rättare sagt så är strömbrytaren "infälld" i dosan.

Nej, du behöver inte byta strömbrytaren om du monterar en påbyggnadsring. Till vissa påbyggnadsringar medföljer det skruv som strömbrytaren skruvas fast med.

Perfekt, tack!

A arasmus skrev:
Den här brytaren är infälld i en betongvägg. Jag behöver sätta på en 2 cm skiva på väggen, men vet inte hur jag ska göra med brytaren. Ett par alternativ vore att dra ut dosan (om det går) och fästa i mdf-skivan istället eller att ha en utanpåliggande brytare på skivan ogöra någon koppling här. Slipper gärna elektriker om det är tillåtet. Hur hade ni gjort?
Ingen match du plockar bort brytaren gör ett 70 mm hål i skivan och skruvar fast den sedan monterar du tillbaka en ny brytare Schneider eller elko där har du en fyrkantig metallram med hål för små skruvar skruvas fast i skivan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.