Hej! Vi har en dröm att någon gång få bygga ett hus. Nu är det så att vi har turen att få en tomt på mina föräldrars gård. Det är alltså inget vi behöver köpa! Nu har vi bara sett ut oss en plats och inget annat, vi vet inte hur stor den kommer vara än men priset är egentligen 115kr/kvm
Men vad jag sitter och funderar på är vad allt kommer att kosta? Vad ingår i ett nyckelfärdigt hus och vilka kostnader kommer utöver det? El vatten och avlopp vet jag ju men mer? Grund? Förstår att kostanderna på detta varierar men pris på ett ungefär? Hur finansierar man dom kostnaderna? Hur ser det ut med kontantinsats? I dagsläget har vi ingen kontantinsats (har inte planer på att bygga nu) eftersom vi snart kommer att äga tomten redan är ju inte det något vi behöver finansiera med lån osv. Kan man använda tomten som kontantinsats? Om ni förstår vad jag menar? Vad har era hus kostat er och hur finansierar ni? I dagsläget hyr vi bostad så har inget vi kan sälja. Någon som vet något om Nordeas samarbete med olika husleverantörer?

Om du menar kontantinsats mot banken så nej.
Numera är det väl 30%? Men när jag köpte var det 15% dessa får inte belånas på hus/tomt. Antingen ska det vara sparkapital eller blanko.

Fjojtmehmet skrev:
Om du menar kontantinsats mot banken så nej.
Numera är det väl 30%? Men när jag köpte var det 15% dessa får inte belånas på hus/tomt. Antingen ska det vara sparkapital eller blanko.
30%? Det har jag inte hört eller sett någonstans. Men det kanske är så då, det gör det ju iprincip omöjligt att köpa om man inte redan äger?
Satt och läste lite här http://www.smalandsvillan.se/bygga-nytt-hus/finansiering/

Om tomtvärdet är ca 25% av byggkostnaden tror jag det går att få lån om ni båda har fast arbete och totalkostnaden inte är skyhög. Har ni fått klartecken från kommunen att det går att stycka av en bit av tomten och bygga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.