Har några funderingar på hur man ska måtta när man ska byta fönster?
Vet att alla fönstertillverkare / leverantörer skriver måtta hålet minus 25-30mm
Jag ska byta källarfönster som är inputsade, även insidan, vissa fönster har bara puts och några puts och väv på insidan, inga foder eller lister alls på insidan , tänkte slippa att göra någonting på insidan, byter utifrån, där får jag nog putsa om igen om jag inte klär in det med plåt istället.
Fönster hålet just nu med puts är 1130-1150 * 680-700 även på insidan, på vissa ställen kan jag se kanterna på fönsterna, så mäter jag kant till kant så är fönstret 1150*700
Nu vill ju alla leverantörer att jag ska köpa fönster som är 1110*650 iochmed att man ska dra av 25-30mm för spelmån. Eller 11*6 i modulmått. Hade en dörrknackare hemma för många år sedan som sprang runt huset om måtta lite och sa 10*6 rätt av, resten fixar snickarna. Blir ju heltokigt med så stora diffar, 150mm på bredden och 100 på höjden.
Detta resulterar ju i att dels så kommer det glipa på insidan och då behöva klä in allt och att fönsterytan blir mindre.
Är det inte mer rätt att köpa fönster som är exakt som de gamla? Varför säger alla mät hålet och dra av någon cm?
Gör jag fel i att mäta de gamla fönstren och beställa exakt lika mått?
Har ni några tips?
Vet att alla fönstertillverkare / leverantörer skriver måtta hålet minus 25-30mm
Jag ska byta källarfönster som är inputsade, även insidan, vissa fönster har bara puts och några puts och väv på insidan, inga foder eller lister alls på insidan , tänkte slippa att göra någonting på insidan, byter utifrån, där får jag nog putsa om igen om jag inte klär in det med plåt istället.
Fönster hålet just nu med puts är 1130-1150 * 680-700 även på insidan, på vissa ställen kan jag se kanterna på fönsterna, så mäter jag kant till kant så är fönstret 1150*700
Nu vill ju alla leverantörer att jag ska köpa fönster som är 1110*650 iochmed att man ska dra av 25-30mm för spelmån. Eller 11*6 i modulmått. Hade en dörrknackare hemma för många år sedan som sprang runt huset om måtta lite och sa 10*6 rätt av, resten fixar snickarna. Blir ju heltokigt med så stora diffar, 150mm på bredden och 100 på höjden.
Detta resulterar ju i att dels så kommer det glipa på insidan och då behöva klä in allt och att fönsterytan blir mindre.
Är det inte mer rätt att köpa fönster som är exakt som de gamla? Varför säger alla mät hålet och dra av någon cm?
Gör jag fel i att mäta de gamla fönstren och beställa exakt lika mått?
Har ni några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, naturligtvis om man vill ersätta med samma storlek.O ollo skrev:
Det gör inte alla. Alltså alla säger inte att man skall dra av.O ollo skrev:
Det viktiga när man måttbeställer ett fönster är att leverantören/tillverkaren vet exakt hur stort fönster som skall tillverkas. Hur de räknar ut detta spelar rimligen ingen roll. Informerar man leverantören/tillverkaren med text och bild som du har gjort här kommer de att förstå eller be dig mäta om.O ollo skrev:
Ställ frågan direkt till den leverantör du skall beställa av, så får du rätt svar direkt.O ollo skrev:
Om en majoritet på ett forum gissar/tycker annorlunda är knappast till någon hjälp.
Du verkar ju vara helt vettig i alla svar, precis som jag tänkt...O skrev:
Jo, naturligtvis om man vill ersätta med samma storlek.
Det gör inte alla. Alltså alla säger inte att man skall dra av.
Det viktiga när man måttbeställer ett fönster är att leverantören/tillverkaren vet exakt hur stort fönster som skall tillverkas. Hur de räknar ut detta spelar rimligen ingen roll. Informerar man leverantören/tillverkaren med text och bild som du har gjort här kommer de att förstå eller be dig mäta om.
Ställ frågan direkt till den leverantör du skall beställa av, så får du rätt svar direkt.
Om en majoritet på ett forum gissar/tycker annorlunda är knappast till någon hjälp.
Men just detta att googla på fönster så finns det +10 återförsäljare och tittar man på deras mall för fönsterbyte så säger de flesta att mät hålet och dra av...? Inte mät gamla fönster och beställ lika?!
Men jag tror jag känner mig mer rätt i att beställa samma mått jag har idag.
Så jag får nog kolla lite mer med den tillverkare som jag känner bäst för.
Just de, vilka gör fönster med 120mm djup karm nu för tiden?
Klicka här för att svara